Vrijdag 23/08/2019

Gaming

Gamingwereld in shock. Supervedette Tyler ‘Ninja’ Blevins verlaat de grootste gamestreamingwebsite Twitch

Tyler ‘Ninja’ Blevins Beeld rv

Gamingvedette en multimiljonair Tyler ‘Ninja’ Blevins stapt over van streamingwebsite Twitch naar concurrent Mixer. Dat lijkt een fait divers, maar dit is nog maar eens bewijs dat de gamingindustrie een belangrijk economisch slagveld is voor technologiespelers zoals Microsoft en Amazon.

“Ik weet dat dit als een shock kan aankomen, maar vanaf vandaag zal ik exclusief streamen op Mixer. Ik heb het gevoel dat dit een goede kans is om terug te keren naar de roots en me opnieuw te herinneren waarom ik zo verliefd werd op streaming.”

Aan het woord is Tyler ‘Ninja’ Blevins in een video die hij op zijn Twitter-account deelde. Als die naam u niet meteen iets zegt, moet u even bij uw kinderen polsen. Laat Tyler en Blevins gerust vallen, Ninja is het fenomeen. De gamer uit Chicago met de altijd fel gekleurde haren is de verpersoonlijking van hoe e-sports, live streamen en de hele gamingcultuur stilaan mainstream wordt. Hij is ook een van de eersten die heeft bewezen dat een carrière in gaming best lucratief kan zijn.

Die startte 10 jaar geleden, met het spel Halo 3. In 2011 begon hij met het livestreamen van zijn avonturen in het first person shooter spelletje. Dat deed hij op Twitch.tv, een websites waar gamers hun kunstjes tonen terwijl ze die zelf becommentariëren, met fans chatten en hopen dat die fans hen financieel steunen. Fans kunnen tussen de 4,50 euro en en 22,50 euro per maand doneren. Twitch en de gamer splitsen de opbrengsten op in twee. Internetgigant Amazon kocht de website in 2014 op voor ongeveer 870 miljoen euro.

2017 was voor Ninja een sleutelmoment. Hij raakte gefascineerd door Fortnite, het spel waarin gamers hun 99 tegenstanders elimineren om als laatste over te blijven op een virtueel eiland. Tegen het einde van dat jaar was zijn populariteit - net als de game Fortnite - geëxplodeerd. En toen had hij de Amerikaanse rapper Drake nog niet eens uitgenodigd om samen te spelen. Door die stunt dikte zijn betalende fans aan tot 90.000, goed voor een maandelijks inkomen van 225.000 euro per maand.

“Als je puur naar zijn cijfers kijkt, is hij niet de grootste Fortnite-speler die er is”, zegt Freek Borghgraef van Kayzr, een Belgische start-up die e-sports in ons land mee op de kaart zet. “Je moet hem eerder zien als de David Beckham van de e-sports.” Lees: ook al slaagde Ninja er niet in om zich te kwalificeren voor het allereerste WK Fortnite, hij breekt de poorten naar de mainstream media open met zijn creativiteit.

Moordende concurrentie

We zien Ninja nog net geen kledinglijn of parfumfles promoten, maar hij bracht in november vorig jaar wel het muziekalbum ‘Ninjawerks’ uit vol samenwerkingen met grote namen als Tiësto, Alesso en Tycho. Ninja figureerde - toen nog in roze haardos - ook een fractie van een seconde in een Super Bowl reclame tussen de allergrootste American Football sterren. Meer mainstream kan je in de Verenigde Staten niet worden.

Zijn switch van Twitch naar Mixer heeft de complete gamingwereld verbaasd. Mixer, het gamingplatform dat eigendom is van Microsoft, kan rekenen op 91.000 actieve streamers. Dat is niks vergeleken met de anderhalf miljoen streamers op Twitch. De beweegreden van Microsoft achter deze transfer is duidelijk: zij willen zich met de supervedette Mixer op de kaart zetten. Maar waarom heeft Ninja zich laten overtuigen?

Misschien kan hij er meer verdienen dan 450.000 euro die hij vandaag per maand verdient, sponsordeals en andere extraatjes meegerekend. Volgens Borghgraef is er meer aan de hand. “Twitch is een enorm groot platform, waardoor de druk op streamers om elke dag online te gaan enorm is. De concurrentie is moordend.” Ninja gaf eerder zelf al aan dat hij 40.000 volgers verloren had omdat hij 48 uur geen livestream had gemaakt. “Het kan goed zijn dat hij bij Mixer de kleine, maar kwalitatieve gamercommunity op een meer duurzame manier wil helpen uitbouwen.”

Of dat ook zal lukken, daar hebben enkele gamingfans hun twijfels bij. Op het nieuwe Mixerkanaal van Ninja lopen sinds de aankondiging aan de lopende band berichten binnen. Eén scepticus hoopt dat Ninja niet zal eindigen zoals Internet Explorer van Microsoft. In de vergeetput.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden