Maandag 09/12/2019

Games

Gamedesigner Yu Suzuki sluit eindelijk zijn magnum opus af met ‘Shenmue III'

Beeld uit 'Shenmue III'. ‘Een verhaal over een ouder tijdperk, toen het karakter van mensen nog veel belangrijker was dan eender wat’, zegt maker Suzuki. Beeld Koch Media

De Japanse gamedesigner Yu Suzuki kleurde de speelhallenervaring van minstens twee generaties met gameklassiekers als Out Run en Virtua Fighter. Maar pas nu lanceerde de 61-jarige auteur het sluitstuk voor zijn magnum opus: de kungfufabel Shenmue III.

In 1985 ondernam de 27-jarige Yu Suzuki een roadtrip over de Duitse Romantische Strasse, de Zwitserse Alpen, de Franse Rivièra, en tot slot een paar Italiaanse wegen die hem en zijn producer naar Firenze en Rome brachten. Dat allemaal op kosten van zijn werkgever, want het was geen vakantie: Suzuki, een Japanse designer van lunaparkgames die op dat moment al hits als Space Harrier en Hang On op zijn naam had staan, had het Japanse videogamehuis Sega zo ver gekregen om zijn trip te financieren zodat hij de juiste visuele indrukken kon opdoen voor wat uiteindelijk Out Run zou worden, die bekende speelhallengame met die rode Ferrari Testarossa.

Waar de meeste racegames op dat moment vooral om keiharde competitie met andere chauffeurs draaiden, was Out Run voor Suzuki zelf een ode aan de romantische roadtrip. Dat was ook te merken aan de game: het was gewoon een stukje tuffen, maar dan wel graag een flink eind boven de maximaal toegelaten snelheid, want er moest een tijdslimiet worden gehaald zonder dat u uit de bocht vloog.

Videogame-grootmeester Yu Suzuki. Beeld rv

Ogen en oren open

Zonder die trip was Out Run wellicht nooit de game geweest die vandaag nog altijd een bijna mythische status heeft onder Gen X’ers, zegt Suzuki 32 jaar later tegen De Morgen. “Een gamedesigner moet zijn ogen en oren openzetten, zodat hij de indrukken die hij opdoet kan doen opduiken in de wereld van de game die hij maakt. Zo’n 80 procent van alles wat ik maak is gebaseerd op eigen ervaringen.”

Dat geldt ook voor zijn nieuwste worp, een game die door veel fans als Suzuki’s magnum opus wordt beschouwd: Shenmue III. Het is een laat vervolg op twee eerdere games, die in 1999 en 2001 verschenen voor de Dreamcast, de allerlaatste gameconsole die Sega op de markt bracht. Na Out Run maakte Suzuki nog speelhallen- en consoletoppers als After Burner en Virtua Fighter, maar het waren die Shenmue’s die hem uiteindelijk een cultstatus opbrachten.

Na het commerciële debacle van de Dreamcast bleef het verhaal dat Suzuki voor ogen had met de games onafgewerkt, en jarenlang bleef hij rondlopen met plannen voor een derde. Tot een campagne op crowdfundingplatform Kickstarter die plannen een nieuw elan gaf: fans hoestten 6 miljoen dollar (5,4 miljoen euro) op. Een extra investering van het Duitse mediaconcern Koch deed de rest.

'Shenmue III' is een kungfufabel die zich in het jaar 1987 afspeelt. Beeld Koch Media

Onschuld van een tijdperk

Suzuki moest wel gewend worden aan een videogame-industrie die inmiddels stevig gegroeid is, en waarin het ontwikkelen van een game vooral een groepsinspanning werd. “De komst van game engines, centrale software die de 3D-wereld en de fysica van de game stuurt, heeft veel veranderd”, zegt Suzuki. “Voor iemand die al eventjes meedraait was dat een hele aanpassing. Ten tijde van de twee eerste Shenmue’s programmeerde ik alles nog gewoon zelf. Vandaag kan dat programmeerwerk worden gedaan door een heel team, en kan ik me ook uitsluitend bezighouden met het ontwerp. Maar dat betekent ook dat ik een heel proces moet stilleggen wanneer er iets me niet helemaal zint.”

Er liggen achttien jaar tussen de tweede en derde game, maar het verhaal van Shenmue III  loopt gewoon verder in het jaar 1987, waarvan Suzuki de tijdsgeest opnieuw trachtte te sublimeren in zijn gamewereld. “Ik wilde met de Shenmue-games een verhaal vertellen over een ouder tijdperk, toen het karakter van mensen nog veel belangrijker was dan eender wat”, zegt hij. “De jaren 80 waren de laatste jaren van die oude tijd waarmee spelers van vandaag nog raakpunten hebben. Alles veranderde daarna: voor de komst van de moderne technologie die vandaag de plak zwaait wist iedereen nog grotendeels hetzelfde, want we kregen allemaal dezelfde informatie. De charme van dat tijdperk, de onschuld ervan in zekere zin, is voor mij een nooit aflatende bron van inspiratie.”

Shenmue III verscheen op PlayStation 4 en pc.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234