Zondag 20/10/2019

‘Game Night’: u bent de winnaar van deze epische spelletjesavond

Bateman en McAdams. Beeld RV

Een groep extreem competitieve vrienden speelt – zonder het goed en wel te beseffen – een levensgevaarlijk spelletje in de onderhoudende komedie Game Night. De uiteindelijke winnaar? De kijker.

U kent hem vast ook wel: die ene vriend die geen avondje Scrabble of Risk kan doorkomen zonder helemaal in overdrive te gaan. Max (Jason Bateman) is zo iemand. Zijn vrouw Annie (Rachel McAdams) ook. Precies daarom zijn ze jaren geleden voor mekaar gevallen. Alleen wil die volgende stap in hun relatie maar niet lukken: kinderen krijgen. Hoe competitief Max ook is, zijn zaad is dat niet. Een gevolg van zijn minderwaardigheidscomplex tegenover zijn absurd succesvolle broer Brooks (Kyle Chandler).

De fun begint pas echt wanneer Max’ broer hem en zijn vrienden uitnodigt voor een epic game night: iemand in het gezelschap zal “ontvoerd” worden, aan de kandidaten om hem of haar terug te vinden. Dé gelegenheid voor Max en Annie om Brooks een poepje te laten ruiken – en zo Max’ zaad weer te activeren. Alleen loopt natuurlijk niet alles zoals voorzien.

Beeld RV

Grappen troef

De broedertwist en de vonken tussen Bateman en McAdams (geef deze hilarische vrouw meer komische rollen, please!) geven de film een stevig fundament: je gelooft het allemaal wel, en dat is op zich al zeldzaam in dit soort over the top Amerikaanse studiokomedie. Maar uiteindelijk zijn ze ondergeschikt aan de scherpe grappen. Die vormen dé troefkaart van Game Night.

Meer en meer ontpopt de film zich tot een actiefilm op leven en dood, maar steeds tongue in cheek. In de eerste plaats omdat de personages zelf lange tijd niet geloven dat ze in een actiefilm zitten: zij denken nog steeds dat de booswichten waartegen ze het opnemen, acteurs zijn die mee in het spel zitten. Quod non. Een beproefde techniek in het komische genre – het publiek weet meer dan de protagonisten – maar hier met een uitstekend gevoel voor timing aangewend door regisseurs John Francis Daley en Jonathan Goldstein (die samen Horrible Bosses schreven).

O ja, en als uw buurman ook maar een beetje op acteur Jesse Plemons lijkt: verhuizen. Snel.

Vanaf nu in de bioscoop.