Dinsdag 21/05/2019

‘Funan’: een bijzonder straffe, getekende geschiedenisles ★★★★☆

Still uit 'Funan'. Beeld RV

Het animatiefestival van Annecy heeft zich al meermaals dé maatstaf getoond voor tekenfilmparels, en vorig jaar schoot Funan er de hoofdvogel af. Net als de Publieksprijs van Anima in Brussel, trouwens. Een zwaar verhaal over een jonge vrouw op zoek naar haar vermiste zoon, ten tijde van het Rode Khmer regime in Cambodja.

Funan-schrijver en -regisseur Denis Do gebruikt het kleine verhaal van één gezin, om het grote verhaal van de Rode Khmer-periode te vertellen. Een jong Cambodjaans gezin wordt tijdens een brutale inval uiteengerukt door de troepen van Pol Pot. De film volgt de strijd van moeder Chou om te overleven en haar vierjarige zoontje Sovanh terug te vinden.

Het is een intieme manier om de alledaagse wreedheid van de werkkampen te illustreren, waar een groot deel van de Cambodjaanse bevolking gevangen zou blijven tot het regime begin 1979 viel. Chou en haar man worden tot slaaf gereduceerd en moeten dag en nacht werken op het veld, in ruil voor een beetje eten. Net genoeg om te overleven.

Proper gepolijst

Die bikkelharde levensomstandigheden staan in schil contrast met het prachtige landschap van het land, adembenemend en kleurrijk stilistisch vormgegeven. De twee kijken schijnbaar onverenigbaar, als schrijnende paradox. Deze donkere gruwel tegen die onmetelijk schone achtergrond. Het onderstreept alleen maar de machteloosheid van het ouderpaar, en bij uitbreiding heel Cambodja. Het volk zakt doorheen de jaren weg in ziekte en uithongering, en krijt te kampen met zelfdoding en moord.

Funan is het regiedebuut van Dennis Do - zelf half Cambodjaans én de halfbroer van zo’n verloren zoon - en dat voel je. De pijnlijke tragiek van uit elkaar gescheurde families en levens wordt wondermooi uiteengezet, met prachtige decors in een tekenstijl die wat aanleunt bij Studio Ghibli à la Grave of the Fireflies, met sobere, proper gepolijste animatie. En zo wordt ook Funan een aangrijpende, delicate vertelling over een gebroken familie tegelijk een zware en vooral bijzonder straffe, getekende geschiedenisles.

Vanaf 24/4 in de bioscoop.