Dinsdag 04/08/2020

Muziek

Full Moon Healing: het new age- en ambientfestival in Vooruit

Full Moon Healing verwelkomt Suzanne Ciani.Beeld RV

Zondag vindt in Vooruit de tweede editie plaats van Full Moon Healing, het new age- en ambientfestival dat Vooruit samen met Stroom.tv en de gerenommeerde Oostendse deejay Nosedrip organiseert. Voor de liefhebbers wordt dit een legendarische editie, want ze mogen Midori Takada en Suzanne Ciani verwelkomen. 

Midori Takada en Suzanne Ciani staan gekend als pioniers in het new age genre. Ze zeggen u niets? Kan goed zijn. Op de affiche van Full Moon Healing staan niet de meest alledaagse namen, maar het is ook geen alledaags festival.

“Qua ervaring is Full Moon Healing helemaal anders", zegt curator Wouter Vanhaelemeesch. "Het podium staat in het midden, met vier speakers erop gericht. Daarrond liggen een heleboel kussens. Mensen komen er ook mediteren. Het is zeker niet de bedoeling dat je de hele tijd naar het podium kijkt."

"Maar je kan mensen niet dwingen om op de grond te gaan liggen, dus je moet een sfeer creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt", zegt Ziggy Devriendt, ook bekend als Nosedrip. 

Muzikaal desoriënterend 

Vanhaelemeesch: “Op Full Moon Healing loopt geen beat synchroon en dat maakt het programma interessant: het is muzikaal desoriënterend. Je kan niet helemaal volgen, waardoor je minder op de muziek focust. Je gedachten dwalen af en vandaar komt het meditatieve. Tijdens het festival brengen we verschillende generaties samen: de echte new age-fans maar ook jonge gasten die bijvoorbeeld te weten zijn gekomen dat de Japanse hiphopproducer Nujabes een sample van Gigi Masin heeft gebruikt.” 

Devriendt: "Oorspronkelijk ben ik met het concept gestart op DOK in Gent. Het is altijd al een new age-event geweest waarmee we zowel puristen als sceptici probeerden aanspreken. Het was ook een sociaal gebeuren waarop mensen met een kristallen bol de toekomst voorspelden en daar vervolgens drie uur met iedereen in conversatie gingen. Nu het in Vooruit plaatsvindt, is het logisch dat we ons meer op de muziek concentreren."

Midori Takada komt naar Full Moon Healing festivalBeeld RV

Vijf nummers met betekenis 

Devriendt: "New age en ambient zijn ontstaan vanuit de hippiescène, waar gretig cassettes werden uitgewisseld. Als we de geschiedenis onder de loep nemen, zie je dat verschillende landen er hun eigen invloeden en sferen in verwerken. In Europa heb je alvast een paar new age-scenes. In Duitsland is het bijvoorbeeld vrij minimalistisch en kan een nummer soms wel een halfuur duren. Het omvat niets van wat wij een traditioneel nummer of concertervaring noemen."

Vanhaelemeesch: "In de jaren 70 was new age nog zeer underground. In de jaren 80 werd het gecommercialiseerd tot in het oneindige: opeens vond je zelfs in het Kruidvat music for relaxation terug. De laatste zeven à acht jaar is het genre herontdekt en leeft het weer op."

1. Midori Takada - 'Trompe l'oeil'

Vanhaelemeesch: “Midori vind ik interessant omdat haar plaat in maart wordt heruitgebracht. Ze gaat nu ook voor het eerst op tournée: ze heeft nog nooit buiten Japan opgetreden. Ze geeft vijf concerten: in Londen, Amsterdam, Glasgow, Kopenhagen en bij ons in België. De Japanse is eigenlijk ook componiste, en heeft ‘Through The Looking Glass’ in 1983 uitgebracht waarin ze zelf op de percussie tokkelt. Het is echt de holy grail van Japanse new age platen."

Devriendt: “Zij is één van de weinige artiesten die aanzienlijk aantal platen heeft verkocht, ben ik laatst te weten gekomen. Haar album is zodanig goed dat niemand het weggooit. Het heeft ook een hele mooie hoes: een schilderij van Henri Rousseau. Of toch iets wat erop lijkt. Ik ben trouwens erg aangetrokken tot de esthetiek van de new age-hoezen. Als je een natuurfoto met een witte strook er rond tegenkomt, is de kans groot dat je een new age-plaat vasthebt. Die zijn redelijk herkenbaar en uniform."

2. Suzanne Ciani - 'The Eighth Wave'

Vanhaelemeesch: “Vrouwen als Suzanne Ciani zijn echt pioniers geweest. Maar in tegenstelling tot enkele van haar collega’s, is ze in de jaren 70 niet meteen opgepikt. Ciani was nochtans één van de eerste die werkte met de Buchla-synthesizer, een complex instrument dat vandaag niet meer gemaakt wordt, en waarvan nog maar een paar exemplaren bestaan."

Devriendt: “In de jaren 80 is haar muziek wel vaak gebruikt voor flipperkasten en Atari-spelletjes. Ook het geluid in reclames van een Coca-Cola-blikje dat opengaat en wordt uitgegoten, heeft zij ontworpen."

3.Laraaji - 'Meditation' 

Vanhaelemeesch: “Dit is een beetje Steve Reich, maar dan zonder het strenge. Meer free-flowing, zeg maar.”

4. Gigi Masin - 'The World Love'

Devriendt: “Ik werk in een platenwinkel en de plaat Winds, die begin jaren 80 geflopt is, is nu één van de belangrijkste reissues. Tien jaar geleden, met de opkomst van muziekblogs, had je een paar mensen die Venezolaanse psychedelica en Tsjechische post-punk op het net gooiden waarvan je dacht: fucking hell, dit is goed!"

Vanhaelemeesch: "Gigi Masin en Laraaji komen door die blogs nu terug boven water drijven en  ze worden door jonge artiesten herontdekt."

5. Dolphins Into the Future- 'On the High Seas'

Devriendt: “In Gent heb je mensen als Patrick Kosmos:  semi-kunstenaars die live synth-optredens doen. Ook Frank Deboosere is daarmee bezig. Wist je dat die drie new age-albums gemaakt heeft? Ja, de weerman!” 

Vanhaelemeesch: “Iedereen kan new age maken. Het is simpel. Er was een levendige noise-scene in Scheld'apen, een kraakpand maar tegelijk ook een concertplek in Antwerpen. Componist Lieven Martens speelde toen al Dolphins Into the Future. Hij was één van de eerste die wegging van de noise en begon te experimenteren met harmonieuzere melodieën.  Lieven heeft grootste dingen in gang gezet." 

Op 9/4 in Vooruit, Gent. vooruit.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234