Maandag 09/12/2019

‘Frozen 2’: brave familiefilm met duister kantje ★★★☆☆

Elsa in het bos. Beeld RV Walt Disney

Net nu ons collectief geheugen het tenenkrommend populaire Disney-nummer ‘Let it Go’ begon los te laten, keert ’s werelds favoriete ijskoningin terug naar het grote scherm.

Het vervolg op de kassakraker uit 2013 pikt de draad weer op waar Frozen eindigde. Elsa is koningin van het kleine Arendelle, maar weet nog altijd geen blijf met haar groeiende ijskrachten. Wanneer een mysterieuze stem door haar hoofd blijft spoken en natuurrampen haar koninkrijk bedreigen, begint Elsa aan een nieuw avontuur. Als reisgezelschap kan de ijskoningin opnieuw rekenen op haar zusje Anna, avonturier Kristoff, zijn rendier en de levende sneeuwman Olaf.

Frozen 2  verweeft kleurrijke personages, emotionele onthullingen en hartverwarmende muzieknummers zo vloeiend aaneen dat zelfs musicalhaters met een huppel in hun stap de zaal straks uit wandelen. Maar de echte ster van de film is Olaf. De levende sneeuwman is klungelig en schattig genoeg om gegiechel te ontlokken van jonge kijkers, terwijl zijn nihilistische inzichten en identiteitscrises steevast voor een traan en een lach zorgen. Er zit een onschuldig plezier en humor in Frozen 2 die je kan verwachten in elke ‘familiefilm’, maar enkel Disney slaagt er zo consequent in er een film van te maken waar de hele familie echt van kan genieten.

Idiote grijns

De filmmakers gaan met dit vervolg waar het eerste deel vaak niet durfde, zoals de dood van Elsa’s ouders en de oorsprong van haar krachten. De familiefilm krijgt zo een donker kantje, maar vervalt uiteindelijk in dezelfde happy clichés. Toch laat Disney grote kansen liggen, zoals de fantheorieën over Elsas geaardheid, en kiest resoluut voor 104 minuten plezier die je snel weer zal vergeten.

Lees nu

Waarom ‘Frozen’ toch een succes werd (en nu een onvermijdelijke sequel krijgt)

Frozen 2 had gigantische schoenen te vullen. Zijn voorloper was een innovatieve film die kleine meisjes en volwassen mannen over de hele wereld inspireerde om zich te verkleden als prinsesjes en luidkeels mee te brullen. Het vervolg is te braaf en verwaarloosbaar om zichzelf te onderscheiden. De film blijft wel een doldwaze rit die anderhalf uur leuk blijft en een idiote grijns op je gezicht tovert. Soms is dat net wat je nodig hebt. Bovendien kunnen ouders opgelucht ademhalen: van een oorworm als Let it Go blijven we bespaard.

Vanaf 20/11 in de zalen.