Dinsdag 17/09/2019

Franz Ferdinand tussen handrem en overdrive in Vorst

Beeld Alex Vanhee

Het concert van Franz Ferdinand in Vorst Nationaal gisteravond ( **1/2) was er een met twee gezichten. Het Schotse viertal schoot furieus uit de startblokken en kreeg de massa meteen aan het dansen, maar hield de handrem nadien te vaak op en de hits achterwege. Pas aan het eind ging de vlam weer terug aan de lont.

Dat Franz Ferdinand één jaar na hun comebackplaat 'Right Thoughts, Right Words, Right Action' in het grote Vorst mocht staan was duidelijk een grote eer, zo vonden de sympathieke Schotten. Als je zelfs de decorbouwers uitvoerig gaat bedanken voor de geleverde inspanningen, dan straal je van dankbaarheid.

Met zesduizend waren de fans gisteravond naar Vorst afgezakt, en die hadden duidelijk zin in een feestje. "Jullie voelen goed, Brussel!", lachte frontman Alex Kapranos zijn tanden na nog geen tien minuten bloot. Franz Ferdinand had met 'Bullet' meteen een warme blok rock op het haardvuur gegooid, en 'The Dark of the Matinee' maakte het wellustige publiek nog euforischer en bronstiger. De hakkende slaggitaren die het geluid van deze groep al tien jaar bepalen, werkten duidelijk in op de heupen. De tonen van een opzwepend 'Do You Want To' en een ingehouden 'Walk Away', waarbij het rempedaal meermaals werd ingedrukt, sloegen en zalfden de massa discipelen.

Lusteloze aardbeien
Maar dan liet het viertal het momentum glippen, als zandkorrels uit hun handpalm. 'Fresh Strawberries' had tot enige verdienste dat het de jongste single is van 'Right Thoughts, Right Words, Right Action', maar deze aardbeien werden erg lusteloos geserveerd. 'Can't Stop Feeling', waar een Telex-beat onder was gezet, werd dan weer zo lang uitgesponnen dat je er haast bij in slaap viel. Franz Ferdinand probeerde het tij nog te keren door alle zaallichten aan te steken en 'The Fallen' in te zetten. Kapranos riep briesend "Ik amuseer me!" naar de alsmaar stiller wordende massa. Maar ook dat mocht niet baten.

Tot de vier eindelijk door hadden wat er echt ontbrak: hits en snedigheid. Na 'Michael' volgde meteen 'Take Me Out', dat in Vorst triomfantelijk werd ingehaald. Duizend mensen zongen en sprongen zich de ziel uit het lijf. Ook 'Love Illumination' bekoorde met zijn duellerende gitaren, waarna Kapranos en snarenplukker Nick McCarthy samen op de boxen kropen voor een feestelijk 'This Fire'. Nog liet Franz Ferdinand niet af. Met een knap 'Ulysses' en een gebalde vuist nam de groep passend afscheid.

Waarom er hierna alsnog een bisronde volgde, is ons onduidelijk. Songs als 'Right Action' voegden niets meer toe. En dat het viertal besloot om aan het slot van 'Goodbye Lovers & Friends' samen een potje te gaan drummen was misschien leuk als gimmick, maar zeker ook even overbodig als al het voorgaande in deze toegift. De setkeuze in Vorst had duidelijk beter gekund voor Franz Ferdinand.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234