Maandag 06/12/2021

Furious 7

Franchise is de kip met de gouden eieren

Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Paul Walker en rapper Ludacris in 'Furious 7'. Beeld AP
Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Paul Walker en rapper Ludacris in 'Furious 7'.Beeld AP

Tijdens het Paasweekend haalde 'Furious 7' maar liefst 143,6 miljoen dollar op aan de Amerikaanse bioscoopkassa's. En wereldwijd mocht Hollywoodstudio Universal daar nog eens 240,4 miljoen dollar aan toevoegen. Hoofdolspeler Paul Walker mag dan wel overleden zijn, de straatrace-franchise die hem wereldberoemd maakte, is meer dan ooit alive and kicking.

Dat klinkt cynischer dan het bedoeld is. Die fenomenale recettes zijn vooral belangrijk als antwoord op de veelgestelde, maar inmiddels toch wel overbodige vraag waarom Hollywood zo dol is op franchises en zeker niet van plan is om zich te laten verzorgen tegen sequelitis. De website Box Office Mojo stipt aan dat 'Furious 7' zich met deze erg succesrijke start op de negende plaats nestelt van de All Time List van openingsweekends in de States, achter 'Spider-Man 3' en voor 'The Twilight Saga: New Moon'. Jawel, ook dat zijn franchise-films, net als alle andere titels uit de Top Tien, zoals 'The Avengers', 'Iron Man 3', de laatste aflevering van de 'Harry Potter'-serie, twee 'Hunger Games'-films en ook nog eens twee 'Dark Knight'-films. Franchise is met andere woorden de kip met de gouden eieren.

Het heeft er alle schijn van dat 'Furious 7' wereldwijd de grootste kaskraker uit de 'Fast & Furious'-reeks zal worden. Daar zijn verschillende redenen voor. Toen de eerste 'The Fast and the Furious' in 2001 met gierende banden de bioscopen binnenracete, was die actiefilm, gedraaid voor een relatief bescheiden budget van 38 miljoen dollar, meteen goed voor een wereldwijde recette van meer dan 207 miljoen dollar. Een vervolgfilm kon niet uitblijven. Een nieuwe franchise was geboren. De sequel '2 Fast 2 Furious' bracht nog meer dollars op, maar de geldmachine blokkeerde bij 'The Fast and the Furious: Tokyo Drift', toen men het zonder Vin Diesel en Paul Walker probeerde. Die waren in de vierde aflevering, eenvoudigweg 'Fast & Furious' getiteld, opnieuw van de partij en toen sloeg de motor weer aan. 'Fast Five' deed het nog beter, maar was toch geen partij voor 'Fast & Furious 6' dat in 2013 een wereldwijde recette van 788,7 miljoen dollar liet optekenen. Met andere woorden: sinds de vierde aflevering ging het met de populariteit van de franchise in stijgende lijn en dat werd dus ook verwacht van 'Furious 7'. Toen het project werd aangekondigd, deed studio Universal dat met de slogan 'One Last Ride', wat de suggestie wekte dat dit de laatste sequel zou worden, wat dus meteen ook voor extra aandacht zou zorgen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Vin Diesel in 'Furious 7'. Beeld AP
Vin Diesel in 'Furious 7'.Beeld AP

Maar toen gebeurde iets dat niemand verwacht had. Op 30 november 2013 kwam acteur Paul Walker - hij was net 40 geworden - om het leven tijdens een carcrash met een Porsche Carrera GT. Hij zat niet achter het stuur. Ironie van het lot: in de 'Fast & Furious'-films was zijn personage Brian O'Conner er ontelbare keren in geslaagd crashes te vermijden en als het toch gebeurde, wist hij die accidenten telkens weer te overleven. Niet zo in het echte leven. De tagline 'One Last Ride' klonk plotseling akelig profetisch en werd vervangen door 'Vengeance hits home'.

Toen Paul Walker overleed, waren de opnames van 'Furious 7' zo ongeveer halverwege. De productie werd enkele maanden stilgelegd en toen hernomen, waarbij stuntmannen maar ook Cody en Caleb Walker, de broers van Paul, gebruikt werden als zogenaamde 'stand-ins' of 'body doubles'. Waar nodig, werd het hoofd van Paul Walker via CGI (computer generated images) op hun lichamen gezet. Er zou ook gegoocheld zijn met niet-gebruikte opnames uit eerdere 'Fast & Furios'-films. En waar nodig werd het scenario hier en daar een beetje herschreven.

Laten we wel eerlijk wezen: 'Furious 7' zou hoe dan ook een hit geworden zijn, maar de dramatische dood van Paul Walker heeft ongetwijfeld de belangstelling aangescherpt. Die nieuwsgierigheid kan hier en daar een macaber tintje hebben. Sommigen zullen vooral proberen te ontdekken waar ze de echte Paul Walker nog aan het werk zien en in welke scènes een vervanger gebruikt werd. Anderen zullen hun bioscoopbezoek vooral beschouwen als een manier om afscheid te nemen van hun idool. En nog anderen, waarschijnlijk de meeste toeschouwers, zullen ongetwijfeld gewoon meegesleept worden door de razende vaart, de pompende adrenaline en de absurde stunts van dit gigantische, in benzinedampen gehulde actiespektakel.

Voor het geval iemand toch een beetje geïnteresseerd zou zijn in de sowieso onwaarschijnlijke plot van 'Furious 7' volgt hier een korte samenvatting. Op het einde van de zesde film had Jason Statham reeds even zijn opwachting gemaakt als Deckard Shaw, met de onheilspellende belofte dat de bende van Dominic Toretto (rol van Vin Diesel) en Brian O'Conner (rol van Paul Walker) binnenkort meer van hem zouden vernemen. Het woord 'bende' is eigenlijk een beetje te denigrerend, want door de jaren heen werd er in de vervolgfilms steeds meer de nadruk op gelegd dat het hier in feite om één grote familie ging, met een uitgesproken multi-etnische samenstelling. Da's trouwens ook een bijkomende verklaring voor het stijgende succes van de franchise.

Als 'Furious 7' begint, wordt het snel duidelijk dat Deckard Shaw zich wil wreken voor wat 'de familie' van Dom en Brian zijn broer hebben aangedaan. Dat is dus de 'vengeance' uit de reclameslogan. Om het verhaal wat aan te dikken, wordt een nieuw personage geïntroduceerd, namelijk de mysterieuze Mr. Nobody (rol van Kurt Russell) die blijkbaar op ultrageheime basis voor de overheid werkt. Mr. Nobody wil helpen om de wraakzuchtige Shaw te lokaliseren, maar hij vraagt wel een wederdienst. Dom, Brian en consoorten moeten eerst de hackster Ramsey (rol van Nathalie Emmanuel) bevrijden uit handen van superterrorist Jakande (rol van Djimon Hounsou). Zij heeft namelijk een surveillance-programma ontworpen, met de omineuze naam 'God's Eye', waarmee men iedereen overal ter wereld op het spoor kan komen via alle, jawel: álle mogelijke camera's: die van satellieten over verkeerscontroles op straat tot die van smartphones. Straf spul dus.

James Wan, regisseur van 'Furious 7'. Beeld AP
James Wan, regisseur van 'Furious 7'.Beeld AP

'Montage tribute'

In de beste James Bond-traditie wordt er hier ook aan globe-trotting gedaan. Voor 'Furious 7' reisde de filmploeg de wereld rond van Los Angeles, Londen en Tokyo, naar Rusland, de Dominicaanse Republiek en Abu Dhabi. Daar verplaatsen onze helden zich in een peperdure sportwagen van de ene Etihad-wolkenkrabber naar de andere. Neen, niet op de begane grond, maar hoog in de lucht. Enfin, u moet het zien om het te geloven. Maar toch liefst niet helemaal. Een andere spraakmakende stunt is die waarbij een aantal wagens, compleet met chauffeur, uit een vrachtvliegtuig worden gedropt.

Behalve die adembenemende exploten blijven er natuurlijk de onvermijdelijke straatraces en achtervolgingen, die zowat hét handelsmerk van de 'Fast & Furious'-franchise zijn geworden. En uiteraard kunnen de mano a mano-duels niet ontbreken, waarbij Jason Staham het hier niet alleen tegen Vin Diesel, maar ook tegen Dwayne 'The Rock' Johnson mag opnemen. Spierbundels à gogo! Het is allemaal 'over the top'. Even overdreven als onwaarschijnlijk, maar 'Furious 7' raakt er weg mee. Guilty pleasure heet zoiets.

Overleeft Brian O'Conner/Paul Walker al dit destructief geweld? Dat moet u zelf maar gaan ontdekken, als u daar tenminste zin in heeft. De film neemt wel op een mooie manier afscheid van de overleden acteur, via een soort 'montage tribute' waarin allerlei scènes uit eerdere films de revue passeren. Niet zomaar als een aparte coda, maar als een soort flashback ingeschreven in het scenario. Respect!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234