Vrijdag 10/07/2020

Fotografie

Fotoreeks: Thailand net voor de lockdown

Beeld Maxim Leurentop

De Antwerpse modefotograaf Maxim Leurentop houdt ervan om op zijn modereizen foto’s te nemen die niets met fashion te maken hebben. In deze coronatijden kijkt hij met weemoed terug op zijn laatste reis naar Thailand. 

Het zijn beelden die tot nadenken stemmen. Maxim Leurentop maakte ze vóór de lockdown, maar nu pas dringt de betekenis ten volle tot hem door. Leurentop: “Mijn laatste reis, voor de lockdown, ging naar Bangkok en Koh Phangan. Ik moest ernaartoe voor een modeshoot en omdat mijn beste maat in Bangkok woont, had ik nog wat dagen voor mezelf geboekt. Tijdens mijn ­reizen maak ik altijd foto’s on the side voor mezelf. Op die momenten wordt er niks geënsceneerd, helemaal anders dan bij een modeshoot. Ik kijk gewoon de kat uit de boom.

Beeld Maxim Leurentop

“Wanneer ik nu terugkijk op die Thaise reeks, valt me op dat ze echt niet zo romantisch is als ze voor de crisis leek. Die foto’s zonder mensen op zijn opeens heel confronterend geworden. We zijn die verlaten straten gewoon geworden.”

Leurentop shoot altijd analoog, omdat dat volgens hem iets magisch heeft. “Ik ben verliefd op de kleuren en ­contrasten, digitale fotografie is me te scherp en te artificieel. Analoog is romantischer, dromeriger ook. Plus: een filmpje bevat maar tien foto’s, je bent dus meer gefocust op wat je doet. Je blijft niet shooten en hopen op een lucky shot.”

Beeld Maxim Leurentop

De fotograaf vindt het moeilijk om te zeggen wat zijn oog precies capteert wanneer hij niet aan het werk is. “Vaak ben ik geïnspireerd door het licht. Mooi zacht licht, daar val ik voor. En voor plekken die niet alledaags zijn.”

Het resultaat van al die toevallige fotografische ontmoetingen is te bewonderen in Global Perspective, het boek dat zijn reisfoto’s bundelt. “De landen waar ik ben geweest, hebben op zich geen link met elkaar, maar de foto’s geven wel een mooie kijk op de gelijkenissen en verschillen. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling er een boek van te maken, maar ik had zo veel materiaal dat anders nooit naar buiten was gekomen – en van opleiding ben ik grafisch ontwerper. Elke maand selecteer ik een beeld dat ik in een oplage van maximaal vijf exemplaren te koop aanbied.”

Vis in de woestijn

Hij heeft het er best lastig mee dat hij nu niet kan fotograferen, vertelt hij. Alsof je een vis zou verplichten een dag in de woestijn door te brengen. “Ik wil er geen drama van maken, maar foto’s maken is geen evidentie nu. Ik moet echt afkicken. In het begin zorgde dat wel voor rust, omdat mijn leven niet meer zo hectisch verloopt als ik het gewend was. Ik had nooit tijd om terug te blikken op mijn werk, nu kan dat ineens wel. Dat retrospectief moment zal een nieuwe deur voor me ­openen, daar ben ik zeker van.”

Beeld Maxim Leurentop

Denkt hij er intussen aan om ook in België te fotograferen, nu hij verplicht hier moet blijven? Hij twijfelt. “De omgeving is al zo vaak gezien en daardoor wat banaal geworden, waardoor ze minder inspireert. Maar ik denk er wel aan, ja. Ik ga geregeld fietsen zonder eindbestemming in mijn hoofd en zo heb ik al nieuwe plekken ontdekt. Misschien dat ik volgende keer die tochten opnieuw doe, maar dan met een camera.”

Ontdek zijn werk via maximleurentop.be. Ook het boek Global Perspective (240 p’s) is via zijn site te koop voor 140,96 euro

Beeld Maxim Leurentop
Beeld Maxim Leurentop
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234