Maandag 21/06/2021

FotografieKatrien De Blauwer

Fotograferen zonder camera: ‘Mijn tools zijn een schaar, lijm en véél tijdschriften’

null Beeld Katrien De Blauwer
Beeld Katrien De Blauwer

Het Kortrijkse fotofestival Track & Trace heeft met Katrien De Blauwer een opmerkelijke gast. In plaats van zelf foto’s te maken, vertelt ze met collages het verhaal van haar leven. ‘Mijn tools zijn een schaar, lijm en heel veel tijdschriften.’

Het jaar 2020 had een topper moeten worden voor Katrien De Blauwer (Ronse, °1969), met tentoonstellingen in Boston en Los Angeles en een solo-expo op het fotofestival van Arles, Frankrijk. En toen kwam corona. “Ik heb gefocust op nieuw werk, maar ik wil het zo graag tonen”, zegt ze.

Ze werd fotografe zonder camera omdat ­herinneringen belangrijk voor haar zijn. “Ik wil een verhaal vertellen dat zich afspeelde toen ik heel jong was. Maar ik kan niet terug naar die tijd om de knop in te drukken. En dus ga ik ernaar op zoek in magazines. Mijn tools zijn een schaar, lijm en heel veel tijdschriften.”

null Beeld Katrien De Blauwer
Beeld Katrien De Blauwer

Al sinds haar veertiende houdt ze haar leven minutieus bij in notitieboekjes “Al die jaren zaten ze in een kast. Tot ik ze aan vrienden liet zien en ze het goed vonden. Nadat ik een paar werken op Facebook toonde, ontplofte het. Ik heb vrij snel mijn eerste boek gemaakt, daarna kwamen de galeries. Toen een galerie werk van me meenam om te kunnen exposeren, leek het alsof er stukken uit mezelf geknipt werden. Ik was daar fysiek echt niet goed van.”

Toch mogen we haar werk niet zien als een reconstructie van haar jonge, niet altijd ­makkelijke leven waarvan weinig foto’s bewaard zijn. “Ik licht een tipje van de sluier op, maar de kijker moet blijven dromen. Het moet ­universeel en mysterieus blijven.”

null Beeld Katrien De Blauwer
Beeld Katrien De Blauwer

Ja, haar werk kan zeer doen, vertelt ze. “Ik keer terug in mezelf en dat kan soms pijnlijk zijn. Maar het werkt ook helend. Ik probeer mijn verhaal altijd met liefde en schoonheid te vertellen. Er is al zoveel pijn in de wereld.”

Het was niet haar eerste keuze om kunstenaar te worden. Dansen, dat wilde ze. Nadien volgde een schildersopleiding en trok ze naar de Antwerpse Modeacademie. Die maakte ze niet af omdat ze het pad van de ervaring verkoos, zeg maar het leven zelf. “De dans is me altijd ­bijgebleven. Het harde zwoegen, niet opgeven. Zo is het ook in mijn werk. Het lijkt sober, maar er gaat een complex proces aan vooraf. Het heeft iets obsessiefs. Wanneer ik werk, ben ik even van de wereld. Het eindresultaat is vaak een verrassing, ook voor mezelf.”

null Beeld Katrien De Blauwer
Beeld Katrien De Blauwer

In Kortrijk toont ze werk uit de reeks Cheveux longs… cheveux courts waarin ze experimenteerde met verf- en potloodstreken. “Ik heb vrouwelijke personages gebruikt die een verhaal vertellen alsof dat het mijne is. De afwezige man staat centraal, en de attributen die hij tegenkomt: auto’s, landschappen, elegante vrouwen. Er is een begin- en eindbeeld en daartussen zit veel beweging. Het is heel filmisch. Ik hoop dat de kijker er troost in vindt.”

Katriendeblauwer.com. Track & Trace, van 13 maart tot 25 april in de Kortrijkse binnenstad en op trackandtracekortrijk.be. 

Maak kans op een van de 10 ­overnachtingen mét ontbijt in Hotel Messeyne in hartje Kortrijk, t.w.v. 140 euro. Surf naar demorgen.be/kortrijk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234