Zaterdag 04/12/2021

Foo Fighters scoren met woeste stadionrock en natuurwonderen ****

null Beeld AP
Beeld AP

Pukkelpop hoeft zich straks alvast één zorg minder te maken. Met Foo Fighters heeft Chokri namelijk een onfeilbare headliner binnengehaald. Op Pinkpop toonde de rockgroep van Dave Grohl zich de gedroomde afsluiter voor een tamelijk teleurstellende editie.

Nochtans stond de Amerikaanse band voor de moeilijkste opdracht van het hele weekend. Als enige moesten de Fighters namelijk een bittere strijd leveren met de weergoden. Al bij de eerste maten van 'Bridge Burning' - de furieuze ouverture - openden de hemelsluizen zich wijd. Toch wilde het talrijk opgekomen publiek niet van wijken weten: ook tijdens 'My Hero' bleven ze onverstoorbaar meezingen om de "fuckin' regen te vergeten", zoals Dave Grohl hen opdroeg.

En dan gebeurde het mirakel, tijdens 'Learn To Fly'. Een gigantische regenboog spande zich over de hele wei, waarna de buien als bij toverslag overwaaiden. Ook de Foo-zanger merkte het met een kamerbrede grijns op. Hey, als zélfs de natuur meewilde, wat kon dan nog in de weg staan van een onvergetelijk concert? Niets, zo bleek.

De Foo Fighters brachten een solide set, waarin schijnbaar alléén classics en halve hits opgenomen werden. Zelfs de songs uit hun laatste plaat Wasting Light scoorden immers hoog op de karaoke-meter. Zo brulde een legertje fans ?'White Limo' mee, het linke broertje van 'Weenie Beenie' uit '95 dat werd opgedragen aan Deadmau5. Die gaf vlak voor hun concert luidruchtig van jetje in een belendende tent, maar moest uiteindelijk z'n meerdere kennen in de mokerdrums van Taylor Hawkins of de Boeing-gitaarsound van Pat Smear.

Hoewel de tandem Grohl-Hawkins duidelijk de voorkeur wegdroeg bij cameralui en lichtcrew (90 procent van de tijd kwamen alleen zij in beeld), zorgde de gitaarduivel Smear er als stille vennoot mee voor dat het publiek tot ver achter de geluidstoren volledig uit z'n dak ging. Tijdens 'All My Life' ontstonden zelfs her en der spontaan moshpits, vaak op honderden meters van het podium!

Wat na de show pas opviel, was dat pyrotechnics of confettikanonnen gewoon opgeborgen waren gebleven. Een verademing, in een wereld waar alle headliners zich op diezelfde truukjes en foefjes laten voorstaan. Misschien lag het wel daaraan dat de groep een relaxte indruk wekte, en z'n songs los uit de pols leek te schudden. Zo mocht drummer Taylor twee keer schijnbaar geïmproviseerd in de kijker staan als zanger (het amicale onderonsje 'Cold Day in the Sun' en de Queen-cover 'Tie Your Mother Down'), terwijl 'Stacked Actors' veranderde in een uitgesponnen bluesjam, en de groep na de curfew nog een half uur ongestoord bleef doorspelen met de woeste adaptatie van Mose Allisons 'Young Man Blues' als hoogtepunt.

"You're a fun audience", strooide Grohl achteraf met een complimentje, en je geloofde 'm nog ook.

Was de show dan foutloos? Ach, wie zich echt met detailkritiek wilde bezighouden, kon opperen dat het weinig Foo-waardige 'Let It Die' beter vervangen was geworden door 'Hey, Johnny Park' of 'I'll Stick Around'. En het refrein van 'The Pretender' werd ook nogal braafjes (én een octaaf lager dan gewoonlijk) gezongen. Maar dat zou mierenneuken zijn: Grohl zong verder in de set immers nooit op halve kracht. Méér nog, in de meeste songs liep je zelfs het gevaar om getroffen te worden door verdwaalde longblaasjes, zo onvoorstelbaar diep ging hij.

Met de nostalgische driespan rockers 'Monkey Wrench' ("scream like it is 1995!"), 'This is a Call' en 'Everlong' zwaaide Grohl het publiek eindelijk uit, na twee uur superieur entertainment.

Na een tam weekend eindigde Pinkpop dan toch op een onsterfelijke noot. Zijn de brokken van deze editie Pinkpop daarmee gelijmd, en het blazoen weer opgepoetst? Nou, neen. Maar de groep rond Dave Grohl zorgde wel voor een happy ending aan dit makke sprookje.

null Beeld EPA
Beeld EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234