Dinsdag 07/07/2020

Concertreview

Fleddypalooza in de AB: Staalkaart van zwaar Belgisch talent

fleddy melculy (fotograaf: Rudy De Doncker)Beeld rv

Niet alleen katholieken vierden deze Pasen feest, ook Fleddy Melculy bracht zijn discipelen in verwondering. Gisteren werd in de AB de eerste Fleddypalooza boven de doopvont gehouden, een nieuw metalfestival rond de losgeslagen Vlaamse metalband. De affiche was stevig gevuld, met nieuw en oud talent van eigen bodem.

Metalfans zijn duidelijk geen vroege vogels. Ofwel zaten ze thuis nog naar de Zwaarste Lijst te luisteren, dan wel een paaslunch te schransen met de familie… De AB Box liep overdag niet eens halfvol. Dat deerde Off The Cross (***) niet. Eén jaar na hun eerste live-show op Groezrock trokken de Antwerpenaren meteen een muur van geluid op. Ze speelden een strakke, korte set vol groovende metal uit hun nieuwe plaat Divided Kingdom, doorspekt met zware drumbeats en keyboards.

Set Things Right (**) volgde, en combineerde metalcore met een streep punkrock. De songs uit Death Wish brachten de eerste meezingers. Stab (**) speelde hardcore zonder franjes. Tijdens de set van de Kortrijkzanen vormden zich de eerste voorzichtige moshpits van Fleddypalooza.

Kolkende pit

De avond (én het einde van de Zwaarste Lijst?) bracht heel wat meer volk op de been in de AB. We telden minstens 666 fans voor King Hiss (****). De West-Vlamingen wisten moeiteloos te overtuigen met een organische sound, die naar loodzware stoner neigde. 'Word Made Flesh' brak zichzelf af, om dan met een heerlijk ronkende bas weer voluit te stomen. In het nummer dat naar de groep genoemd is haalde zanger Jan Coudron vocaal stevig uit, terwijl hij zichzelf voor het hoofd sloeg. Voor wie niet geloofde dat hij het écht wel meende. Het signaal voor bassist Dominiek Hoet om het ook op een brullen te gaan zetten.

Het stopte niet. Het aanstekelijke ritme van 'Snakeskin' was nog aan het nazinderen toen de zanger zich in de kolkende pit waagde, zonder één noot van 'Killer Hand' te missen. Hij eindigde triomfantelijk poserend als de hulk, en terecht. King Hiss is een stevige groeier onder de Vlaamse zware metalen. Deze band willen we deze zomer graag nog eens terugzien op een festivalwei.

Waar King Hiss vooral een toekomst heeft, ging het bij Angel Crew (***) eerder om het verleden. Deze oude glorie uit de Brabantse hardcore-scène speelde al 15 jaar niet meer samen. Het zestal op het podium gisteren was samengesteld uit leden van Backfire, Deviate en Pro-Pain. Iets wat mooi op het cv  staat. De twee frontmannen eisten en kregen een circle pit met het venijnige 'Dying Breed'.

Angel Crew speelde loeihard en spoorde het publiek constant aan. Twee gitaren vuurden kogelriffs vol gruis af, waarop tijdens 'Break Down the World' ook stagedivers het podium bestormden. Angel Crew eindigde met een dubbele uppercut. 'Deadbeat' en 'Spit It Out' deden alle vuisten de lucht in gaan. Niet mis voor een bende oude rakkers.

Goede gimmick

Maar Fleddy Melculy (***) maakte meteen duidelijk dat dit wel degelijk een 'feestje in hùn huisje' was. De Brabanders trokken de grote massa. Vanuit een muur van rook dook frontman Jeroen Camerlynck tevoorschijn. Hij gooide kushandjes het publiek in, en kreeg na zijn helse krijs die 'Fuck You Fleddy!' inzette tientallen middelvingers in ruil. Fleddy Melculy blijft een gimmick, een parodie op het genre. Maar wel goed gemaakt. En bovenal: op een jaar is de band tot een hechte groep gegroeid, met Camerlynck als springende volksmenner.

Hun show bouwde snel op. 'Het Is Wat Het Is' bracht de eerste crowdsurfers, bij 'Pinker' ging de halve zaal al aan het springen. Er doken tientallen stagedivers van het podium. Tijdens 'Brood' kreeg de band zelfs de hele AB kakelend aan het dansen. Hun aparte chicken moshpit (een heavy versie van de vogeltjesdans) deed de stoerste jongens lachen.

Fleddy Melculy speelde een gloednieuwe song. 'Tienduizend Scène-points' handelt over poseurs, die meer met hun uiterlijk en kledij bezig zijn dan muziek. De band eerde ook zijn eigen hardcore-roots. Het bracht de zanger van Deviate het podium op, om voor het eerst in twaalf jaar nog eens 'Thorn of the Living' te spelen. Die song was heel was strakker van 'Den Bus Gemist' met Goe Vur In den Otto, het rockende DJ-duo dat Fleddypalooza (na de optredens) kwam afsluiten.

Hun persiflage op 'Refuse/Resist' van Sepultura ging de mist in door microproblemen, maar bracht wel een grote moshpit in beweging. Fleddy Melculy herpakte zich en sloot even strak als venijnig af met nog een laatste cover. 'Proven' van Hatebreed eindigde zoals dat hoort, met een massa volk op het podium. "Volgend jaar nog eens?", wilde de frontman weten. Als het aan de fans in de AB lag, zeker wel. Maar dan misschien toch voor een iets compactere formule opteren.

Goe Vur In den Otto release-party (met Fleddy Melculy en Off The Cross), 13 mei, Zaal Zappa, Antwerpen