Vrijdag 14/08/2020

MuziekUitgezongen

‘Firestarter’ van The Prodigy: clown uit de onderwereld

Keith Flint, hier in de omstreden ‘Firestarter’-clip, overleed vorig jaar.Beeld rv

Zowel leiders als kiezers spelen deze week vuurtjestook. De wereld staat in lichterlaaie en The Prodigy gooit nog wat olie op het vuur.

Toen Keith Flint zich vorig jaar van het leven beroofde, stierf niet alleen een pionier die de esprit van underground raves naar ­rockpodia verhuisde. Ook de crème de la crazy van de nineties ging mee met hem het graf in. Zijn hoofdrol in de classic ‘Firestarter’ was daar een kwarteeuw eerder schatplichtig aan.

De danser, demon en volksmenner van The Prodigy spuwde in 1996 regels als: “I’m the trouble starter, punkin’ instigator / I’m the fear addicted, a danger illustrated.” Of nog: “I’m the bitch you hated, filth infatuated, yeah / I’m the pain you tasted, fell intoxicated.” Een angstjunkie met rasperige ­stembanden. Een toonbeeld van gevaar. De pijn die je proeft. Flint was het allemaal.

Maar niet heus. Hoewel je hem in de clip zijn eigen hoofd ziet afranselen, alsof hij een veelvoud aan stemmen het zwijgen wil opleggen, bleef Keith Flint verstoken van psychopathische, laat staan pyromane tendensen. In de song legt hij uit hoe hij zijn rol binnen The Prodigy ziet: “Ik ben degene die het vuur aan de lont steekt, en peper in het gat steekt van het publiek.”

Hij was eigenlijk de Pierrot van The Prodigy: een uitdagende aanvuurder van alle andere clowns in het publiek. Vandaar de stekelige, fluorescerende hanenkammen die als twee geinige duivelshoorns uit zijn kruin staken, net als zijn manische ­grimassen, wijd opengesperde ogen als donkere knikkertjes en een stuiterende podiumprésence.

Wie het vertikte om voorbij die overduidelijke cartoon te kijken, waren overheid, moraalridders en zenders. ‘Firestarter’ veroorzaakte zelfs grote controverse omwille van de opruiende lyrics en unheimische clip. Toen die werd getoond in het muziekprogramma Top of the Pops, regende het klachten van bezorgde ouders, omdat Flint hun kinderen nachtmerries bezorgde.

Keith Flint in actie in Oeiras, Lissabon, juli 2015.Beeld EPA

De video werd opgenomen in een verlaten metrostation in Londen, en werd zo intens ­griezelig bevonden door tv-bonzen dat die ­weigerden om zendtijd te geven aan The Prodigy... tot de song een wereldwijde hit werd en niemand nog om het Brits zootje ongeregeld heen kon.

“Alle woede in de song komt gewoon voort uit de strijd met mezelf”, probeerde groepsleider en componist Liam Howlett later uit te leggen. “Toen ik ‘Firestarter’ schreef, probeerde ik zo vér ­mogelijk van de ravescene te blijven. Die was ik spuugzat. Ik zag het als een missie om de ­agressieve rockwereld dichterbij te brengen. Begin jaren negentig leefden dance en rock van tafel en bed gescheiden. Daar had ik het schijt aan. Ik rommelde dus in de studio met zoveel mogelijk gitaren, en maakte dat geluid vervolgens weer kapot om er een nieuwe sound mee te maken. Onze sound.”

De gitaar die het moest ­ontgelden in ‘Firestarter’? Die stal hij van The Breeders. De groep van Kim Deal kreeg een eervolle vermelding in de credits omdat Howlett het dreigende gitaarsalvo van ‘S.O.S.’ door de mangel had gehaald.

Niet minder dan acht songschrijvers kregen trouwens een credit voor ‘Firestarter’. Zo werd ook The Art of Noise bedankt om de kinderlijke “hey” uit ‘Close (to the Edit)’. De knoertharde beat vond dan weer zijn oorsprong bij een remix van Ten City’s ‘Devotion’.

Toen Keith Flint een ruwe instrumental van de song hoorde, werd hij omvergeblazen door het nucleaire geluid van ‘Firestarter’.

“De voorbije zes jaar zong Keith hooguit songs van U2 op weg naar huis”, lachte Howlett. “Maar met deze song vond hij in één klap zijn roeping: van danser naar ­frontman.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234