Zondag 15/09/2019

Filmfestival Oostende

Filmparels vissen in Oostende

‘The Beguiled’ van Sofia Coppola (foto) is te zien op Filmfestival Oostende Beeld EPA

Filmfestival Oostende begint vandaag aan zijn elfde editie, en ook al is het daarmee nog geen Cannes aan de Noordzee, toch staan er heel wat uitstekende films op het programma. Wij vissen voor u de mooiste filmparels uit het ruime aanbod, te degusteren voor of na een garnaalkroketje.

Wind River

Hebt u Sicario of Hell or High Water gezien? Dan weet u al dat scenarist Taylor Sheridan een serieus stukje kan schrijven. Maar ook achter de camera is de man duidelijk in zijn sas: zijn regiedebuut Wind River, met Jeremy Renner en Elizabeth Olsen als detectives die een moord in een indianenreservaat komen onderzoeken, is een zelfverzekerde en knap gefilmde thriller met diepgang. Op het filmfestival van Cannes mocht Sheridan meteen de trofee voor de beste regie (in de Un Certain Regard-competitie) in de lucht steken.

The Beguiled

De nieuwe film van Sofia Coppola komt ook al vanuit Cannes naar Oostende gewaaid. En daar mag u blij om zijn, want na enkele mindere films is Coppola (bekend van het prachtige Lost in Translation) weer helemaal terug. The Beguiled is sexy, pittig en vaak erg grappig. Colin Farrell speelt een soldaat die gewond raakt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog: hij krijgt onderdak in een meisjesinternaat, geleid door Nicole Kidman. De film is één en al (seksueel) gespannen opbouw, totdat onvermijdelijk de bom barst.

Detroit

Met het geweld in Charlottesville nog vers in het geheugen, wordt Detroit onbedoeld wel héél relevant: Oscarwinnares Kathryn Bigelow (The Hurt Locker, Zero Dark Thirty) verfilmt de rassenrellen die in 1967 uitbraken in Detroit. Ze focust op een specifiek (en erg bloedig) voorval in het Algiers Motel, waarbij drie zwarte mannen omkwamen. Zowat de helft van de film speelt zich af in een benauwde hotelgang, waar racistische politiemannen zich gruwelijk misdroegen. Intense filmavond gegarandeerd.

Loving Vincent

Hoe zou een tekenfilm eruitzien als hij door Vincent Van Gogh himself gemaakt was? Het antwoord heet Loving Vincent: ’s werelds eerste volledig geschilderde langspeelanimatiefilm. Regisseurs Dorota Kobiela en Hugh Welchman baseerden zich op werken van de meester zelf om zijn leven en zijn mysterieuze dood in beeld te brengen. Een visueel huzarenstukje, waarvoor een team van 125 schilders maar liefst 65000 doeken vol kliederde.

Loveless

Topregisseur Andrej Zvjagintev (Leviathan) krijgt in Rusland al jaren de wind van voren vanwege zijn kritische films. Maar dat laat hij niet aan zijn hart komen: Loveless is misschien wel zijn meest politieke film tot nu toe. Al blijft het ook – zoals meestal het geval is bij Zvjagintsev – een verhaal over familiebanden. Een man en een vrouw staan op scheiden, maar geen van beiden wil zich om hun twaalfjarige zoon ontfermen. Wanneer de jongen plots verdwijnt, beginnen ze hun liefdeloze houding eindelijk in vraag te stellen. Een onthutsende film, waarvoor Zvjagintsev in Cannes de Prix du Jury kreeg.

Good Time

Waar is de tijd dat Robert Pattinson als depressieve vampier achter Kristen Stewart aanliep in Twilight? Pattinson heeft zijn imago van meisjesidool intussen afgegooid, en speelt tegenwoordig in kleine indiefilms mee, de ene nog vreemder dan de andere. Good Time is een van de leukste prenten waarin we hem al zagen acteren: een ruwe, in neonlicht gedrenkte dwaaltocht door de nachtelijke onderbuik van New York. Heerlijk verfrissend entertainment, met bovendien ook een boeiende sociale dimensie.

Cargo

Over hoe Gilles Couliers knappe debuutfilm Cargo tot stand kwam, leest u hier alles. Maar u kan ook gewoon met de wind in de haren gaan wandelen aan de Venetiaanse Gaanderijen in Oostende: onder de naam ‘Inside Cargo’ hangt daar namelijk een reeks sterke setfoto’s van Kris Dewitte. Alleen de geur van vis en benzine moet u er zelf nog bijdenken.

Filmfestival Oostende loopt van 8/9 tot 16/9 in - uiteraard - Oostende. filmfestivaloostende.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234