NieuwsCinema
Filmfestival Cannes opent met musical ‘Annette’: ‘Digitale editie is ondenkbaar’
De musical Annette opent de 74ste editie van het filmfestival van Cannes. De organisatie meent dat de coronamaatregelen in juli voldoende versoepeld zullen zijn om de film tijdens een fysieke editie van het festival te vertonen. Een online-evenement vindt ze ondenkbaar.
Nadat het filmfestival van Cannes in 2020 geannuleerd werd als gevolg van de coronamaatregelen, hoopt de organisatie dat Marion Cotillard en Adam Driver straks naar de Croisette afzakken om er hun musical Annette aan het publiek voor te stellen. “De film is het geschenk waar liefhebbers van cinema, muziek en cultuur op hoopten en waar we het voorbije jaar naar verlangd hebben”, zegt Cannes-voorzitter Pierre Lescure over het project dat deels in Brussel gedraaid werd.
De coronapandemie maakt het de festivalorganisatoren moeilijk om plannen te maken en versnelt bepaalde evoluties binnen de filmsector die al langer gevoelig liggen. Festivaldirecteur Thierry Frémaux geldt al jaren als een rabiaat tegenstander van online filmreleases, een distributiemodel dat door de massale sluiting van de bioscopen nu de standaard is geworden. Hij bande alle Netflix-films in 2018 uit de competities van zijn festival en zei meermaals dat het verdienmodel van de multinational bioscopen schaadt.
Net omdat Frémaux de bioscoopervaring wil beschermen, staat hij erg weigerachtig tegenover het idee om een digitale editie van zijn festival te organiseren: “Een filmfestival is een plaats waar mensen samenkomen, discussiëren en zich in dezelfde ruimte bevinden. Daarom heb ik een hekel aan het idee van een ‘virtueel filmfestival’: voor mij is dat een contradictie”, zegt hij aan nieuwswebsite Rappler.
Als de epidemiologische situatie het toelaat, vindt de volgende editie van het festival tussen 6 en 17 juli plaats. De organisatie doet de rest van het programma pas uit de doeken in mei, maar van twee titels is al bekend dat ze deel zullen uitmaken van de officiële competitie. Het gaat om Wes Andersons The French Dispatch, een verhaal over een krantenredactie met Tilda Swinton en Benicio Del Toro in hoofdrollen, en om Paul Verhoevens Benedetta, over een lesbische non in de 17de eeuw. Beide films werden vorig jaar al op het festival verwacht, maar door de pandemie werden de releasedata een jaar uitgesteld.