Zondag 17/11/2019

Filmfestival Cannes

Filmfestival Cannes: geen Netflix of selfies, maar wel vernieuwing

Toeristen nemen een selfie aan de rode loper in Cannes. Beeld Getty Images

Opmerkelijk veel nieuwe namen dingen mee naar de Gouden Palm. En géén Netflix-producties. Ook opmerkelijk: op de rode loper in Cannes zijn selfies verboden – dat houdt de boel op en is niet elegant.

Cannes is het mekka van de kunstzinnige film. Een blik op de palmares maakt duidelijk waarom 's werelds grootste filmauteurs - van Luis Buñuel en Federico Fellini, Orson Welles en Michelangelo Antonioni, Francis Ford Coppola en Martin Scorsese tot Lars von Trier en Michael Haneke - allemaal al eens met de hoofdprijs naar huis gingen. 

Netflix-producties zal u dit jaar niet te zien krijgen, en het festival doet voor het eerst ook de selfie in de ban. Directeur Thierry Frémaux zei in een interview dat mensen die selfies nemen op de rode loper er een 'rommeltje' van maken, en alles ophouden. Op de vraag of dat geen oubollige redenering was, antwoordde Frémaux: "Integendeel. Je zult zien dat anderen ons zullen volgen." Selfies, vervolgde hij, "gaan in tegen alles waar Cannes voor staat: een zekere elegantie en discretie". 

Het festival heeft verder een hotline geopend voor het melden van seksuele intimidatie. En de persvoorstellingen zijn niet voor, maar gelijktijdig met of na de galapremières, zodat die niet op voorhand al kunnen worden verpest door al te kritische critici.

Wereldpremière

Vanavond - en dus niet op woensdagavond zoals de voorgaande zeventig jaar - gaat editie 71 van het Festival de Cannes van start met de wereldpremière van Todos lo saben ('Iedereen weet het') van Asghar Farhadi. Farhadi is een vaste waarde in Cannes. In 2013 won hoofdrolspeelster Bérénice Bejo de prijs voor de beste actrice voor haar rol in Le Passé. The Salesman (2016) werd in Cannes onderscheiden met de prijs voor het beste scenario én de prijs voor de beste mannelijke acteur (Shahab Hosseini) en leverde Farhadi na A Separation (2011) opnieuw de Oscar voor beste niet-Engelstalige film op.

Todos lo saben is de eerste Spaanse film van de Iraanse regisseur. De hoofdrollen in de psychologische thriller worden gespeeld door Penélope Cruz en haar echtgenoot Javier Bardem.

Vernieuwing

Directeur Frémaux had de keuze uit een kleine 2.000 films. Daarvan werden er eenentwintig goed genoeg bevonden voor de competitie om de Gouden Palm. Uit nood geboren of niet, het festival zet in op vernieuwing: tien van de eenentwintig films zijn van regisseurs van wie nog niet eerder een film in de meest prestigieuze competitie heeft gedraaid. Daarbij is maar één debuut: Yomedinne van de Egyptische regisseur Abu Bakr Shawky, over een koptische melaatse en een weesjongen die samen een reis door Egypte maken.

Amerika wordt vertegenwoordigd door David Robert Mitchell, die furore maakte met de horrorhit It Follows, en oudgediende Spike Lee, die in 1991 - 27 jaar geleden - met Jungle Fever voor het laatst een film in competitie had in Cannes. Zijn nieuwste, BLACKkKlansman, draait om een Afro-Amerikaanse politieagent, die infiltreert bij de Ku Klux Klan.

Hollywood-geweld

Het grootste Hollywood-geweld wordt buiten competitie vertoond: Solo: A Star Wars Story van Ron Howard, een nieuwe sciencefictionspin-off met de jonge ruimtevrijbuiter Han Solo, Harrison Fords oude rol.

De oudste oudgediende in competitie is de 87-jarige nouvelle vague-veteraan Jean-Luc Godard, die al acht keer eerder een film in de officiële selectie had en vijftig jaar geleden, toen het festival vroegtijdig tot een einde kwam door het naar Zuid-Frankrijk overgeslagen Parijse studentenoproer, ook al nadrukkelijk van de partij was.

Godards documentaire-essay Le livre d'image is een van de vijf Franse producties in de competitie van het tikje chauvinistische Cannes; de andere zijn geregisseerd door Christophe Honoré, Stéphane Brizé, Yann Gonzalez en Eva Husson.

Weinig vrouwen

Husson (Les filles du soleil) is een van de slechts drie vrouwelijke regisseurs met een film in de belangrijkste competitie; de andere zijn de Italiaanse Alice Rohrwacher (Lazzaro felice) en de Libanese Nadine Labaki (Cafarnaúm). "Mijn verantwoordelijkheid is de cinema," zei Frémaux over de vrouwelijke ondervertegenwoordiging. "De selectie van Cannes is gebaseerd op artistieke waarden, niet op sociale waarden."

De Gouden Palmjury wordt voorgezeten door een vrouw, meldde Frémaux monter; de Australische actrice Cate Blanchett, en de jury bestaat uit meer vrouwen dan mannen. En in de tweede competitie zijn zeven films geregisseerd door een vrouw.

Von Trier is back

Het is de bedoeling dat het festival zaterdag 19 mei wordt afgesloten met Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote. Maar producent Paulo Branco wil dat door de rechter laten verbieden; volgens Branco kan alleen hij, en niet Gilliam, beslissen wanneer en waar de langverwachte film in première gaat. De rechter doet vandaag uitspraak. Voor wat het waard is: de festivalleiding heeft zich achter Gilliam geschaard: "Het is onze taak artiesten te steunen, niet aan te vallen."

Ook Lars von Trier, die in 2011 in Cannes 'persona non grata' werd na een onhandig geformuleerde Hitlergrap, kan weer rekenen op steun van Frémaux. Zijn seriemoordenaarshorrorfilm The House that Jack Built, met Matt Dillon en Uma Thurman in de hoofdrollen, wordt buiten competitie vertoond. Om het risico van nieuwe uitglijders zo klein mogelijk te houden, geeft Von Trier geen persconferentie.

Het festival van Cannes loopt van 8 t/m 19 mei.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234