Dinsdag 17/05/2022

Review

'Fifty Shades of Grey': Blij dat de film gedaan was

Dakota Johnson als Anastasia 'Ana' Steel en Jamie Dornan als Christian Grey in 'Fifty Shades of Grey'. Beeld AP
Dakota Johnson als Anastasia 'Ana' Steel en Jamie Dornan als Christian Grey in 'Fifty Shades of Grey'.Beeld AP

"Blij verrast. Dat was het overheersende gevoel toen het scherm zwart werd na de visie van 'Fifty Shades of Grey'. Blij omdat het gedaan was, want tijdens de film had ik toch wel enkele keren 'rood' willen roepen. En verrast omdat ik het einde niet had zien aankomen." Onze filmman Jan Temmerman bekeek Fifty Shades of Grey.

JAN TEMMERMAN

Net als het vrouwelijke hoofdpersonage Anastasia Steele (rol van Dakota Johnson) was ik maagd toen ik de film ging bekijken. Ik had het boek van E.L. James niet gelezen. Ik wist alleen dat het een erotische bestseller was en dat het rond BDSM draaide. Voor de niet-ingewijden: dat is het Engelse acroniem voor Bondage & Discipline (BD), Dominance & Submission (DS) en Sadism & Masochism (SM).

Het verhaal draait rond de getroebleerde verhouding tussen de jonge zakenman/miljardair Christian Grey (rol van Jamie Dornan) en de even naïeve als onervaren Anastasia Steele. Hij is een gestroomlijnde controlefreak. Zij is een zelfverklaarde romantica, want zij studeert Engelse literatuur. Ze leren elkaar kennen wanneer Ana inspringt voor een zieke vriendin, die journalistiek studeert. In haar plaats gaat Ana dan maar de steenrijke magnaat interviewen in het intimiderende hoekkantoor van zijn ook al imponerende Grey House-wolkenkrabber. Natuurlijk vindt Ana een parkeerplaats vlak voor de ingang. Zucht. Natuurlijk struikelt Ana als ze zijn kantoor binnenstapt. Zucht. En natuurlijk heeft ze geen pen bij, zodat hij haar een Grey-potlood cadeau doet dat zij later in de film peinzend langs haar gestifte lippen laat glijden. Zucht. Ana heeft het vragenlijstje van haar journalisteke vriendin bij, maar heeft dat niet eens op voorhand bekeken, want als ze aan Christian Grey vraagt of hij homo is, schrikt ze zelf nog het meest van die indiscretie. Kortom, de film is nauwelijks tien minuten bezig of de ergernisfactor is al enkele keren naar het rode alarmpeil geklommen.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Over rood gesproken: in het verhaal is er veel te doen rond een contract tussen Grey als 'dominant' en Ana als 'submissive' waarbij zij tijdens hun sexploten bepaalde zogenaamde 'safe words' mag/moet gebruiken. Geel als hij het wat rustiger aan moet doen, rood als hij moet stoppen. Dat ik tijdens de film enkele keren zin had om zelf 'rood' te roepen, had niet zozeer met pijn, laat staan opwinding te maken dan wel met ergernis en stijgend ongeduld.

Omdat 'Fifty Shades of Grey' een grote commerciële film is van een Hollywoodstudio, is de seks eerder braaf gehouden. De meeste BDSM-scènes met zweepjes, touwen en blinddoeken zijn soft. Op het einde zijn er wel enkele harde zweepslagen op het blote achterwerk van Ana - haar naaktheid is doorheen de hele film veel prominenter aanweziger dan die van Grey - maar zelfs dan blijft de camera zich vooral concentreren op hun gezichten. Dat zorgt uiteindelijk voor een bizarre paradox. Er is de objectieve vaststelling dat de film veeleer zedig oogt, maar tegelijk is er de overweging dat ik persoonlijk niet zit te wachten op beelden van bloederige striemen op blote billen. Het is zo'n beetje zoals dat bekende grapje van Woody Allen (uit 'Annie Hall'), waarin twee vrouwen in een restaurant commentaar geven op het eten. "Het is afschuwelijk", zegt de ene. "Ja, en het zijn zo'n kleine porties", reageert de andere.

Seks in film: het blijft een hachelijke evenwichtsoefening. Maar ik zal mij altijd blijven herinneren wat regisseur Patrice Chéreau vertelde naar aanleiding van zijn met een Gouden Beer bekroonde seksuele drama 'Intimacy', namelijk: "Doorgaans zijn vrijscènes niet veel meer dan een oponthoud in de vertelling. Een soort parenthese. Maar hier zijn het de seksscènes die het verhaal voortstuwen". Niet zo bij 'Fifty Shades of Grey'. Helaas.

Regie: Sam Taylor-Johnson
Met: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Jennifer Ehle, Eloise Mumford, Victor Rasuk, Luke Grimes, Marcia Gay Harden
Duur: 125 minuten

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Christian Grey in zijn intimiderende hoekkantoor. Beeld PHOTO_NEWS
Christian Grey in zijn intimiderende hoekkantoor.Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234