Woensdag 22/01/2020

Televisie

Fictiereeks 'De dag' moet tv heruitvinden

► (v.l.n.r.) Gilles Coulier, Julie Mahieu, Dries Vos en Jonas Geirnaert. Coulier en Vos tekenen voor de regie, Mahieu en Geirnaert voor het script. Beeld RV Lies Willaert

De manier waarop we televisiekijken verandert in ijltempo. De dag, een nieuwe fictiereeks die eerst bij Telenet en daarna pas bij VIER te zien zal zijn, is een poging om daarop in te spelen.

Aan ambitie heeft het John Porter, de Amerikaanse baas van kabelbedrijf Telenet, nooit ontbroken. Ook voor De dag legt hij de lat hoog: "We willen tv heruitvinden."

Naar de reden daarvoor is het niet lang zoeken. Dankzij de digicorders van Telenet en Proximus heeft de kijker het uitgesteld kijken ontdekt, Vlaamse zenders gooien steeds massaler hun programma's op het wereldwijde web en sinds de komst van streamingdienst Netflix is 'bingewatchen' ook in het Nederlands een begrip.

Dat nieuwe tv-kijken stelt zowel distributeurs als zenders voor enorme uitdagingen. Voor bedrijven als Telenet komt het erop aan hun klanten zoveel mogelijk topprogramma's voor te schotelen die ze daarna op eigen tempo kunnen verorberen. Commerciële zenders als VIER moeten dan weer op zoek naar een manier om de reclame-inkomsten te compenseren die ze mislopen door het uitgesteld kijken.

Relevante fictie

"De groei van het uitgesteld kijken versnelt, daar moeten we niet flauw over doen", zegt Peter Quaghebeur, die aan het hoofd staat van de zenders VIER en VIJF. "En dat zorgt voor commerciële druk bij onze zenders. Op korte termijn is dat geen gigantisch probleem, maar we moeten wel nadenken hoe we daar op lange termijn mee om kunnen gaan."

Een van de mogelijke oplossingen is een nauwere samenwerking tussen zenders en distributeur - met De dag, de nieuwe fictiereeks geschreven door Jonas Geirnaert en Julie Mahieu, als lichtend voorbeeld. Telenet hoest een aanzienlijk deel van het productiebudget op en mag in ruil daarvoor de reeks begin 2018 exclusief laten zien aan de zowat 400.000 klanten van het Play More-betaalpakket. Het grote publiek moet wachten tot later dat jaar wanneer de reeks op VIER te zien zal zijn. Een win-win voor beide partijen.

"Onze klanten willen relevante fictie zien", legt Porter uit. "Liefst van eigen bodem. Met De dag geven we hen precies waar ze om vragen."

Ook voor VIER liggen de voordelen voor de hand. Quaghebeur: "Fictie van dit kaliber kunnen wij zonder de financiële steun van Telenet niet maken. Terwijl dat net het soort programma's zijn waarmee je als zender het verschil kunt maken."

Het is niet de eerste keer dat Telenet met fictie experimenteert. Begin dit jaar pakte het bedrijf op Play More uit met Chaussée d'Amour, een reeks die het samen met productiehuis deMENSEN maakte. De tien afleveringen van de reeks werden ondertussen allemaal samen 1.116.289 keer opgevraagd. Daarmee is het, op seizoensniveau, de meest succesvolle reeks ooit in het Play More-aanbod. Een succes dus, al blijft het moeilijk om te becijferen hoeveel zieltjes Telenet met de reeks gewonnen heeft.

"Mensen nemen geen abonnement op Play More voor die ene reeks", legt marketingdirecteur Jeroen Bronselaer uit. "Het gaat om het totaalpakket. Maar het aantal Play More-abonnees blijft groeien en Chaussée d'Amour heeft daar zeker een rol in gespeeld."

Chaussée d'Amour liet Telenet eerst maken om pas daarna op zoek te gaan naar een zender die de reeks in zijn zendschema wou. Ondertussen hebben ze die met VIER, die de reeks in februari van volgend jaar op het scherm brengt, gevonden. Bij De dag stapt VIER nog voor er één scene is gedraaid mee in het project. Maar er zijn nog andere samenwerkingsmodellen mogelijk. Bronselaer: "We kunnen ook nadat een reeks is gedraaid de previewrechten kopen, zodat wij ze eerst aan onze klanten kunnen laten zien. Bij de VTM-reeks Amigo's bijvoorbeeld zijn we zo te werk gegaan."

Welk model het beste werkt moet de toekomst uitwijzen, maar van één zaak is Porter nu al overtuigd. "Zenders en distributeurs zullen steeds nauwer moeten samenwerken. Dat is de enige manier om de kijker fictie van topniveau te kunnen blijven geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234