Vrijdag 22/11/2019

Festivalitis

Festivals worden steeds meer één grote dansshow en dat is een goeie move

Beyoncé op Coachella vorig jaar, waar ze haar verbluffende choreografieën naar een buitenfestival bracht. Beeld Photo News

Beyoncé is er een meester in en Dua Lipa deed haar al na: een dansshow mét een verhaal neerzetten op een festival. Deze zomer staan op alle festivals acts met dansers, te beginnen op Rock Werchter met P!NK, Rosalía en Janelle Monáe.

Vier mannen op een podium, drie met een gitaar om de nek, eentje achter de drums? Ja, leuk: een festival kan niet zonder en we hopen de traditioneel vormgegeven bandjes nog vele jaren te verwelkomen op de podia. Maar de laatste jaren is het podiumplaatje op de grote zomerfestivals behoorlijk aan het veranderen. De klassieke, vierkante bandpose maakt plaats voor beweeglijke spektakelstukken, waarbij de festivalganger ogen tekortkomt en nauwelijks tijd heeft nog naar dat blokkenschema te staren.

Goed nieuws voor de liefhebbers en dat zou iedereen moeten zijn: seizoen 2019 wordt het festivaljaar van de dans, óp het podium maar natuurlijk ook daarvoor, in het veld of onder het tentdak. Het heeft even geduurd, maar hoera: de choreografieën trekken in één vloeiende dansbeweging op naar de festivalweiden.

Hoe geestverruimend een dansshow kan zijn, merkte Pukkelpop vorig jaar. Op de Main Stage ontbrandde een spetterend spektakel toen Dua Lipa er aantrad met haar dansgroep (en o ja, op de achtergrond ook een band) en zij danste stukken uit de bekende choreografieën van haar clips ‘IDGAF’ en ‘New Rules’. “Na haar show hield zelfs de zon het voor bekeken. Op iets mooiers zou ze toch niet meer schijnen”, schreef De Morgen na haar optreden waar ze vaak Beyoncé-gewijs het podium domineerde.

Op Pukkelpop vorig jaar danste Dua Lipa stukken uit de bekende choreografieën van haar clips ‘IDGAF’ en ‘New Rules’. Beeld Stefaan Temmerman

Al was het optreden van Dua Lipa opmerkelijk, zij was natuurlijk niet de eerste zangeres die een dansgroep meenam op tournee. De Franse groep Christine and the Queens stond in 2015 al op het podium van Werchter en Pukkelpop, mét dansers. En zelfs het in de beeldvorming toch wat conservatieve festival Pinkpop bracht strakke choreografieën naar het hoofdpodium, bij de spraakmakende shows van Justin Bieber in 2017 en Bruno Mars in 2018. De dansers eisten hier duidelijk hun plek op en deden zelfs de flakkerende licht- en vuurwerkshow verbleken.

Artistiek onderdeel

De dans op de festivals is niet alleen verfrissend, maar ook steeds meer een hoogwaardig artistiek onderdeel van de shows. De dans in de pop is na de hoogtijdagen van Michael Jackson, Madonna en Prince de laatste jaren weer veel belangrijker geworden.

In veel spraakmakende videoclips, van Beyoncé, maar ook Rosalía (Malamente), Janelle Monáe (Pynk) en Christine and the Queens (Saint Claude) speelt dans een grote rol en dat vertaalde zich al langere tijd in optredens in grote, comfortabele en technisch goed uitgeruste popzalen. In Beyoncés legendarische optreden vorig jaar op het Amerikaanse muziekfestival Coachella (in Californië) bracht zij haar verbluffende choreografieën naar een buitenfestival. Volgens hen die erbij waren was het de beste popshow tot nu toe op een festival. Met een beetje fantasie kan dat concert worden gezien als de aftrap van een nieuwe dansbeweging.

Dit jaar wordt het feest compleet en mogen we op vrijwel alle festivals dansshows toejuichen. Gezien de praktische bezwaren is dat opmerkelijk. Het is namelijk best een opgave om een groep dansers op sleeptouw te nemen in een trailer naar de buitengebieden en ze bijvoorbeeld een goede warming-up te laten doen onder de erbarmelijke omstandigheden van de backstageterreinen.

Vegas

Christine and the Queens, die in augustus naar de Lokerse Feesten komt, toonde op Best Kept Secret al dat haar dansstukken nog beter zijn geworden. De bewegingen van de dansers tekenen de verhalen van haar liedjes tot in de subtielste details uit. Al in april, op het Amerikaanse festival Coachella, voor veel grote artiesten een opmaat naar de Europese festivalzomer, maakte Héloïse Adelaide Letissier (de echte naam van Christine) een verpletterende indruk, vooral met de choreografie bij haar hit ‘Girlfriend’. De dansbewegingen,uitgeschreven door het Franse collectief (La) Horde, drukten vrouwelijke kracht en het ideaal van inwisselbare identiteiten uit, in een prachtig danstheater.

En er komen meer dansende powerstukken, te beginnen met Rock Werchter de volgende dagen. Headliner op de eerste dag is meteen P!NK die met een Vegas-achtige show zal uitpakken. De Britse media pakten de voorbije weken uit met vijfsterrenrecensies voor het spektakel dat ze er op het podium bracht. De Spaanse Rosalía zal er een show brengen die flamenco combineert met hiphop en streetdance. En op hetzelfde festival staat Janelle Monáe, die de choreografieën uit clips als ‘Make Me Feel’ en ‘Pynk’ naar het hoofdpodium brengt. Zondag treedt ook nog de opkomende soulsensatie Lizzo aan, met danspartijen die ontzettend vrolijk zijn maar tegelijk een statement willen maken over veranderende schoonheidsidealen.

Wat de dans in al deze shows (en ook die van Billie Eilish, die in augustus op Pukkelpop staat) verbindt, is dat hun choreografieën zijn uitgegroeid tot veel meer dan een beweeglijk decor. Dans is ook op een festival een manier om de muziek fysieke stootkracht te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234