Zondag 18/08/2019

Festival

Festivaldirecteur Bavo Vanden Broeck: ‘Dranouter moet echt niet groter worden dat dit dorpje aankan’

Het Dranouter-publiek vorig jaar tijdens 't Hof Van Commerce. Beeld Wouter Van Vooren

Een vernieuwende affiche met hippe namen, en toch de oude folkies niet tegen de borst of geitenwollen sokken stoten? Het is geen sinecure, maar Dranouter waagt de gok. En met succes. Wij spraken met de evenwichtskunstenaar van het Heuvelland over hoe hij dat voor elkaar krijgt.

“We proberen van Dranouter een soort vrijstaat te maken, waar je even weg bent van de wereld en in een ideale muzikale omgeving een vakantie kan beleven”, zegt Bavo Vanden Broeck, de festivaldirecteur die 45 jaar Dranouter dit jaar inleidt. “Je moet even het gevoel krijgen dat je wég bent van alle regeltjes en verplichtingen uit het dagdagelijkse leven.”

Maar niet alleen dat maakt Dranouter in het heuvelige landschap van West-Vlaanderen een walhalla for the weekend. Bijna alle tickets zijn van eigenaar gewisseld, omwille van de affiche, die populaire acts als The Kooks, Tourist LeMC en Black Box Revelation, maar ook Dead Man Ray en Joan as Police Woman afwisselt met traditionele acts. De affiche klinkt wispelturig, maar een weerklank vinden ze wel degelijk bij het festivalpubliek. Hoe weet Dranouter zich in godsnaam te handhaven tussen alle andere festivals? “Dat is altijd met ups en downs gegaan”, geeft Vanden Broeck grif toe. “We zijn rond 2011 door zwaar weer gegaan, létterlijk zelfs, en uit die financiële put zijn we heel moeilijk geraakt. Maar sinds we van locatie veranderd zijn, kijken we eindelijk aan tegen een uiterst succesvolle editie. Of dat aan de schaalverkleining ligt, weet ik zelf ook niet zo goed. We zijn sinds die noodlottige jaren wel beter gaan denken over logistiek, en over wat we willen uitdragen als festival. De contradictie is dat we groot willen zijn in kleinschaligheid: dat is misschien het ware DNA van Dranouter. Je komt in een weidse omgeving terecht, maar tegelijk in een klein dorpje waarin alles zich afspeelt. Begin deze eeuw kenden we een iets te ambitieuze mainstreamprogrammatie, waardoor we aan gezelligheid en herkenbaarheid moesten inboeten. Dat maken we nu goed.”

Zwangere guy

Dranouter heeft dan ook een basis van trouwe festivalgangers. Hoe reageren zij op de nieuwe wind die waait doorheen de affiche? “Als je elke dag de bovenste drie namen van de affiche weghaalt, houd je bijna een pur sang folkfestival over. Die grote namen hebben we niettemin nodig, omdat folk een te kleine niche blijft. We proberen onze tentakels wat uit te zetten, maar de basis willen we wel behouden. In de folk kunnen we ons immers onderscheiden. Ieder jaar probeer ik op zijn minst één klinkende naam uit dat genre te belichten. De traditionele folkartiest Alan Stivell speelt dit jaar voor de zesde keer bij ons. Meer dan 35 jaar geleden stond hij hier al. Hij viert trouwens zijn vijftigste verjaardag als artiest. Dat vonden we een mooie gelegenheid om hem nog eens uit te nodigen.”

Finetunen is ook een sleutelwoord voor Dranouter om overeind te houden. “We zetten elk jaar meer in op beleving en intimiteit. Dranouter mag nooit meer uit zijn voegen barsten met te grote shows. We hebben een kleine tent met zitbanken, net buiten het terrein, maar net zo goed zijn er concerten in de kerk. Die zijn bedoeld om de akoestische intimiteit te waarborgen. Sommige acts zijn gewoon te fragiel om zomaar voor een groot publiek gegooid te worden.”

Dranouter vorig jaar. Beeld Wouter Van Vooren

Maar net zo goed programmeren ze Zwangere Guy. “Dat is behoorlijk atypisch voor ons,” lacht Vanden Broeck. “Maar we willen de jonge mensen meekrijgen en actueel relevant blijven. Alleen op die manier hou je een festival levend voor de volgende generaties. En door de bank genomen is ook Zwangere Guy een storyteller. Dus het houdt allemaal steek.”

Geen stadionacts

“Ik heb Mumford & Sons ooit nog gezien in een klein zaaltje in Rijsel, voor vijfhonderd man van wie het merendeel Vlamingen waren,” lacht Vanden Broeck. “We deden toen nog een bod, maar hun tourschema liet geen concert toe. En een jaar later waren ze zo groot dat we dat zelfs niet meer opnieuw konden proberen. Zo’n stadionact kunnen we nooit aan. Ons vast publiek zouden we daarmee trouwens ook wegduwen: Dranouter moet echt niet groter worden dan dit dorp aankan.”

Op hun vijftigste verjaardag wil Dranouter klimaatneutraal zijn. “Tegen dan moet onze CO2-uitstoot met vijftig procent gereduceerd zijn. Als we deze editie winst maken, proberen we alles te compenseren met bosaanplantingen, waarvoor we ondertussen een fonds aanleggen. We moeten evenwel realistisch blijven: onze grootste tent komt uit Engeland, en aangezien er geen kanalen naar dit dorp leiden, moeten we met trucks werken. Vijftien jaar geleden waren we het groenste festival van Vlaanderen, en we kregen heel wat prijzen voor die verdiensten, maar de concurrentie wordt steeds zwaarder. Dat vind ik een goede zaak, oprecht. Een groter klimaatbewustzijn is echt wel nodig, zoals we eerder deze zomer voelden.”

Dranouter start vanavond en gaat door tot zondagavond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden