Dinsdag 17/09/2019

TV-series

'Fear the Walking Dead' is klaar voor zinderend actueel tweede seizoen

Een luxejacht met een tot doodshoofd transformerende zon, dat is het campagnebeeld van het nieuwe seizoen van 'Fear the Walking Dead'. Beeld rv

Vluchtelingen in gammele bootjes, aangespoelde levende doden, afsluitingen die de walkers moeten buitenhouden. Het tweede seizoen van Fear the Walking Dead treedt uit de schaduw van The Walking Dead en oogt superactueel.

No Safe Harbor. Geen veilige haven. De woorden prijken hoog op de poster die de start van de nieuwe reeks van zeven afleveringen aankondigt. Een luxejacht op een doodkalme waterspiegel tegen de achtergrond van een tot doodshoofd transformerende, allesverzengende zon. Een wereld in lichterlaaie. Het beeld is sterk genoeg om elke herinnering aan de gebreken van het eerste seizoen te doen vergeten.

Ontwikkeld door Robert Kirkman en Dave Erickson, was Fear the Walking Dead vorig jaar - op papier - nochtans de te kloppen show. Het was niet echt een spin-off: er was geen voorafgaande comic, en er was geen enkel personage dat in The Walking Dead al bestond. Fear was een offshoot, een zijtak, een autonome prequel die begon vóór Rick Grimes in Atlanta wakker werd en die inzoomde op gewone stervelingen in L.A.. Heel geleidelijk zagen die hun stad imploderen als gevolg van een vreemde, haast bovennatuurlijke epidemie.

Kijkcijferrecords

Hoe goed de premisse ook leek, de pilootaflevering was ronduit zwak, en pas vanaf de vierde episode wist de show zijn tanden wat te tonen. Het was de epidemie in de City of Angels zelf die fascineerde, terwijl de aandacht voor persoonlijke spanningen en de vaak potsierlijke walkers het tempo smoorden (voor The Walking Dead werd een heuse zombieschool opgericht, blijkbaar geen dwaas idee). Fear surfte echter op de golf van TWD en brak kijkcijferrecords, een duidelijke cue voor AMC Networks om een tandje bij te steken.

Allereerst krijgt dit tweede seizoen het aantal afleveringen dat het verdient en nodig heeft: een eerste reeks van zeven loopt tot eind mei, de volgende acht komen later op het jaar. Daarnaast mag de reeks ook een ambitieuze narratieve sprong maken. De actie wordt geheel van land naar zee verplaatst. De gevluchte, rouwende groep overlevenden van het eerste seizoen bevindt zich nu op zee, aan boord van de Abigail, het luxejacht van mysterieuze nieuwkomer Victor Strand. Verder gaat AMC Networks met dit seizoen helemaal global. Terwijl wij hier nog tot februari 2016 moesten wachten om de eerste zes afleveringen op AMC (of Telenet) te kunnen bekijken, is de start van het nieuwe seizoen wereldwijd simultaan geprogrammeerd met die in de VS.

Op grond van de eerste twee afleveringen zet Fear beslist een stap voorwaarts. Er schort nog steeds iets aan het ritme van de vertelling, de show slaagt er nog steeds niet in zijn zombies zo overtuigend te maken als die van TWD, en een als hommage bedoelde scène met Bowies 'Five Years' op de soundtrack gaat de mist in. Maar het element 'water' zorgt voor een eigen sfeer. Op een merkwaardig actuele manier wordt de balans opgemaakt van mens tegenover menselijkheid in een wereld die gedehumaniseerd wordt. Zombies zijn nog steeds een passe-partout, een katalysator voor verschillende collectieve angsten in een hypercomplexe, erg gesofisticeerde wereld, waar de grootste welvaart samengaat met de grootste onzekerheid.

Dat meent ook showrunner Dave Erickson. "Elke neurose, fobie of vorm van paranoia kan in de walkers worden geïnjecteerd. De hele situatie van overleven is natuurlijk ook fascinerend. Je stelt je automatisch de vraag: hoe zou ik reageren? Thematisch gezien is de meest fundamentele vraag wat mensen van hun ethiek willen opofferen om te overleven."

De door Erickson geschreven eerste episode maakt die vraag meteen tastbaar in een van de indringendste scènes (spoiler alert!). Het jacht stuit op een sloep vol vluchtelingen. De opvarenden laten hen aan hun lot over. De rationalisering is kort: ze zijn met te veel, ze zijn mogelijk besmet, er zullen zonder twijfel nog heel wat sloepen ronddobberen. De echo's van wat zich in de Middellandse en Egeïsche zee afspeelt volgen elkaar op. De openingssequentie van de tweede aflevering lijkt wel een sinistere variant op de keuze die onze vluchtelingen hebben: verdrinken of voor de grensafsluiting staan.

Polemisch

Erickson ziet uiteraard de parallel: "We hebben er beslist over gepraat. Als je een show als deze maakt, zullen er haast vanzelfsprekend gelijkenissen zijn met reële situaties. Het was nooit onze bedoeling om de show als een soort polemisch of politiek werk te brengen, maar als je denkt aan de beelden die uit Europa komen, dan kun je in Fear natuurlijk niets anders dan een migratie van vluchtelingen zien." David Alpert nuanceert: "Vluchtelingen proberen van een gevaarlijke plaats op een plaats te geraken die veilig is, niet? Dat is een natuurlijke drijfveer. Het verschil met de show is natuurlijk dat er in de wereld van Fear geen echt veilige plaats meer te vinden is.

Kirkman benadrukt de louterende werking van de zombievertelling. De meest banale angst lijkt draaglijk bij het aanschouwen van een medemens die achternagezeten wordt door een groep wandelende doden. Dit is het tijdperk van de zombie omdat het het tijdperk van de onbestemde universele angst is. Ligt hij er wakker van dat hij hiervoor verantwoordelijk wordt geacht? "Die eer komt mij heus niet toe. Horror bestond lang voor The Walking Dead, en deed het uitstekend. Soms raak ik wel eens onder de indruk. Ik probeer er dus niet op te focussen.

Fear the Walking Dead: première van seizoen 2: vanavond om 22 uur op AMC, gevolgd door Talking Dead om 22.45 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234