Donderdag 30/06/2022

RecensieMuziek

Father Jon Misty zet met nieuwe plaat weer stap richting muzikale onsterfelijkheid ★★★★☆

Father John Misty op 5 augustus 2019 op de Lokerse Feesten. Beeld Damon De Backer
Father John Misty op 5 augustus 2019 op de Lokerse Feesten.Beeld Damon De Backer

Zijn songs gaan gedrenkt in sepia, de teksten in schijnbare satire en zelfspot. Maar wat zou popmuziek zijn zonder haar eigen favoriete paljas? Father John Misty neemt die rol alweer met zelfvoldaan genoegen voor zijn rekening.

Gunter Van Assche

“What’s the fun in getting everything you want?” Josh Tillman vraagt het zich schijnbaar oprecht af in ‘Buddy’s Rendezvous’. “If you’re looking for answers, you’re being taken for a fool.” Wie zoekt naar De Waarheid, is inderdaad alweer bij het verkeerde adres. De fans van de Father weten al te goed dat je in diens filosofische beslommeringen hooguit stuit op spot, enigma en boutade. En muzikaal toont hij al even weinig houvast. Vandaag laat Father John Misty zich liefst voorstaan op ouderwetse filmnoirpop, een liefde voor Harry Nilsson (‘Goodbye Mr Blue’), John Barry en melancholie met grootse arrangementen. Zo begint de plaat met ‘Chloe’, een song vol koperblazers, zwijmelende strijkers en borsteldrums, alsof het opgeduikeld werd uit een vooroorlogse musical. ‘The Next 20th Century’ duikelt dan weer verwijzingen op naar de Bijbel, boeddhisme, nazi’s en, welja, Val Kilmer als Batman.

Kop noch staart krijg je aan de gedachten van Tillman, maar de songs van Father John Misty staan scherper dan ooit. Strakke melodieën en grootse gevoelens halen de bovenhand. Tussen het verleidelijke ‘Kiss Me (I Loved You)’ en het met zichzelf worstelende ‘(Everything But) Her Love’ heerst orkestrale overdaad, maar elders had de arrangeur van dienst er ook een hele kluif aan. ‘Olvidado (Otro Momento)’ dobbert in vederlichte bossanova, terwijl ‘Only a Fool’ met filmische country flirt.

Het lijkt soms alsof Father John Misty zich met deze doelbewuste nostalgietrip enige eeuwigheidswaarde lijkt te willen toekennen. Of misschien toont hij zich alweer de trol van weleer? “That’s just what we all need: another white guy who takes himself so goddamn seriously”, zei Josh Tillman in 2017 op het hoogte van zijn existentiële crisis. In zijn tienjarig bestaan als Father John Misty wierp Josh Tillman zich nu eens op als zondaar dan weer als biechtvader. Een nar én beul. Hoe dan ook: met dit fabuleuze Chloe and The Next 20th Century is Father John Misty effectief weer een stapje dichter bij muzikale onsterfelijkheid.

Father John Misty, Chloe and The Next 20th Century is uit bij Sub Pop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234