Zaterdag 19/10/2019

Muziek

Father John Misty schuwt de grote woorden niet op 'I Love You, Honeybear'

Beeld Emma Tillman

Op 'I Love You, Honeybear' leidt Father John Misty de ommegang. Hij preekt de passie voor zijn vrouw, die transformeerde van dominatrix tot Maagd Maria. Paddo's wezen hem voordien de weg naar spirituele verlichting. "Ik vond mezelf toen ik naakt op een boomtak zat."

Het is verleidelijk om godsdienst te betrekken bij Father John Misty. Alleen al zijn artiestennaam prikkelt die gedachte. Maar ook de spirituele beeldspraak in zijn songs doet vermoeden dat een predikant aan hem verloren ging. Komt daarbij zijn bizarre kindertijd. Josh Tillman, zoals Misty écht heet, groeide op in een evangelisch christelijk huishouden, waar de Bijbel primeerde op lezen en rekenen.

"Op school werd ik doodgemept met messiaanse sektepraat", vertelt Tillman. "Ik kreeg les over hoe je demonen moest uitdrijven bij andere leerlingen. Klaskameraadjes zag ik plots in tongen spreken of hysterisch kronkelen over de vloer. Door handoplegging werden hun duivels bezworen. Stel je daar maar niets spectaculair bij voor. Het ging vaak om een suf exorcisme van een snotvalling. No kidding. Een andere keer zag ik zo'n jongetje in een delirium praten met zijn dode omaatje. Geloof me: dat was een volslagen gestoord hoofdstuk uit mijn leven. Zelfs toen ik aan de paddestoelen zat, voelde ik me nooit zo vervreemd van de wereld."

Over zijn kinderjaren spreekt hij vandaag met enige weerzin. "In mijn hoofd hoor ik steeds minder religieuze ruis uit mijn jeugd. Houden zo, denk ik dan." Nochtans siert ook een bijbels icoonbeeld het artwork van zijn nieuwste plaat. Op de hoes wordt zijn vrouw Emma Elizabeth Tillman namelijk opgevoerd als Moeder Maria. Draafde zij drie jaar geleden nog op als een latex dominatrix in de clip van 'Nancy from Now On', dan houdt ze Tillman, op de hoes afgebeeld als godenkind, vandaag aan de borst.

Father John Misty

- Heet eigenlijk Joshua Tillman

- Is 33 jaar

- Drumde vroeger bij Fleet Foxes

- Ging solo als J.Tillman en maakte 7 platen

- Debuteerde in 2012 als Father John Misty

- Schreef de soundtrack bij een kortfilm van zijn vrouw en muze Emma Elizabeth Tillman

Oneerlijke artiest

"Deze plaat gaat over de ultieme liefde. Die plaats ik in een religieuze context, omdat liefde, net als geloof, een vorm van transformatie belooft. Wie stapelverliefd is, wil zich voordoen als een beter mens om de hemel te verdienen. Bovendien vergoddelijkt elke amoureuze zot de vrouw van zijn dromen. Zoals devote christenen Maria vereren, of kinderen aan hun moeder hangen, zo zet ik mijn geliefde op een voetstuk. Liefde verandert een mens trouwens écht in een emotionele baby. Je wordt kwetsbaar en kleinzerig. Je verliest jezelf in jaloezie, behaagzucht en behoefte aan bevestiging. Dát is de tol van een allesverterende liefde. Vergeet de pluizige romantiek die films en stationsromannetjes voorhouden. Deze plaat toont liefde zonder gelul."

Hoe erg hij zich ook op 'I Love You, Honeybear' lijkt blind te staren op de eigen navel, toch noemt Tillman narcisme de aartsvijand in zijn songs. "Ik zweer bij een demystificatie van de liefde én van mezelf. Ik ben jarenlang oneerlijk geweest als artiest. Als twintiger stelde ik mezelf mooier, diepzinniger en interessanter voor dan ik was. Ik maakte platen onder mijn eigen naam (J. Tillman, gva). Maar tijdens een trip op paddo's besefte ik dat ik die naam misbruikte als een alter ego. Daarom ruilde ik deze in voor een debiele nom d'artiste. Misty is de naam die je aan een pony of stripper zou geven. (lacht)"

"Je moet goed beseffen dat er geen Father John Misty bestaat. Er is alleen Josh Tillman. Ik vond mezelf toen ik naakt zat te hallucineren op een boomtak in de woestijn. Nee, écht. Daar zag ik eindelijk in dat ik een machteloze idioot was die zich voordeed als grote jan, maar voortdurend met de broek op de enkels betrapt werd. (lacht) Plots snapte ik ook de kosmische grap: dit leven is één barbaarse chaos, waarin we per se orde willen scheppen. Daarom creëren we illusies, zoals liefde, politiek of oorlog. Ze geven een zinloos bestaan een reden. Dat is het verbazingwekkende aan ons groteske brein: we dicteren onze eigen werkelijkheid."

Beeld Emma Tillman

Sociopatisch gedrag

En wat is de werkelijkheid achter 'I Love You, Honeybear'? "Dit is een oprecht sentimentele liefdesplaat. Zelfs al dweep ik met sarcasme, banale opmerkingen of zelfverachting in de teksten. Dat is namelijk mijn persoonlijkheid ten voeten uit. Emma daagde me voortdurend uit om mezelf te ontmantelen, om te onthullen met hoeveel vrouwen ik sliep en wat ik hen aandeed. Je zou denken dat ze ons privéleven wou beschermen, maar voor een goede song mocht ik iedereen onder de bus gooien. In essentie dwong ze me tot sociopatisch gedrag. (lacht)"

"Maar hé: dat is natuurlijk een voorrecht van artiesten. Our lives are fair game, and it's always open season. De jacht is voortdurend open. Dat was een bevrijdende gedachte bij het schrijven, al hou ik vandaag mijn hart vast. Ik weet niet of ik de wereld zoveel intimiteit wil toevertrouwen. Het idee om al die deep-down shit naar een universeel niveau te tillen op tour, doet me nu al huiveren."

Waardeloos bij Fleet Foxes

Toch lonkt het leven on the road méér dan toen hij drummer bij Fleet Foxes was. "Vier jaar heb ik met die groep getoerd. Tot we elkaars smoel niet meer konden verdragen. Veel tranen heb ik zien vloeien. Het dieptepunt voor mij was toen ik hun voorprogramma verzorgde. Elke avond sjokte ik moedeloos van het podium omdat geen kat oren had naar mijn sombere sololiedjes. Daarna zocht ik mijn plaatsje achteraan, in de schaduw van de drums. Geen treffender beeld om mijn gevoel van waardeloosheid te illustreren. (glimlacht)"

Drie jaar geleden sloeg Tillman de deur achter zich dicht bij Fleet Foxes. "Sindsdien ben ik creatiever dan ooit. Ik heb zelfs een tv-pilot geschreven. Als ik dat script verkocht krijg, vertel ik ook waarover. En ik schrijf een boek. Maar dat gaat zo tergend traag dat ik elke letter in mijn eigen bloed zou kunnen schrijven, zonder mezelf pijn te doen. Dat frustreert me niet, hoor. Uiteindelijk zijn boeken en scripts slechts een bliksemafleider, om de muzikale muze te sparen. Die kan ik niet élke dag onder stroom zetten. Anders geeft ze niet meer thuis."

'I Love You, Honeybear' verschijnt vandaag bij Bella Union.

Father John Misty speelt op 4 maart in de Botanique (Koningsstraat 236, Sint-Joost-ten-Node).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234