Dinsdag 12/11/2019

Theaterrecensie

Fantasierijke mind games over geld, kunst en macht

Beeld rv / Luc Depreitere

Wereldvermaard kunstenaar Walid Raad toont zich een meesterverteller in Kicking the Dead in 31 Short Episodes (or Less or More). Creatief met feit en fictie brengt hij een politiek verhaal over de waanzin van de macht zonder ook maar één moment in de val van het pamflettaire te trappen.

“Ik word zenuwachtig als ik voor een groep moet spreken, ik ben dan ook geen echte acteur”, verontschuldigt Walid Raad zich aan het begin van zijn lecture performance. Het zal niet de eerste keer zijn dat hij een loopje neemt met de waarheid. Terwijl het publiek haast ademloos aan zijn lippen hangt, brengt hij gedurende bijna anderhalf uur een fascinerend verhaal waarin hij de Eerste Wereldoorlog verbindt aan kunst, hoger onderwijs, Abu Dhabi en grote gebouwen.

De Libanees-Amerikaanse kunstenaar verwierf vooral faam als beeldend kunstenaar en exposeerde onder meer in het MoMA en het Louvre. Zijn voorliefde voor het vermengen van feit en fictie bleek al uit het imaginaire collectief The Atlas Group, waarin Raad zijn werk over de Libanese Burgeroorlogen onderbrengt. Ook met Kicking the Dead doet hij menig brein kraken door een waslijst van historische feiten en figuren te vermengen met fantasierijke verzinsels.

Een verhaal over de miljoenendeal die het Louvre in Parijs sloot met de Verenigde Arabische Emiraten om in Abu Dhabi een nieuw Louvre te openen, mondt bijvoorbeeld uit in een sprookje waarin kunstwerken een eigen wil hebben, samensmelten en hun schaduw verliezen. Evengoed brengt Raad subtiele humor aan de dag door de correspondentie te beschrijven tussen tapijtrestaurateurs en het Louvre. Waarheid en leugen schuren vervolgens wel erg dicht tegen elkaar aan als hij beweert dat een (bestaande!) databank de urine verzamelde van de 7000 arbeiders die het Louvre bouwden in Abu Dhabi.

Beeld rv / Luc Depreitere

Raads ongebreidelde fantasie en gekke waarheidsspelletjes houden het publiek bij de les en dragen bij aan de poëzie van de voorstelling. Maar het knapste aan deze productie is dat hij op basis van een resem anekdotes een intellectueel uitdagende politieke voorstelling in elkaar bokste. Raad loodst de toeschouwer via de in Ieper neergestreken Amerikaanse Viëtnam-veteraan (en forensisch arts op rust) Jack Sturiano naar een alomvattend verhaal dat toont hoe de waanzin van de Eerste Wereldoorlog samenhing met die van geld, macht, koloniale verhoudingen, hebzucht en tomeloze competitiedrang. Evengoed kaart hij aan hoe we tot op vandaag de geopolitieke gevolgen van die waanzin voelen én bitter weinig vooruitgang hebben geboekt.

Bovendien tilt Raad het theatraal enigszins arme genre van de lecture performance naar een hoger niveau via de tentoonstelling waarin hij het publiek rondleidt. Weinig kunstenaars zijn in staat om zo’n fijnzinnig en prikkelend politiek geheel te creëren zonder te vervallen in gezwollen retoriek.

Tot 11/11 in Budascoop, Kortrijk. nextfestival.eu

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234