Donderdag 29/10/2020

Recensie

‘Familie’ wordt intiemer op het grote scherm

Filip Peeters, An Miller en hun tienerdochters Louise en Leonce in de NTGent-voorstelling ‘Familie’.Beeld Michiel Devijver/NT Gent

Tien maanden nadat acteurs An Miller en Filip Peeters zich met hun tienerdochters (gespeeld) van het leven beroofden op de scène van NTGent, doen ze dat nog eens over op het grote scherm. Regisseur Milo Rau maakt van het filmmedium gebruik om Familie een stuk intiemer te maken.

Een disclaimer: wij waren, in tegenstelling tot onder andere The Guardian en The New York Times geen fan van Familie, de NTGent-voorstelling van Milo Rau over een familie die haar laatste avondmaal eet alvorens zichzelf te verhangen. De voorstelling was geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de familie Demeester, maar de banale handelingen van Raus familie, vertolkt door acteurskoppel An Miller en Filip Peeters en hun tienerdochters Louisa (15) en Leonce (14), resulteerden in al te banaal en onverschillig theater, op de choquerende en indrukwekkende slotscène na.

In de film, die aan het begin van de zomer in vier dagen werd opgenomen op de scène van NTGent en nu te zien is op Film Fest Gent, is er nauwelijks iets aan dat uitgangspunt veranderd. We zien nog steeds hoe de moeder haar ouders belt, hoe de dochters Engels leren, hoe de vader zeevruchten klaarmaakt en vertelt over zijn eerste ontmoeting met Hugo Claus. De dialogen neigen nog steeds naar onbenulligheid – “Zullen we anders even praten?” – en het is voor elke cast een uitdaging om dat interessant te maken.

Toch intrigeert de film meer dan de voorstelling. Rau geeft niet toe aan de conventies van een standaard dramafilm: Familie begint met het rode gordijn van NTGent dat open gaat, waarna je het decor op scène ziet staan. Nu en dan zie je tijdens de film de lege stoeltjes en de spotlights in de zaal. Alsof Rau, die in zijn werk theater en film graag en vaak combineert, voortdurend benadrukt dat hij niet gewoon een film is gaan maken.

Maar het is pas wanneer Rau de mogelijkheden van het medium cinema omarmt, dat Familie kan groeien. Aan het begin werkt de schoudercamera (die het moeilijk heeft om focus te houden) nog storend, maar al gauw slaagt Rau erin om zijn publiek deel te laten uitmaken van die verdoemde familie. Dat lukte nooit in de voorstelling, waar de droge enscenering voor ons leidde tot een niet te overbruggen afstand tot wat er op scène gebeurde. Maar door onze blik te sturen en door scènes slim te monteren, vinden we dit triviaal gezin plots interessanter. Dankzij een close-up zien we plots de traan op Millers wang: dat soort emoties leken tien maanden geleden helemaal afwezig.

Wil dat zeggen dat de film Familie een schot in de roos is? Nee, daarvoor blijft de nihilistische toon van de vertelling storend, en weegt Rau als filmregisseur misschien toch nog een tikkeltje te licht. Maar dit is een welkome companion piece bij de originele voorstelling. Op het grote scherm plaatsen Milo Rau, An Miller, Filip Peeters en hun dochters die familie die ons in januari steenkoud liet, in een ander, warmer daglicht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234