Maandag 03/08/2020

Muziek

Faces On TV: "'s Nachts begraaf ik de persoon die ik overdag probeer te zijn"

Jasper Maekelberg. We ontmoetten hem in de regen, aan een Romaans kerkje op een boogscheut van Gent. Niet het meest briljante plan ooit. Beeld Stefaan Temmerman

Eind deze maand stelt Jasper Maekelberg van Faces On TV zijn langverwacht debuut voor, tijdens een De Morgen Sessie. Om in de stijl van Night Funeral te blijven, ontmoeten we elkaar bij nacht en ontij op een kerkhofje in het Gentse.

We spreken tegen het spookuur af. Plaats van rendez-vous? Een idyllisch, door het kerkhof omzoomde Romaanse kerkje, op een boogscheut van Gent. De gitzwarte Leie maakt geruisloos een bocht achter ons. Het leek ons een uitstekend idee om ’s nachts af te spreken op een kerkhof, om in de waan van de plaat te blijven. We dachten verkeerd. Na een kwartier begint het te miezeren, en daarna gaan de hemelsluizen onverbiddelijk open. In een portaaltje aan de kerk schuilen we voor de stortvloed, terwijl Maekelberg uitlegt dat de titel van de plaat eigenlijk geen beet te zien heeft met zerken en zoden.

Night Funeral verwijst eerder naar hoe ik me 's nachts anders ga gedragen", zegt hij bedachtzaam. “Alsof je in een andere wereld leeft. Als ik dat haarfijn wil uitleggen, klinkt het misschien wat stom. Maar ’s nachts begraaf ik mezelf. Of alleszins de persoon die ik overdag probeer te zijn. Ik heb meestal een zorgend en empathisch karakter, maar ’s nachts word ik veel avontuurlijker, egocentrischer, genotzuchtiger. Mijn introverte en extraverte persoonlijkheid gaan constant met elkaar in de clinch. Ik heb ze wel allebei nodig om mezelf te kunnen zijn, merk ik. Op de plaat flirt ik ook voortdurend met die up and down-versie van mezelf.”

“Ik leef veel ’s nachts, en dan word ik automatisch die andere persoon. Hoe dat te verklaren valt? Hmmm… Misschien… (tikt op zijn bierblikje, alsof drank er iets voor tussen zit) Maar de nacht doet ook gewoon iets met mijn hoofd. Alles wordt ineens vrijer. Pas dan word ik de lossere, toffere versie van mezelf. Ik maak elke nacht tabula rasa bij mezelf. Maar het een kan niet zonder het ander. Overdag heb ik een serieuze arbeidsethiek, in mijn keldertje waar ik werk als producer. Maar daar maak ik elke nacht weer komaf mee.”

Eind april speelt Faces On TV een ochtendsessie voor De Morgen. Dat zou nog wel eens een heuse beproeving kunnen worden voor de zelfverklaarde nachtraaf. “’s Ochtends ben ik een wrak”, vertelt hij. “Vaak blijf ik een hele nacht wakker. Zelfs in bed kan ik soms urenlang piekeren. En dan besef ik plots dat het al ochtend is. Wat ook niet helpt: ik háát slaap. Zo ongelooflijk saai! Er zijn zoveel spannender dingen die je op dat ogenblik zou kunnen doen.”

Op
Night Funeral sluit Maekelberg een amoureus hoofdstuk af. Hij neemt het woord break-upplaat liever niet in de mond, maar zelfs het artwork van het album suggereert dat hij als een dief in de nacht vertrekt bij zijn liefje. De liedjes vormen zowat een statieweg van een heel jaar, waarin hij met Warhaus, waar hij ook in speelt, op tour was en zichzelf zag vervreemden van de werkelijke wereld. En van zijn lief.

“De plaat is eigenlijk één langgerekte 'sorry' naar de vrouw die ik heb gekwetst. Maar een sombere plaat vol schuldbesef of liefdesverdriet heb ik niet willen maken. Qua sound is de plaat al helemáál niet bedrukt. Maar ik schrijf wel een droevige periode van me af. Een periode van isolement. Die periode viel zo’n beetje samen met het tourleven in Warhaus. Als je op tour bent, leef je in een luchtbel. Dat is een cliché van jewelste, maar het klopt. Nadien had ik altijd een paar dagen nodig om te acclimatiseren, om een connectie te maken met de echte wereld. Daar had ik altijd grote moeite mee. Mijn ex en ik waren zeven jaar samen, maar zagen elkaar op den duur veel te weinig. We waren heel andere levens aan het leiden. Eigenlijk had ik de breuk moeten zien aankomen. Deze plaat kreeg vaste vorm in mijn hoofd, toen ik ‘Slowly Fading Out’ had geschreven. Ik kreeg heel laat door, dat ik eigenlijk over mijn eigen liefdesleven aan het schrijven was (lacht).”

Jasper Maekelberg: 'Zelfs in bed kan ik soms urenlang piekeren. En dan besef ik plots dat het al ochtend is.'Beeld Stefaan Temmerman

De voorbije jaren was Maekelberg de jonge boy wonder in ons land, die achter de knoppen stond bij Bazart, Tsar B, Mintzkov, Nordmann en Warhola. En de soloavonturen van Balthazar-frontman Maarten Devoldere werden ook door hem ingekleurd. “Ach, boy wonder,” rolt hij met zijn ogen. “Dat heb ik van dag één een bespottelijke titel gevonden. Vooral omdat ik zoveel twijfelde aan mezelf. Na alle producties kreeg ik weliswaar het gevoel dat ik die ambacht in mijn vingers had, en dat ik klaar was om zelf een plaat te maken. Maar ik werd voortdurend geplaagd door de gedachte: kán ik dat wel tot een goed einde brengen? Kan ik songs schrijven die de moeite waard zijn om te beluisteren? Pas het laatste jaar heb ik afstand kunnen nemen van die wurgende gedachte: uiteindelijk moddert iederéén maar wat aan (lacht).”

Om zichzelf nog meer uit te dagen, waagde Maekelberg zich tijdens de opnames aan instrumenten die hij niet beheerst: op de plaat zorgt de balafon, een soort Afrikaanse xylofoon, voor exotische en broeierige accenten. En elders op het album hoor je hem zelfs dwarsfluit spelen. “Die vond ik op de zolder van mijn vader. Ik kan er maar vier, nee intussen vijf, noten op spelen”, zegt hij. “Veel songs zijn ontstaan door wat te klooien met exotische of onbekende instrumenten. Ik verveel me snel, misschien stort ik me daarom zo graag in een wereld die ik niet ken.”

Wanneer onze wegen scheiden, vragen we Maekelberg of de rouwige romantiek van een kerkhof hem iets doet. “Met de dood ben ik helemaal niet bezig. Ik weet hooguit dat ik niet erg oud zal worden.” Zolang we maar een prachtig lijk achterlaten? “Zelfs dat kan me niets schelen. We worden uiteindelijk allemaal door de wormen opgevreten.”

Night Funeral verschijnt 20/4 via Unday Records. Faces on TV speelt een DM Sessie op 26/4 in de Bourlaschouwburg, Antwerpen. Win tickets via demorgen.be/sessies.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234