Dinsdag 17/09/2019

ALBUMREVIEW

'Face Your Fear' van Curtis Harding: Klaar voor de kosmos

Beeld Matthew Correia

Retrosoulzanger wil herbronnen. Gaat op zoek naar een tweede adem. Wil vooralsnog de soulmuziek trouw blijven. Ontmoet producer Danger Mouse. Reikt naar de sterren. Excelleert.

Je zal je hart maar hebben verpand aan de soul. Waar kan je er anno 2017 nog mee naartoe? Krasse knarren als Sharon Jones, Charles Bradley en Lee Fields schonken de old skool-soulmuziek uit de sixties de voorbije vijftien jaar aan een jong publiek, met dank aan hippe labels als Daptone en Truth & Soul. Soulveteranen als Bobby Womack en Gil Scott-Heron experimenteerden in hun laatste dagen met de elektronische klanken van de Britse producer Richard Russell (check straks zéker het debuut van diens Everything Is Recorded-project!). Via de streamingservices kan iedereen in het verleden van het genre duiken en zelfs onontdekte pareltjes opvissen. Hoe kan je nog verrassen in een genre dat, via hiphop en r&b, in het DNA van bijna elke mainstreampopact zit? Hoe vermijd je oubolligheid?

Curtis Harding, ooit achtergrondzanger bij Cee-Lo Green, stak de koppen samen met Brian Burton, a.k.a. Danger Mouse. De twee kenden elkaar van toen Burton productiewerk deed voor Gnarls Barkley, zijn project met - inderdaad - Cee-Lo Green. Op Face Your Fear voorziet hij Harding van dezelfde rootsy, ongepolijste groovy sound die hij in het verleden boetseerde voor The Black Keys. De breakbeats komen recht uit de sixties, de orgeltjes lijken door Dr. John te zijn beroerd, roestige ritmegitaren voorkomen dat de songs te gretig aansluiten bij hedendaagse r&b.

Die punky flavour werd versterkt door Hardings vriendschap met Cole Alexander, spilfiguur bij de garagepunkband Black Lips, met wie de soulzanger het project Night Sun opzette. De psychedelische, tussen MC5 en Otis Redding schipperende jams van die band baarden een overgevoeligheid voor authentieke rock-‘n-roll en een allergie voor moderne productietrucjes. Dat purisme komt Face Your Fear ten goede. Neem de met roffelende percussie dooraderde uptempo-funk van ‘On & On’, een song waarbij Curtis Mayfield zou likkebaarden: hard voortjakkerend, met galmende backingzang en overstuurde koperblazers. Héérlijk.

Andere plekjes

“Ik wil het soulgenre naar andere plekjes brengen zonder de basis te verloochenen”, verkondigde Harding in interviews. Nou, de wenkbrauwen gaan meermaals de hoogte in bij het aanhoren van deze songs. Bij ‘Dream Girl’, bijvoorbeeld, een hallucinogene popsong die nu Beck ademt, dan weer Stereolab (die analoge synths!) of de weerbarstige funk van The Roots. Ook ‘Welcome To My World’ heeft aan de vloeitjes LSD liggen likken: een lijzige akoestische gitaar, een ritmesectie die Serge Gainsbourg ademt, een stoned hippie chick die met Harding de kosmos in wil zweven. W-w-w-wow!

Elders reanimeert Harding met schwung het Afro-Amerikaanse spul uit de jaren zestig en zeventig. ‘Wednesday Morning Atonement’ speelt prachtig met de ruimte tussen de grooves (big up Danger Mouse!) en laat Harding met zijn geile falset koketteren. Het titelnummer is een oververhitte, met zinderende violen ingevette groover waar Lenny Kravitz vast stikjaloers op gaat worden. 

Beeld PIAS

‘Go As You Are’ profiteert van smerig galmende wahwah-gitaren en een haast klassieke funkbaslijn. ‘Need My Baby’ haalt de mosterd bij Shuggie Otis (‘Strawberry Letter 23’, iemand?) en wordt ooit, misschien, op een radiostation dat nog moet worden uitgevonden, een hitje. Zo laveert de man nonchalant van cliché naar nieuwlichterij, tussen Wurlitzer en Mellotron, langsheen retro tot bij update.

“Hey mother, I've been saving/ Working here all alone/ Trying to build a happy home/ So most people are never given/ A second chance to be a better man maybe”, zingt Harding in ‘Wednesday Morning Atonement’. Wordt Face Your Fear zijn toegangsticket tot de A-listklasse? Schrijft hij straks zij aan zij met Solange? Of blijft hij simpelweg het razend interessante, koppige cultfenomeen waar de muziekindustrie geen blijf mee weet? Hoe het ook zij, u weet waar u aan toe bent.

'Face Your Fear' verschijnt vrijdag 28/10 bij ANTI-/PIAS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234