Maandag 27/01/2020

Filmrecensie

‘Før frosten’: om koude rillingen van te krijgen ★★★☆☆

Rasmus Hammerich en Jesper Christensen in ‘Før Frosten’. Beeld RV

Een uit de Deense klei getrokken noodlotsverhaal rond een uitgehongerde boerenfamilie in de 19de eeuw. Før frosten (Before the Frost) bevriest emoties op het scherm.

Is het een hand onder het ijs? Før frosten opent met berijmde natuurbeelden, begeleid door omineuze muziek. Het vierde shot toont een hand die zich onder het ijs bevindt. In een vijver misschien, maar we krijgen geen ruimer beeld. Het is zelfs niet zeker dát de vage vorm een hand is. Daarna volgt de titel en worden we in het verhaal geworpen dat schijnbaar niets met het voorgaande te maken heeft.

Het is de negentiende eeuw op het Deense platteland. De bejaarde boer Jens, zijn jonge dochter en twee neven dreigen te verhongeren. Sommige buurtbewoners profiteren ervan om hen een koe aan halve prijs af te troggelen. In ruil beloven ze niet verder te vertellen dat er bij Jens koopjes te rapen vallen.

DIEPE GROEVEN

Før frosten toont de keuzes die een mens moet maken als het water hem of haar aan de lippen staat. In dit geval – Jens bidt weliswaar intensief tot God, maar de bestemmeling blijkt Oost-Indisch doof – blijft het assortiment beperkt tot de pest en de cholera: Jens kan zijn dochter uithuwen aan de buren of zijn land verkopen aan een rijke Zweed.

Op zijn 71ste geeft Jesper Christensen – diens sowieso al gegroefde gelaat is nog extra bijgewerkt – als Jens de vertolking van zijn leven: dapper strijdt hij met ongelijke middelen tegen de elementen, moet hij op maatschappelijk vlak het recht van de sterkste ondergaan, maar ontpopt hij zich bij vlagen ook tot een onbetrouwbaar, zelfs teugelloos sujet.

Michael Noer, de Deense coregisseur van R en Son of God, is na een slecht bevallen ommetjes langs Hollywood (de geflopte remake van Papillon) met Før frosten weer op vertrouwd terrein aanbeland. Hij heeft zijn director of photography de opdracht gegeven om op de huid van de personages te kleven. De beweeglijke camera is geen goedkope gimmick, maar een fuik die de kijker in de film trekt waardoor het voelt alsof je een rechtstreekse toeschouwer bent van dit verhaal. Een historie waar je koude rillingen van krijgt en dat ligt niet aan de winterse setting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234