Dinsdag 18/02/2020

Succesformule

F.C. De Kampioenen: 'troep' voor 7 tot 77 jaar

Beeld ©Yves Masscho

Rijen mensen stonden er voor aan te schuiven. Ook al kunnen ze allemaal het verloop van de tweede F.C. De Kampioenen-film voorspellen: een misverstand dat uit de hand loopt. Waarom blijft Vlaanderen er zo van smullen?

F.C. De Kampioenen was een instantsucces bij de start in 1990. "Die eerste jaren waren de scenario's van de tv-reeks redelijk goed", zegt tv-recensent Jules Hanot. "Ook ik was fan van de herkenbare archetypes. Alle mogelijke karikaturen zitten erin. Doortje de seut, Carmen de roddeltante, Pascale de cafébazin die boven haar stand wil leven. Dat heeft een band met de kijker geschept."

En zo raakte Vlaanderen stilaan verslaafd aan hun wekelijkse sitcom op zaterdagavond. "Voor velen is het een gewoonte", denkt Hanot. "Er is ook nooit concurrentie geweest. Vergelijk het met een quiz als Blokken, waar mensen honkvast naar blijven kijken. Er moet al iets heel strafs in de plaats worden opgediend om de kijker iets anders te doen eten. F.C. De Kampioenen is opium van het volk."

Beeld ©Yves Masscho

Simpel maar geniaal?

Een these die ook filmjournalist Kurt Vandemaele onderschrijft. "Het succes van De Kampioenen kan op dezelfde manier uitgelegd worden als dat van de hamburgertenten: troep gaat er makkelijk in. Het succes bewijst alleen dat het gros van de mensen gewoontedieren zijn. Het was cineast Francis Ford Coppola die ooit zei dat de meeste mensen niets anders willen dan de meeste kleuters: altijd naar hetzelfde kijken. Mensen willen niet verstandelijk uitgedaagd worden, willen niet geprikkeld worden, willen gewoon niets."

Dat het programma bovendien licht verteerbaar is, helpt. "Het is ontspannend, je moet er niet over nadenken", zegt Hanot. "Elke aflevering start met een misverstand dat uiteraard uit de hand loopt. Zo simpel, maar geniaal zeker? Daarom heb ik nooit begrepen dat de VRT in 2011 is gestopt met het maken van nieuwe afleveringen. Je wéét dat ze hier nog tien jaar mee hadden kunnen doorgaan. Zeker omdat het geen duur programma was om te maken."

Jan Verheyen, die de tweede film Jubilee general regisseerde, heeft het land afgereisd naar avant-premières in alle grote steden. Volgens hem ligt de verklaring van het succes erin dat we allemaal wel op een of andere manier zijn opgegroeid met het fenomeen.

Beeld BELGA

Onnozelheid

"De Kampioenen zijn generatie-overschrijdend", zegt Verheyen. "Ik heb alle leeftijden samen naar de film zien kijken. Die oudste groep bezoekers kent de reeks al sinds de start in 1990 en komt naar de film uit nostalgie. Voor de middelste leeftijdsgroep ligt het tv-programma nog vers in het geheugen. En de jongsten hebben het vooral leren kennen via de stripverhalen. Dat is uniek. Er zijn maar weinig tv-programma's - laat staan films - die zo'n breed publiek van kinderen, ouders én grootouders lokken."

Bovendien is het een product dat op en top van hier komt. "De Kampioenen zijn oervlaams, ze zijn van bij ons", zegt Verheyen. "Toegegeven, het speelt zich af in een Vlaanderen dat vandaag niet meer bestaat. Er zijn geen kleine vleesfabrieken meer zoals die van Boma. De jaren 70-look van zijn bureau roept een sfeer op van lang vervlogen tijden. Maar het is iets dat nog wel bestaat in de nostalgie."

"Herkenbaarheid, onnozelheid en nostalgie naar een Vlaanderen dat niet meer bestaat, zijn de belangrijkste eigenschappen van De Kampioenen", denkt ook Vandemaele. "Door de vele herhalingen zijn de vele couchpotatoes zo gewend aan die gemakkelijke hap, dat ze alsmaar snakken naar meer. En als de Amerikanen ons hele dagen overstelpen met hun troep, is het niet slecht dat we zelf onze troep creëren. Zo worden we er allemaal wat beter van."

Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234