Maandag 14/10/2019

Expo

Expo 'Night Fever: Designing Club Culture 1960-Today' toont uiterlijke evolutie van het nachtleven

Sfeerbeeld uit de Parijse club Les Bains Douches. Beeld Foc Kan

Vandaag is de doorsnee nachtclub een zwart hol waar een eau de bière hangt, maar in de jaren 60 waren discotheken de speelplaats van architecten en designers. De expo Night Fever. Designing Club Culture 1960-Today in het ADAM Brussels Design Museum brengt de uiterlijke evolutie van het nachtleven in kaart.

Met Night Fever. Designing Club Culture 1960-Today duikt ADAM Brussels Design Museum in een gat dat nooit eerder op deze schaal was gedocumenteerd. Het is de voornaamste reden waarom zijn Duitse tegenhanger Vitra Design Museum mee in het verhaal stapte. 

“Vanaf de jaren 60 waren discotheken een Gesamtkunstwerk: het was een samenraapsel van muziek, licht en mode, maar er was ook steeds meer aandacht voor architectuur, interieurontwerp en kunst. Het leek ons een evidentie om de relatie tussen design en de clubcultuur te onderzoeken”, zegt Mateo Kries, directeur van Vitra Design Museum.

Night Fever wil aantonen dat nachtclubs tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur behoren. Ze zijn voor kunstenaars en designers een bron van inspiratie en mogelijkheden. “We hebben bewust gekozen voor een reis door het nachtleven vanaf de naoorlogse periode tot vandaag”, zegt hoofdcurator Jochen Eisenbrand. “Waarom de jaren 60 als startpunt? Omdat vanaf dat punt de jongerencultuur volledig openbloeide. De dansvloer was voor hen een plek voor experiment.” 

Wie de tentoonstelling in ADAM bezoekt, maakt niet alleen een reis door de tijd.
Night Fever speelt zich op verschillende locaties af, met Italië als startpunt en Horst Arts & Music Festival in Vlaams-Brabant aan de eindmeet. Horst is wereldwijd een van de mooiste hedendaagse voorbeelden van hoe uitgaan en architectuur een koningskoppel kunnen vormen.

Cabaret voor de geest

Een van de eerste huwelijken tussen design en clubcultuur in de tentoonstelling dateert uit 1965. In dat jaar opende met Piper in een ongebruikte cinema de allereerste discotheek van Italië. Het ontwerp van Studio Capolei Cavalli Architetti was baanbrekend voor die tijd, met verschuifbare platformen, designmeubelen en een reusachtige muurschildering. 

De Haçienda in Manchester. Beeld Ben Kelly

“In Italië was radical design aan een opmars bezig, en dat architecturaal avant-gardisme palmde ook het nachtleven in. Er werd volop geëxperimenteerd, maar het geluid was blijkbaar verschrikkelijk”, grijnst co-curator Catherine Rossi, terwijl ze ons enkele futuristische clubs aanwijst.

Niet alleen in Italië hing de opkomst van de discotheken samen met het ontstaan van een jeugdcultuur. Ook in België schoten de clubs als paddenstoelen uit de grond.

Night Fever steekt ook de Atlantische Oceaan over richting de Verenigde Staten en Canada. Een slideshow toont foto’s van een groep mensen in een witte toga. Het was 1968, de club in kwestie heette Cerebrum en werd door Life Magazine omschreven als “een cabaret voor de geest”. Je kwam er in een rechthoekige ruimte terecht met 360 gradenprojecties met abstracte patronen en landschapstaferelen. Op de dansvloer werden bongo’s, tamboerijnen en speelgoed onder de bezoekers verdeeld.

Het beeldmateriaal van Cerebrum is een leerrijk en fascinerend onderdeel dat van
Night Fever. Designing Club Culture 1960-Today een uitstekende expo maakt. Maar er zijn nog meer exclusieve stukken: van het bouwplan van een avant-gardistisch winkelcentrum met een discotheek in verwerkt, over flyers van clubnachten op Ibiza in de jaren 70 en 80 uit de persoonlijke collectie van Soulwax, tot beeldmateriaal van Grace Jones in de New Yorkse club Paradise Garage, gebodypaint door Keith Haring.

Keith Haring voor het werk dat hij maakte voor de New Yorkse club Area. Beeld Volker Hinz

Belgisch luik

Er komen spraakmakende clubs aan bod, waaronder Area in New York (een disco die elke zes weken van thema veranderde en waarvoor Keith Haring en Jean-Michel Basquiat werk leverden) en The Haçienda in Manchester.

Het Belgische luik werd met uitzondering van een vermelding van de new beat niet opgenomen. “Het klopt dat België in de jaren 60, 70 en 80 een rol speelde in de uitgaanscultuur”, knikt co-curator Katarina Serulus. “Maar dat is simpelweg weinig tot niet gedocumenteerd.”

Beeld Vincent Everarts

Er komt een spin-off van de tentoonstelling die zal inzoomen op de grafische vormgeving rond het Belgische nachtleven, zegt ze wanneer we voor de fascinerende flyercollectie van Soulwax staan. Ze verzamelde folders, affiches en posters met exclusieve ontwerpen sinds de jaren 70 tot 2010 voor Designing the Night. A Visual History of Belgium’s Nightclubs Scene, dat vanaf maart 2019 in ADAM te zien zal zijn. 

“Maar we hebben de Belgische geschiedenis niet helemaal over het hoofd gezien”, besluit Serulus. “De bezoekers krijgen een stadsplan van Brussel waarop we het uitgaansleven van vroeger en nu in kaart brengen.”

Night Fever. Designing Club Culture 1960-Today loopt tot 5/5 in ADAM Brussels Design Museum. adammuseum.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234