Donderdag 29/10/2020

AchtergrondMuziek

Exotisch en opzwepend: de nieuwe Disclosure doet je dromen van de dansvloer

Guy en Howard Lawrence, de broers achter Disclosure.Beeld rv/Hollie Fernando

Het went niét: een album vol floorfillers beluisteren terwijl de dansvloer verplicht ontruimd blijft. Gelukkig nemen de broers achter Disclosure je vandaag op sleeptouw doorheen het zwarte continent. En in de savanne, jungle of sahel blijkt zo’n social distancing-dansje makkelijk zat.

Op een verkeerdbenige ochtend durven we ons wel eens te roeren als pedante patjepeeërs. U weet wel: het soort roeptoeter dat giftig afgeeft op instantsucces, onehitwonders en formulaïsche jukebox-junk. Toch houden we datzelfde verkeerde been op één vlak graag stijf: het is al te makkelijk om de broers Guy en Howard Lawrence af te rekenen op hun doeltreffende deep house. De geestelijke vaders van Disclosure worden sinds hun eerste triomfen wel eens verguisd door monkelende melomanen, omdat ze platgetreden dansvloeren zouden opzoeken. Omdat hun naar popsongs neigende clubtracks te publieksvriendelijk zouden klinken. Of omdat hun herkenbare stijl te voorspelbaar zou zijn. Quatsch!

Ook op ENERGY volgen de broers weliswaar een succesformule die hen eerder een stekje in de hitparade verzekerde, en opnieuw teren beide Britse bleekneusjes op een herkenbare gastenlijst die het tegelijk moet hebben van diversiteit. Maar waar ze vroeger iele mannetjes als Sam Smith of blanke zangeressen als Jessie Ware, Eliza Doolittle of Hannah Reid van London Grammar naar het voorplan schoven, doen ze dat nu bijna uitsluitend met zwarte artiesten. Gekleurde stemmen die in sommige gevallen ook een ode brengen aan hun thuisland Kameroen of Mali. 

In tijden van Black Lives Matter meurt zo’n muzikaal activisme natuurlijk verdacht naar plat opportunisme. En in het beste geval garanderen goede intenties allerminst een goede plaat. Maar dat blijkt hier dus wél het geval. Disclosure put uit een langgerekte stilistische geschiedenis van hiphop, R&B en West-Afrikaanse pop. Hun kenmerkende house-deuntjes vermengen zich moeiteloos met die talloze stijlen, waardoor je aankijkt tegen een veelgelaagde partyplaat. Daarmee promoveert Disclosure zichzelf zowat tot de nieuwerwetse versie van Basement Jaxx. 

Alsof de vijf jaar stilte tussen Caracal en deze plaat niet lang genoeg was, werd de release van ENERGY een stuk of wat keer uitgesteld. Guy en Howard Lawrence beslisten evenwel om de plaat toch nog in crisistijd uit te brengen, tegen het advies van hun major label in. De reden klinkt een beetje wollig: omwille van de positieve boodschappen en levendige energie van deze plaat. Maar ook die troeven komen als geroepen in deze donkere tijden.

Vage herinnering

Eén van de bekendste namen op de gastenlijst is Kelis, die met een broek vol goesting zingt: “You make me watch your step when you move/Now what you’re doing is making me move with you.” Het lijkt wel de gebruiksaanwijzing van dit hele album. Zo barst de titeltrack van exotiek, zweet en een hyperkinetische energie die u en ik na deze maandenlange lockdown eerder als een vage herinnering dachten te kennen: “Right now, you should feel invincible, powerful”, klinkt het daar. We geloven er geen barst van als we uit het raam kijken, maar het werkt als hypnose onder de hoofdtelefoon. 

De Malinese zangeres Fatoumata Diawara, met wie het duo ook samenwerkte op ‘Ultimatum’, brengt hulde aan haar land en continent op een infectieus en door smeuïge bassen gestut ‘Douha (Mali Mali)’. Elders word je nu eens in de Boiler Room gesleurd door het zelfvertrouwen van rappers als Aminé en Slowthai (‘My High’), dan weer speelt Disclosure zijn liefde voor drum & bass nadrukkelijker uit dan vroeger (‘Who Knew’). Het levert dit duo vast nieuwe, spannende pistes op in hun live-set. 

Feesten in vlees en bloed zit er nog niet in met deze plaat. Maar morgen, op 28 augustus, viert Disclosure de release met een Minecraft-feestje dat fans over de hele wereld moet verbinden. Met meer dan honderd miljoen blokken schiepen ze een virtuele wereld op basis van hun albumhoezen, in een landschap vol glooiende heuvels, grotten en drie ondergrondse clubs. De multiplayer server blijft een week lang bestaan, terwijl het landschap evolueert. Zien we u daar, voor we weer in levende lijve op uw voeten mogen trappen? 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234