Vrijdag 30/10/2020

DM Zapt

‘Exit’: de verdorven wereld van geld, coke en prostituees

Hoofdfiguren Henrik, Jeppe, Adam en William in de Noorse reeks 'Exit'.Beeld RV VRT

Dirk Leyman zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de Noorse serie Exit.

Noorwegen. Zijn majesteitelijke fjorden. Zijn onuitputtelijke gas- en olievelden. Zijn fanatieke langlaufers. En sinds kort ook: zijn genadeloos zwarte humor.

Sinds ik platging voor het sublieme, oneerbiedige Noorse Dag, waarin een botte relatietherapeut zijn beroepsgroep weinig eer aandeed, keek ik met smekende puppyogen uit naar even bingewaardige lachsalvo’s uit Oslose contreien. In volle lockdown kwam de verlossing. VRT.nu dropte Exit, gemakshalve getypeerd als “het Noorse bastaardkind van Loft en The Wolf of Wall Street”. En yep, wéér had Oysten Karlsen, de maker van Dag, een meesterhand in dit cynische, bijna nihilistische epos waarvan zelfs Michel Houellebecq en Bret Easton Ellis even bleekjes kunnen wegtrekken.

De uitspattingen van vier decadente stinkerds uit de haute finance zetten vorig najaar Noorwegen compleet op stelten. Liefst één vijfde van de Noren (welgeteld 1,3 miljoen zielen) verstouwde de achtdelige serie. Her en der met stijgend afgrijzen. Wie verzon zoiets? Tot de makers toegaven dat 70 procent van het script geput was uit anonieme gesprekken met een stelletje moraalloze goudhaantjes. “Die wereld is echt, dus je moet het imago van je eigen land toch een beetje herzien”, suste Karlsen.

William Bergvik ligt dronken op een opblaasbootje na een uit de hand gelopen feest.Beeld RV VRT

Cinematografisch is Exit amper grensverleggend. De kwaadaardige dialogen en het ensemblespel van Adam, Jeppe, William en Henrik sleuren je mee op een onvergetelijke rollercoaster, tot deze kamikazerit echt in overdrive tolt. De heerschappen, met geld “als enige religie”, gaan voor elkaar door het vuur, zo lijkt het. In hun speciaal daarvoor gehuurde villa mogen ze alle pleziertjes ter wereld botvieren. 

Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders: in concreto sneuvelt al na vier minuten de oorschelp van een bloedmooie prostituee, terwijl de opgejaagde William zichzelf later bijna naar de verdoemenis knalt. Er schuilt in Exit een portie Festen en een tikje nerveuze Dogma-cameravoering. Of ligt het aan de ongeloofwaardig grote hoeveelheden coke die deze kornuiten door hun verhemelte jagen? 

Vrouwen schijnen slechts entourage in dit intens verdorven universum. Maar verkijk je niet. De kansen keren. Manipulatiekoning Adam – geweldig neergezet door Simon J. Berger – overspeelt zijn hand na vuige intriges rondom de kinderwens van echtgenote Hermine, bij wie de schellen van de ogen vallen. Al blijven de Exit-makers tot de laatste sequens schipperen met ongemakkelijke dubbelzinnigheid.

Afwachten of de teergevoelige sneeuwvlokjesgeneratie Exit niet stiekem offline haalt. Intussen snakken de Noren naar het tweede seizoen als een Fransman naar zijn terrasglas pastis. Karlsen verzekerde dat daarin de realiteit de fictie nog méér zal overtreffen en de vrouwen van het kwartet ruimere armslag krijgen. “Al zal Exit 2 niet milder of minder aangebrand zijn.”

Exit, tot september te streamen op VRT.nu

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234