Woensdag 28/10/2020

RecensieExit

Exit: De Noren waren even gechoqueerd als gefascineerd ★★★☆☆

De Noorse serie 'Exit’, met drugs in een belangrijke bijrol.Beeld rv

De Noorse reeks Exit toont de perverse levensstijl van vier mannen uit de financiële wereld. Maar de serie is méér dan de Noorse Wolf of Wall Street.

Toen scenarist en regisseur Øystein Karlsen het gesprek terugzag, moest hij keer op keer op de stopknop drukken. “Dan hapte ik naar adem omdat het me te veel werd. En omdat ik om dingen had gelachen waarom ik niet had mogen lachen”, zegt hij op de Noorse website Tellerreport. Karlsen had in de lente van 2017 vier mannen uit de top van de Noorse financiële wereld bij elkaar gebracht in een restaurant, waar de vier hem hun levensverhaal vertelden. Meer gesprekken, met anderen, zouden volgen en in oktober 2019 brak de serie Exit die eruit voortkwam kijkcijferrecords.

Noren waren even gechoqueerd als gefascineerd door de serie over de werdegang van vier jonge miljonairs in het Oslo van de afgelopen, zeer welvarende jaren. De belangrijkste van de vier is de 39-jarige Adam (Simon J. Berger), die voor zijn dertigste al drie bedrijven had opgericht en verkocht en nu enkel nog een investeringsfonds beheert, “vorig jaar 17,8 procent rendement”. Zijn verzuchting: “Ja, dan wordt het moeilijk nog een uitdaging te vinden.” Zijn vrouw, de even oude Hermine (Agnes Kittelsen), heeft uitdrukkelijk niets te doen – een vrouw die werkt, past niet in Adams wereldbeeld. Dat zij graag kinderen wil met de man van wie ze houdt, maar niet weet dat hij gesteriliseerd is – zijn vrienden weten dat wel – vindt hij behoorlijk amusant.

Potentiepillen

In de eerste aflevering eindigt Adam de dag in het appartement dat het viertal buiten medeweten van hun echtgenoten heeft gekocht, om zich een beetje te kunnen ontspannen. Een prostituee, potentiepillen en drank en drugs vormen de hoofdbestanddelen van deze en andere avonden, waarop The Wolf of Wall Street naar de kroon wordt gestoken en waarin de kijker borsten en erecties niet worden onthouden. Het zijn ook de avonden waarop de mannen het dieptepunt in hun zedelijk handelen bereiken. De scène waarin een van hen in onderbroek een bevende prostituee op haar rug dwingt, een tee in haar mond duwt, daarop een golfbal plaatst en haar ziek veel geld biedt om stomdronken te mogen afslaan, is in die diepte dan weer het trieste hoogtepunt.

Maar Exit is meer dan een Noorse Wolf of Wall Street. De vrouwen treden steeds meer op de voorgrond, aangevoerd door Hermine, die een psychologische strijd voert met Adam, waarin de geest van Ingmar Bergman nooit ver weg is. Haar kinderwens stuwt in feite het verhaal voort, dat – ook al op zijn Scandinavisch – langs escalerende feesten en bruiloften voert, inclusief een zelfmoordpoging. Bedrog stapelt zich op bedrog en daarin toont Hermine zich een zwaar gehavende winnaar. Tegen een hoge prijs, die laat zien dat de religie van het kwartet (“Uiteindelijk is alleen geld echt”) net zo leeg is als hun doorgesnoven hersenpan.

Een vervolg is in de maak, onvermijdelijk verteld vanuit het perspectief van de vrouwen.

Te zien op lumiereseries.com (en dvd).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234