Vrijdag 15/11/2019

Wedstrijd

Exclusief: een intieme Geike op het grootste podium van Rock Werchter

Beeld Tine Schoemaker

Voor het allerkleinste publiek op het allergrootste podium van Rock Werchter staan? Elke andere artiest zou het vast voer voor nachtmerries noemen. Maar een paar dagen voor het festival begint, tekende Geike uitgerekend daar voor een droom van een concert.

Aan haar voornaam heeft ze al jaren genoeg. En vandaag volstaat een showcase van amper een halfuur net zo goed om in de verf te zetten dat Geike Arnaert zoveel meer is dan die iconische ex-zangeres van Hooverphonic – of de meermin van Zoutelande, zo u wil. De Brusselse West-Vlaamse chambreerde op het hoofdpodium met een hartverwarmend voorproefje van wat u donderdag op een ander podium ter hoogte van het heilige terrein geserveerd zult krijgen.

Op de Main Stage verzamelen zo’n vijftig winnaars van een De Morgen-wedstrijd om Geike in avant-première te zien, waarbij ze kiest voor een ascetische driemansbezetting met piano en gitaar. Officieel stelt ze er haar nieuwe, prima single ‘Middle of the Night’ voor, maar de winnaars krijgen er in één beweging een showcase bij, waarin ze haar nieuwe soloplaat – release in oktober – voorstelt.

Beeld Tine Schoemaker

Gouden gloed

Het is 21 juni, de langste dag van het jaar. Volledig donker zal het die nacht niet worden. Dat levert tegen valavond meteen ook een wonderlijk lichtspektakel op aan de Main Stage. Achter haar baadt het terrein in een gouden gloed, alsof de natuur het op een akkoordje heeft gegooid met de herfstige melancholie die elegant uit haar songs sijpelt. ‘No Excuses’ geldt daarbij als een magische binnenkomer, waarin het ook nog eens fijn verdolen blijkt tussen de ivoren en ebbenhouten toetsen van de piano. Net zo goed spreekt uit ‘Lost in Time’ een teder hartsverlangen.

Uit de delicate stem van Geike gaat dan ook nog steeds evenveel verlatenheid als begeerte uit. Een gevoel dat subtiel wordt beantwoord door Robby Govaerts, die af en toe wonderlijk spookachtige effecten uit zijn gitaar haalt, of zich soms goeddeels afzijdig houdt. Ragfijn maar ravissant klinkt de set daardoor, wat op zich al een subtiele mindfuck is: de Main Stage wordt meestal voorbehouden aan gierende gitaren en bulderende beats. Nu krijg je een intimistisch huiskamerconcert van megalomane proporties.

Beeld Tine Schoemaker

Donkere gedachten

De nieuwe single ‘Middle Of The Night’ wordt aan het eind van de set nog eens hernomen. Geen bezwaar: die song is al even mooi als het boek waarop Arnaert de tekst baseerde: The Noise of Time van Julian Barnes, vertaald als Het tumult van de tijd. In die biografische roman vertelt die hoe de Russische componist Sjostakovitsj elke nacht helemaal aangekleed in bed ligt, gevulde reistas bij de deur, wachtend op de klop op de deur van de geheime politie onder het bewind van Stalin. Pas na twee jaar ebt zijn angst weg, omdat ze hem toch niet komen halen. ‘Middle Of The Night’ gaat volgens Geike over je laten meenemen door de donkere gedachten in je hoofd, maar die gedachten ook in de ogen durven te kijken. Alles komt uiteindelijk toch goed, of toch min of meer.

“Een voorrecht”, verzucht één van de vijftig winnaars achteraf, terwijl de andere genodigden op een schuchter afstandje blijven van de chanteuse tijdens het nakaarten in de backstage. “Dit is de eerste keer dat ik op het hoofdpodium stond van Rock Werchter. Maar het is waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik Geike in zo’n unieke omstandigheden zal kunnen zien.” Daar is niet iedereen het over eens. Achteraf wordt Arnaert zelfs nog door één van de gelukkigen uitgenodigd om een huiskamerconcert te verzorgen bij iemand thuis. Een intimiteit die op weinig weerstand botst: “Zolang er een mooie vleugel in de kamer staat, is alles mogelijk.”

Geike speelt donderdag 27/6 op The Slope, Rock Werchter (15.20 uur - 16 uur)

Beeld Tine Schoemaker
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234