Zondag 15/12/2019

Recensie

'Every Day': het bewijs dat iets zien compleet anders is dan iets lezen

Rhiannon en A (voor een dag in dit lichaam) in 'Every Day'. Beeld © Every Day

Wat als je geliefde elke dag wakker wordt in een ander lichaam? Dat idee werkt blijkbaar beter in een boek dan in een film. Een vast uiterlijk heeft de mysterieuze 'A' in boekverfilming Every Day dus niet, en een persoonlijkheid helaas evenmin.

Rhiannon is verliefd op A en A is verliefd op haar. Er is alleen één probleempje: A wordt elke ochtend wakker in het lichaam van een andere puber. Dat van een jongen, een meisje, dik, dun, wit, zwart, blind, ziek, blij of ongelukkig; A heeft er absoluut geen controle over. Het enige wat dit wezen probeert, is niet al te veel schade aan te richten voor de toekomst tijdens die 24 uur in iemands lichaam.

Every Day is gebaseerd op een young adult-bestseller en het is begrijpelijk dat dit uitgangspunt er bij tieners ingaat als zoete koek: hoe prachtig is het als je kunt houden van iemand zonder dat het uiterlijk er ook maar iets toe doet? Maar deze boekverfilming is het bewijs dat iets zien iets compleet anders is dan iets lezen. Dan ga je je opeens afvragen hoe geloofwaardig het is, dat fysieke aantrekkingskracht volledig buitenspel kan worden gezet. Dat onverklaarde overnemen van andere lichamen wordt dan nogal griezelig, en moreel dubieus.

Vijftien acteurs, één rol

Regisseur Michael Sucsy (Grey Gardens, The Vow) doet zijn best om die problemen te omzeilen. In het wat zwalkende begin heeft A, gespeeld door vijftien verschillende acteurs, vooral veel uit te leggen over zijn volgens hem onschuldige toestand. Cameraman Rogier Stoffers laat alles heerlijk in strijklicht baden. Als de romantiek eenmaal toeslaat, maakt Sucsy het de kijker gemakkelijk door A in conventionele, steeds aantrekkelijkere vormen te laten verschijnen. Dat is jammer voor een film die juist over het grensoverschrijdende van liefde wil gaan.

Hoofdrolspeler Angourie Rice heeft onmiskenbaar charme. Maar dat geldt niet voor A. In deze film wordt hij nooit een echte persoonlijkheid, hooguit valt hij te omschrijven als een kleurloos, braaf type. Dit is het grootste probleem van deze tienerzwijmelfilm: het is volstrekt onduidelijk waar Rhiannon precies zo smoorverliefd op is.

Every Day is vanaf 14/3 te zien in de Belgische bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234