Maandag 18/11/2019

Filmrecensie

‘Everest: de jonge Yeti’: doorsnee verhaal werkt ook in een Chinese context ★★★☆☆

Everest: de jonge Yeti Beeld RV

Nu Hollywood haar pijlen steeds uitdrukkelijker haar pijlen op China richt, was het een kwestie van tijd voor ook de eerste computergeanimeerde animatie zich in het oosten zou afspelen. En die setting wordt in Everest: de jonge Yeti waardig uitgespeeld.

De openingslogo’s geven het al een beetje weg: dit is een tekenfilm uit de stal van Dreamworks (Shrek, How to Train Your Dragon), maar in co-productie met een handvol Chinese firma’s. De studio had met de Kung Fu Panda’ al wat ervaring met het implementeren van oosterse cultuur. Deze Everest: de jonge Yeti vertelt een gewoon (lees: doorsnee) verhaal van een kind in een ‘bijzonder’ avontuur, maar voor het eerst is dat kind niet westers, maar Chinees.

Sinds het overlijden van haar papa (zei er iemand doorsnee verhaal?) ligt tiener Yi in de knoop met zichzelf. Ze is nooit nog thuis, verwaarloost haar vrienden, en doet overal klusje om te sparen voor de reis die ze met haar vader zou maken. Dat tot grote ergernis van oma Nai Nai, die ook hetzelfde piepkleine appartement in Shanghai woont. 

Maar dan, tijdens een van haar vele pogingen tot eenzaam escapisme, ontdekt ze een jonge Yeti op het dak van haar flatgebouw. En al snel wordt duidelijk dat er grote belangen gemoeid zijn met het terugvinden van dit magische beest. Yi besluit zich te ontfermen over ‘Everest’, en ontsnapt met hem naar waar hij thuiswoont: de Himalaya.

Het verhaaltje is van het voorspelbare feelgood-niveau, de animatie ligt binnen de verwachtingen van de studio, maar de setting maakt het anders. Alle details in de Chinese metropool kloppen, van de bamboestellingen voor de torenhoge gebouwen tot de inhoud van een gemiddelde koelkast. En dat heeft lang geduurd.

Waar Disney en Pixar al langer klassieke verhalen in een niet-Amerikaanse setting vertellen met respect voor de lokale cultuur (Brave, Coco, Frozen, Vaiana), heeft na Mulan niemand zich nog echt gewaagd aan China. Nochtans dé markt waar Hollywood een voet binnenwil. Everest: de jonge Yeti bewijst niet alleen dat het kan, maar ook dat de diversiteit geen afbreuk doet aan de herkenbaarheid. We eten dan wel andere dingen, we wonen anders. Maar verdriet om een verloren papa blijft verdriet.

Vanaf 16/10 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234