Maandag 29/11/2021

InterviewEver Meulen

Ever Meulen tekent zijn geliefde Brussel: ‘Af en toe verdwaal ik, maar dat doe ik graag’

Tijdens de pandemie trok Ever Meulen rond in eigen stad. Het resultaat is een zomer lang te zien in MAD Brussels.   Beeld Tim Dirven
Tijdens de pandemie trok Ever Meulen rond in eigen stad. Het resultaat is een zomer lang te zien in MAD Brussels.Beeld Tim Dirven

Voor wie nog op reis wil gaan in eigen land deze zomer, één tip: illustrator Ever Meulen tekende de mooist denkbare ode aan zijn stad Brussel. ‘Ik mocht om het even waar naartoe, maar ik reis niet graag.’

Ever Meulen was jarenlang de huistekenaar van Humo, exposeerde over de hele wereld en mag onder andere Art Spiegelman en Neil Young tot zijn fans rekenen. Meulen werd een dik jaar geleden door Louis Vuitton gevraagd om een carnet de voyage, een luxueus reisboek, te maken.

“De opzet van die serie is: ze vragen een tekenaar die ze goed vinden, die een zekere naam en faam heeft, zal ik maar bescheiden zeggen (lacht), om 120 tekeningen te maken over één stad”, legt Ever Meulen uit. “Ik mocht om het even waar naartoe reizen, naar Tokio of Los Angeles. Maar ik reis niet graag. Dus zei ik: ik wil het alleen doen als het over mijn eigen stad, Brussel, mag zijn. Een keuze die met de komst van corona enigszins profetisch bleek te zijn. Ik vind het sowieso veel comfortabeler om thuis te zitten tekenen, met een kopje koffie erbij. Als ik naar het buitenland zou gaan, dan moet ik mij organiseren, dan moet je in de stad gaan zoeken naar een toilet en zo, maar hier thuis ben ik op mijn gemak.”

Na een goed gesprek in een goed restaurant waren de Vuitton-bonzen akkoord en kon Meulen eraan beginnen. “Ik ben Brussel beginnen te tekenen, op mijn manier. Op zondagmorgen gingen mijn vrouw en ik dan rijden met mijn oude Corvair, een Chevrolet uit 1960. In de week is Brussel hectisch, je kunt er nergens parkeren, er is overal lawaai... Maar op zondagmorgen zie je haast niemand in de stad. Dan reden we rond, mijn vrouw Viviane maakte foto’s en ik maakte schetsjes. Dan kwamen we thuis en was ik voor een week zoet met dat materiaal.”

Brussel volgens Ever Meulen: 'Op zondagmorgen gingen mijn vrouw en ik rijden door de stad. Mijn vrouw maakte foto’s en ik schetsjes. Dan kwamen we thuis en was ik voor een week zoet met dat materiaal.' Beeld Ever Meulen
Brussel volgens Ever Meulen: 'Op zondagmorgen gingen mijn vrouw en ik rijden door de stad. Mijn vrouw maakte foto’s en ik schetsjes. Dan kwamen we thuis en was ik voor een week zoet met dat materiaal.'Beeld Ever Meulen

Zondagskostuum

De 120 tekeningen die Ever Meulen van Brussel maakte zijn van een verbluffend hoog niveau. Het is Brussel in zondagskostuum. De verleidelijkste postkaart die van een stad te maken is. Zelfs het viaduct van Vilvoorde wordt onder Meulens handen mooi.

Meulen: “Ik ben een estheet. Al wat ik teken, is mooi. (lacht) Serieus: ik teken wat ik graag zie, wat ik zelf mooi vind. En ik hou nu eenmaal van auto’s, van mooie huizen en van muziek. Dat inspireert mij.”

De rock-’n-roll, auto’s en architectuur zitten er als vanouds in, in een prachtig geometrisch ballet. Het zijn kunststukjes, vol met speelse knipogen naar zijn helden en vrienden, zoals Hergé, Merckx of Magritte. “Ik heb dat mijn hele leven proberen te doen: iets maken waar ik zelf plezier aan heb. Dat tekenplezier voel je ook wel in het boek, denk ik. Ik probeer mij niet te vervelen. Af en toe verdwaal ik, maar dat doe ik graag want dan kom ik altijd iets tegen waar ik niet aan gedacht had.”

Misdienaar in Brussel

Meulens tekeningen, waarvan hij de originelen nu een uitgestrekte zomer lang toont in MAD Brussels, ademen een nog steeds vitaal optimisme uit, een geloof in een stralende toekomst dat hij als kind in de jaren na de oorlog opdeed. “Ik ben voor het eerst in Brussel terechtgekomen als kind van twaalf jaar, ten tijde van Expo 58. Ineens kwam ik daar als snotaap uit West-Vlaanderen, die eigenlijk alleen maar met zijn fietsje kon rijden, op de expo in Brussel. Ik vond dat fantastisch. Ik ben er verschillende keren geweest, met de misdienaren – yep, daar zat ik bij –, met school en met mijn ouders. Het was er altijd mooi weer, het Atomium stond te blinken tegen een blauwe lucht. Dat was spectaculair. Nu is het Atomium iets dat we kennen, maar toen was dat nieuw. Het was voor mij het symbool van een nieuwe, moderne wereld. Die wereld was volop aan het veranderen. Na de oorlog kon ineens alles.”

Zoveel jaar later is die liefde voor de moderniteit iets voor nostalgici geworden. “Ik ben nostalgisch, dat is ontegensprekelijk zo. Is dat misschien niet meer in de mode? (lacht)

Ever Meulen, Brussels, tot 5 september in MAD Brussels

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234