Zondag 20/10/2019

Interview

Eva Melander over haar rol in ‘Gräns’: “Alle Zweden van mijn generatie zijn met trollen opgegroeid”

Eva Melander in ‘Gräns’. Beeld rv/Christian Geisnæs

Wie mooi wil zijn, moet afzien. Maar wie lelijk wil zijn ook, bewijst actrice Eva Melander. Voor haar rol in het unieke, onthutsende en Oscar-genomineerde Gräns vrat de Zweedse zich vol tot ze 18 kilo zwaarder was, en bracht ze dagelijks vier uur in de schminkstoel door. En dat allemaal om een trol te spelen. “Ik leerde te vluchten uit mijn lichaam.”

Zullen we haar wel herkennen? Die vraag speelt door ons hoofd wanneer we naar ons interview met Eva Melander wandelen. In Gräns zit de Zweedse actrice namelijk begraven onder een dikke laag silicone, maquillage en lichaamsvet. Ze speelt Tina, een douanebeambte met speciale gaven en het gezicht van een neanderthaler. Tina is een trol, een schepsel dat we kennen uit oud-Scandinavische mythen, maar dat in deze uiterst unieke film gewoon tussen de mensen leeft.

Gräns werd dinsdag zowaar voor een Oscar genomineerd, in de categorie ‘beste make-up en kapsels’ – erg uitzonderlijk voor een niet-Amerikaanse film. Wanneer Melander de interviewruimte binnenkomt, kunnen we met eigen ogen vaststellen waarom: haar transformatie is spectaculair, het is amper te geloven dat deze frisse blondine de pokdalige vrouw is die we op het scherm briesend en grommend een regenworm naar binnen zien werken.

Zeg eens, hoe smaakt zo’n beestje eigenlijk?

Eva Melander: “Eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Ik heb er niet op gebeten: na elke take spuwde ik die worm gewoon uit. Maar je geloofde wel dat ik hem echt opat, he? Dat heet acteren. (lacht)

De extra kilo’s die u in de film om het lijf hebt, die zijn niet geacteerd, toch?

“Nee, jammer genoeg niet. Ik ben 18 kilo aangekomen. Dat vraagt meer discipline dan je zou denken. Ik had een gedetailleerd schema op de koelkast hangen om iedere dag zeker genoeg calorieën binnen te krijgen. Ik moest om het anderhalf uur een maaltijd eten. 

Eva Melander in Cannes. Beeld Anadolu Agency

“Geen junkfood of zo – dan wordt het echt te ongezond – maar wel veel aardappelen, rijst, pasta en roomijs. En voor het slapengaan nog vlug een brownie of een stuk taart met slagroom. Dat klinkt misschien leuk, maar ik kan het echt niet aanraden. Ik voelde me verschrikkelijk slecht, ik werd heel sloom en had geen energie meer.”

Hielp dat gevoel om u in te leven in uw personage? Tina zit zelf ook slecht in haar vel: ze voelt zich lelijk en anders dan de anderen.

“Precies. Tina wil in de mensenwereld opgaan, maar haar lichaam werkt tegen. De mensenkleren die ze draagt, zitten altijd veel te strak, waardoor elke beweging lastig aanvoelt. Dat gevoel hoefde ik me niet eens in te beelden, want ik deed vier keer per week aan bodybuilding, dus ik was voortdurend stijf. Onder mijn vel woedde er een hevige oorlog tussen vet en spieren. (lacht) Zelfs gewoon op een stoel zitten voelde ongemakkelijk.”

En dan hebben we het nog niet over de make-up gehad.

“Ik droeg tijdens de opnames voortdurend een soort masker van silicone. Dat moest elke dag opnieuw aangebracht worden, waardoor ik dagelijks vier uur in de maquillagestoel moest zitten voor we aan de opnames konden beginnen. 

“Om 2 uur ’s nachts begonnen ze aan me te werken, en pas rond 6 uur was ik helemaal klaar. Dat waren lange, lange uren. Gelukkig stuurde een vriendin me een filmpje waarin Jim Carrey vertelde over de opnames van How the Grinch Stole Christmas: hij moest elke dag acht uur in de maquillage zitten. Na dag één wou hij er al de brui aan geven. De producent heeft hem toen in contact gebracht met een militair die gespecialiseerd was in technieken om martelingen te doorstaan. (lacht) En dat heeft hem erdoor geholpen. 

“Dankzij dat filmpje heb ik geleerd tijdens het wachten te vluchten uit mijn lichaam. Ik legde de focus gewoon buiten mezelf.”

Vindt u het niet jammer dat u nu internationaal doorbreekt met een rol waarin u er niet eens uitziet als uzelf?

“Nee hoor, integendeel. Ik geniet er net van dat je als acteur telkens anders kunt zijn. Bovendien vind ik het wel fijn om niet herkend te worden. In Cannes (waar de film de Prix Un Certain Regard won, LT) hoorde ik geregeld mensen naast me over de film praten, zonder dat ze wisten dat ik de actrice was. Op een bepaald moment raakte ik zelfs met iemand aan de praat die me op het hart drukte dat ik echt die Zweedse film Gräns moest zien. (hilariteit)

De meest memorabele scène van de film is een erg verrassende seksscène tussen twee trollen. Meer verklappen zou zonde zijn. Maar wat dacht u toen u ze op papier zag staan?

“Ik legde het scenario even neer en vroeg me af hoe we dat in godsnaam gingen spelen. (lacht) Maar de scène voelde verfrissend en spannend. En ze bleek uiteindelijk ook erg makkelijk om te filmen. Er waren andere scènes die veel zwaarder waren: bijvoorbeeld die waar we naakt in een meer zwemmen – het water was 8 graden.”

Waar staat de figuur van de trol voor in Scandinavië?

“Het is een figuur waarmee alle mensen van mijn generatie zijn opgegroeid. Als kind hebben we allemaal trollenverhalen en –liedjes te horen gekregen. Veel artiesten lieten zich er ook door inspireren. 

“De trol is een scherm waarop we een soort onbestemde angst kunnen projecteren. Stel: iemand komt in het bos een omgevallen boom tegen, maar kan door de duisternis niet goed zien wat het is. Dan gaat hij misschien denken dat het een trol is. 

“Maar als kind kreeg ik ook verhaaltjes te horen over tandtrollen, die gaatjes in je tanden maken. En dan moest je ze met de tandenborstel uit je mond wegwassen. (lacht) Maar het interessante is dat Ali (Abassi, de regisseur, LT) de trol op een heel atypische manier gebruikt. Hij is een Deen met Iraanse roots, en heeft dus een andere blik op Zweden dan ik. Hij heeft de Zweedsheid een beetje uit de trol gehaald. (lacht)

‘Gräns’ speelt nu in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234