Donderdag 04/03/2021

DubbelinterviewEva De Roo & Michèle Cuvelier

Eva De Roo & Michèle Cuvelier: ‘Ik heb mezelf de luxe gegeven om even voor mezelf te kiezen’

Eva De Roo en Michèle Cuvelier.  Beeld Damon De Backer
Eva De Roo en Michèle Cuvelier.Beeld Damon De Backer

De ene kreeg een baby, de andere corona. Studio Brussel-presentatrices Eva De Roo (32) en Michèle Cuvelier (28) beleefden allebei een op zijn zachtst gezegd bijzonder jaar. Nu maken ze zich klaar om 2020 uit te wuiven met de Warmste Week. Al zal ook die er dit jaar anders uitzien – en dat heeft niet alléén met corona te maken. ‘De focus moest sowieso weg van het geld.’

“Iets drinken?” Eva De Roo beent over het vasttapijt van de StuBru-redactie, en houdt halt bij wat verdacht veel op een Marshall-gitaarversterker lijkt, maar eigenlijk een goed gecamoufleerde koelkast is. Hier worden normaal pintjes koud gezet voor artiesten die vanuit alle windstreken neerstrijken om livesessies te komen spelen en interviews te geven. Nu dat allemaal niet meer kan, ligt er in de frigo enkel water of cola op me te wachten. “Ik ga het je wel zelf laten pakken”, glimlacht De Roo van achter haar mondmasker.

Er heerst duidelijk grote coronavoorzichtigheid bij Studio Brussel. Zeker sinds het virus afgelopen zomer hard toesloeg op de zender. Begin september, pal in het begin van het nieuwe radioseizoen, raakte een aantal medewerkers besmet, onder wie ook presentatrice van het ochtendblok Michèle Cuvelier. De volledige redactie werd in quarantaine geplaatst. Het was het dieptepunt van een sowieso al erg gehavend jaar voor Studio Brussel. Eerder vaagde Covid-19 al de zomerfestivals van tafel – normaal gesproken de ultieme speeltuin van StuBru.

De laatste afspraak van het jaar, de Warmste Week, bleef gelukkig wel overeind. Al moest ze wel compleet heruitgevonden worden: dit jaar geen kerstmarktgevoel. Geen menigte die zich verwarmt aan glühwein en het enthousiasme van drie presentatoren die non-stop radio maken. Geen nachtelijke dansfeestjes met tipsy gasten. En vooral: geen reusachtige inzamelactie voor het goede doel.

Wel Beats of Love, een week vol verzoekplaten van luisteraars die hun dankbaarheid willen tonen aan iemand die voor hen het verschil heeft gemaakt in dit moeilijke jaar. In plaats van het traditionele trio presentatoren worden vier duo’s uitgestuurd, die twintig verschillende ‘warme plekken’ in Leuven zullen aandoen. Bovendien wordt de Warmste Week opengebroken naar zowat alle VRT-zenders: Eén, Ketnet, MNM, Radio 1, Radio 2... Allemaal hebben ze dit jaar warme plannen.

Die verbredingsoperatie was vorig jaar al ingezet. Is dat een goede zaak?

Cuvelier: “Af en toe is het goed om alles eens om te gooien. Het Glazen Huis had bijvoorbeeld ook geen twintig jaar kunnen blijven doorgaan. En dit bredere format biedt veel nieuwe mogelijkheden.”

De Roo: “Eigenlijk omschrijft de Warmste Week gewoon de taak van de hele VRT: mensen samenbrengen. Dan is het toch logisch dat we dat niet krampachtig bij StuBru willen houden?”

Hoe is het idee voor Beats of Love ontstaan?

Cuvelier: “We wilden niet gewoon doen alsof er geen sprake was van corona. Integendeel, we wilden er actief mee aan de slag. En dan vooral met de dankbaarheid die dit jaar is ontstaan. Niet alleen voor de zorgsector, maar ook op een heel persoonlijk niveau: de kleinzoon die altijd boodschappen heeft gedaan voor zijn oma, bijvoorbeeld.”

De Roo: “Anderzijds zijn we het afgelopen jaar ook heel hard met onszelf bezig geweest. Niemand ziet of hoort mekaar nog. Als radio hebben we de kracht om daar verandering in te brengen. De vorige jaren bracht de Warmste Week mensen fysiek samen, maar nu dat niet kan, wordt het eigenlijk gewoon simpeler: mensen komen samen op de radio.”

Cuvelier: “Eigenlijk keren we terug naar het medium in zijn puurste vorm.”

Als er geen pandemie was geweest, zouden jullie dan gewoon het concept van vorig jaar hebben herhaald?

Cuvelier: “Moeilijk te zeggen. Maar de intentie om het anders aan te pakken, was er vorig jaar ook al. Toen lag de focus op vrijwilligerswerk.”

Michèle Cuvelier (l.): 'We wilden niet gewoon doen alsof er geen sprake was van corona’ Beeld Damon De Backer
Michèle Cuvelier (l.): 'We wilden niet gewoon doen alsof er geen sprake was van corona’Beeld Damon De Backer

De Roo: “We proberen sowieso al een tijdje weg te gaan van het idee dat geld het belangrijkste is tijdens de Warmste Week. Daarom laten we mensen sinds een paar jaar zelf hun goed doel kiezen, zodat ze die organisaties echt leren kennen. En vorig jaar gingen we een stapje verder door hen aan te moedigen om ook hun tijd aan het goede doel te schenken, door eens bij zo’n vzw te gaan werken. In plaats van gewoon een bedrag te storten.”

Werd de druk om jaar na jaar een nieuw recordbedrag op te halen ook niet gewoon te groot?

De Roo: “Ja, ik was ook elk jaar verrast dat het weer meer was – ik verwachtte telkens een lager eindbedrag. Maar daar wilden we eigenlijk niet meer zo mee bezig zijn. Vorig jaar vroegen we bijvoorbeeld ook al niet meer hoeveel mensen hadden gestort. En nu kunnen we weer volledig focussen op het DNA van Studio Brussel: de muziek, de emotie, de maatschappij... Door dingen te schrappen, zijn we weer bij de essentie uitgekomen. Misschien moeten wij geen mega-event organiseren om liefdadigheid in de kijker te zetten?”

Veel vzw’s voelen zich wel in de steek gelaten, nu er tijdens de Warmste Week geen geld meer wordt ingezameld.

Cuvelier: “Voor alle duidelijkheid: donaties worden niet ontmoedigd in ons nieuwe systeem. Als mensen geld willen storten, kan dat uiteraard nog altijd.”

De Roo: “En vzw’s gaan zeker ook aan bod komen. Er zullen zeker mensen zijn die een vzw willen bedanken. Maar de focus zal niet op geld liggen, dat is waar. En ik snap dat dat een streep door de rekening is voor veel vzw’s. Doordat we jarenlang geld inzamelden, hielden ze daar intussen rekening mee in hun budgetten.”

Anderzijds kan je ook opwerpen dat het niet zou mogen dat een liefdadigheidsactie zo essentieel is voor de werking van veel vzw’s.

De Roo: “Dat is waar. Al denk ik niet dat het geld dat we ophaalden altijd essentieel was voor hen. Vaak hoorden we van vzw’s dat het hen toeliet om mooie extra’s te doen. Maar ik geef toe: als je een mailtje krijgt van een centrum voor gehandicapten, met foto’s van kinderen die in de grave nieuwe schoolbus zitten die ze met dat geld hebben kunnen kopen... Daar krijg ik wel kippenvel van.”

“Maar – zonder onszelf te veel te bestoefen – ik ben er wel van overtuigd dat we veel mensen de weg naar de vzw’s hebben leren kennen, en dat we hen hebben laten voelen hoeveel enkele euro’s kunnen betekenen. Ik vertrouw erop dat onze luisteraars niet per se dat momentje op de radio nodig hebben om te doneren.”

De focus ligt dit jaar op hoe we mekaar hebben geholpen. Zijn jullie zelf mensen die altijd klaarstaan voor anderen?

Cuvelier: “Ik ga daar heel eerlijk in zijn: ik beschouw mezelf als een zeer nuchter, West-Vlaams, rechtdoorzee werkpaard. En soms heb ik echt last van tunnelvisie. De laatste tijd ben ik daar veel mee bezig geweest: in welke mate heb ik nog connectie met mijn vrienden, en weet ik eigenlijk echt hoe het met hen gaat? Zeker nu we elkaar veel minder zien. Ik denk wel dat er een verschil is tussen empathie en attentie. Ik ben zéker niet attent. (lacht) Onlangs had ik van de redactie een croissant mee naar huis gebracht voor mijn lief, die thuis werkte. Hij was ervan overtuigd dat dat niet mijn eigen idee was, en dat was ook waar. (lacht) Mijn lief weet gewoon dat hij voor sentimentele romantiek niet bij mij moet zijn. Maar dat is nog iets anders dan empathie. Ik ben wel iemand die er is. Ik zit soms te hard op mijn eigen autostrade, maar als je me dan een klein prikje geeft, krijg je wel mijn volledige aandacht.”

Eva?

Cuvelier: “Jij bent superattent! Echt het tegenovergestelde van mij.” (lacht)

De Roo: “Ja, maar tegelijk ben ik ook wel degene die komt helpen bij een verhuis, en dan de hele tijd staat te tetteren zonder een doos aan te raken. (lacht) En ik moet zeggen: doordat ik nu een baby’tje heb (De Roo kreeg op 1 juni een zoontje met Black Box Revelation-frontman Jan Paternoster, LT), kan ik nu ook niet altijd even sociaal en attent zijn. Het is heel veel om aan te wennen, dus ik heb mezelf de luxe gegeven om even voor mezelf te kiezen. Maar ik merk dat ik daar wel heel hard mee worstel. Als vrienden me zeggen dat ze me missen, voel ik me daar soms heel slecht over. Dan duurt het soms een week voordat ik mezelf er weer van kan overtuigen dat het oké is om even voor mezelf te kiezen. Dat ligt niet zo in mijn karakter. Ik zorg vooral graag voor anderen.”

Je was vroeger zelfs leiding bij een scouts voor kinderen met een beperking.

De Roo: “Ja, omdat ik dat tof vond, en ook omdat ik het gewoon heb meegekregen van thuis. Mijn broertje heeft een beperking, en ik heb thuis altijd gezien hoeveel hulp hij kreeg. En dat het ook fijn is om te helpen.”

Eva De Roo (r.): 'Ik ben ervan overtuigd dat we veel mensen de weg naar de vzw’s hebben leren kennen, en dat we hen hebben laten voelen hoeveel enkele euro’s kunnen betekenen.' Beeld Damon De Backer
Eva De Roo (r.): 'Ik ben ervan overtuigd dat we veel mensen de weg naar de vzw’s hebben leren kennen, en dat we hen hebben laten voelen hoeveel enkele euro’s kunnen betekenen.'Beeld Damon De Backer

Tot slot: wie heeft er voor jullie het afgelopen jaar het verschil gemaakt, en welke plaat zouden jullie aan hen opdragen?

Cuvelier: “Ik zal nu toch maar eens attent zijn: 100 procent mijn lief. Ik ben tijdens de lockdown samen met hem mentaal 47 geworden – we hebben zelfs matching elektrische fietsen gekocht. (lacht) En veel soep gemaakt. Ondertussen stond meestal ‘Mariners Apartment Complex’ van Lana Del Rey op, dus doe die maar.”

De Roo: “Ik wil vooral de mensen van de materniteit van het UZ Jette bedanken. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als daar. (lacht) Toen ik tijdens de bevalling lag te trillen van de hormonen, keek ik naar de vroedvrouw en zei ik: ‘Ik denk dat ik dit niet ga kunnen.’ Waarop zij, heel geruststellend: ‘Je gaat het wel kunnen.’ Op dat moment besef je hoe essentieel het is wat die mensen doen: kinderen op de wereld zetten! Aan hen wil ik graag ‘Runaway’ van Kanye West opdragen, want dat nummer stond op toen Lucca uiteindelijk geboren werd.” (lacht)

‘De Warmste Week’ loopt van 18 tot en met 24 december.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234