Vrijdag 03/04/2020

Ertebrekers in de Vooruit: zon, zee en zand in de broek

Flip Kowlier (archiefbeeld).Beeld Photo News

Dramatiek bij Ertebrekers? Die schuilde in de Vooruit alleen in hun groepsnaam. Flip Kowlier en co braken in Gent voornamelijk potten met funk- en soulsongs over klein geluk, vol good vibes en warme grooves waarin het aangenaam dobberen was.

"Pas op, ze zijn met veel vanavond", fluisterde een Gentse muzikant ons voor het concert van Ertebrekers in de Vooruit toe. Ze, dat waren de West-Vlamingen - en inderdaad: in de bloedhete Balzaal hoorde je amper een schrapende r of een vree wijs, maar wel vaak h waar het g moest zijn.

Dat krijg je natuurlijk als Flip Kowlier - straight outta Izegem - op vraag van Democrazy Otel komt presenteren, de eerste plaat van zijn nieuwe band Ertebrekers, met in de rangen zin moaten Peter Lesage op toetsen (uit Ardooie, muzikant bij o.a. Kowlier en Gabriel Rios, ooit frontman van Moiano) en Jeffrey Bearelle, rapper, soulzanger en breakdancer uit Inglewood, pardon: Ingelmunster.

Gent, de hoofdstad van West-Vlaanderen? Donderdagavond lag zelfs het strand al aan de samenvloeiing van Schelde en Leie dankzij de Ertebrekers-single 'De zji''. Dat stukje eightiesfunk liet horen hoe deze band het leven ziet: het is een kwestie van zon, zee en soms wat zand in de broek. De kunst is je geen zorgen te maken, maar af en toe schuurt het toch eens, zoals bleek uit de relatiebreuk en bijbehorende twijfel over de liefde in opener 'Ik loate los'. "Kgoa nie me proberen, kgoa niets me forceren", zong Bearelle en net bij "forceren" kraakte zijn soulstrot: fraai.

Gelukkig voor ons spoelde De zji' de grootste troebels weer weg - er zijn al genoeg onheilsprofeten en geblutste zieltjes in de muziek - en verkoos Ertebrekers de zonnige kant boven de schaduw. Zo toonde de band zich in de relaxte funk van 'Duodgeweune' tevreden met de datumloze dagen waarop niets spectaculairs gebeurt - net zo gewoon en toch bijzonder waren de doe-doe-doe's en la-la-la's die de song in- en uitleidden.

In 'Eva Mendes' volstond het knappe snoetje van de actrice voor een portie instant geluk - én een geweldige Stevie Wonder-achtige song. Aan de basis van 'Miss Amerika' lag ook een meisje, maar de wat killere Sam Sparro-vibe van dat nummer detoneerde met de warme sound van Ertebrekers.

De groove van 'Vang et' was ons iets té loom, maar bij 'In theorie' klopte het trage tempo perfect. "Liefde koop je niet een zakje", klonk het, en dat was vintage Kowlier: een uitspraak die balanceerde op het randje van de platitude, maar die uit zijn mond tegelijk ironisch en toch gemeend klonk in deze mijmering over monogamie.

Bovendien slaagde Kowlier, die bas én gitaar speelde en rapte én zong, er hier in soul en funk in het West-Vlaams te brengen alsof het altijd al zo hoorde - iets wat hij eerder in zijn carrière ook al deed met hiphop, rock en reggae. "Trendsetter", riep iemand uit het publiek op een bepaald moment naar Kowlier. Bedoeld als grap, maar eigenlijk gewoon terecht.

Drie keer mikten Ertebrekers ongeremd op de heupen en kreeg Peter Lesage achter zijn toetsen een glunderende glansrol: eerst in de langzaam openbarstende slow jam van 'Gin goeste', waarbij de meisjes op de eerste rijen alle kanten op deinden; daarna in 'Party Too Much', met drum-'n-bass-intermezzo én rhymes in het Afrikaans van Jack Parow; en later nog een keer in de feestfunk van 'Woarom'.

Uit de teksten van die drie songs bleek wat de voornaamste spelbrekers zijn bij Ertebrekers: geen goesting om een poot te verzetten, te hard gefeest, een al te opzichtig flirtend lief. Ach, het zal hen niet tegenhouden om deze zomer een paar festivals in de fik te zetten.