Maandag 02/08/2021

DM ZAPTFrederik De Backer

Ergens is het hoopgevend om nog eens tv-liefde te zien zonder lip-, kont- en andere fillers

Ruth Beeckmans en Karen Damen presenteren 'Cupido Ofzo'. Beeld Dpg media
Ruth Beeckmans en Karen Damen presenteren 'Cupido Ofzo'.Beeld Dpg media

Frederik De Backer zet de blik op oneindig. Vandaag: Cupido Ofzo.

Ik weet niet goed hoe ik me voel bij feelgoodtelevisie. Ik weet hoe ik me móét voelen, dat vertelt het woord mij, maar net het gebod in het eerste deel ervan lijkt onverenigbaar met de aard van het tweede. Het doel van dit soort programma’s is wel degelijk om de kijker een goed gevoel te bezorgen. Maar dan vooral opdat hem ook de volgende keer weer drie reclameblokken te slikken kan worden gegeven. Het goede gevoel is de seks, de reclame de alimentatie.

In Cupido Ofzo, het nieuwe datingprogramma van VTM, helpen de onvermijdelijke Karen Damen en Ruth Beeckmans – het was dat of het duo Meskens-Lemmens – mensen met een beperking op weg in de liefde. Opnieuw word ik getroffen door twijfel, want ik weet niet of dit soort televisie zich leent tot luchtige columnpjes of recensies. Niet omdat we hier te maken zouden hebben met ‘arme schaapjes’, want dat zijn de deelnemers niet, maar omdat het nu eenmaal een feit blijft dat rond Damon, Julia, Margot en Maxime geen programma zou worden gemaakt mochten ze niet zijn hoe ze zijn. Anderzijds heb ik er een gloeiende hekel aan wanneer mensen als zij worden betutteld. Ze verdienen medeleven, geen medelijden. En ‘verdienen’ het dus evenveel als een ander om te worden uitgeknepen ten behoeve van de kwartaalcijfers.

Ieder van ons heeft wel een neef die mentaal wat anders ineenzit. Op familiefeesten kijk je dan telkens weer lijdzaam toe hoe een tante of oom een gesprek aanknoopt dat niet dieper gaat dan de kleur van een hemd of de uitslagen van de koers. Waarna de blik al snel weer wordt gevestigd op een halfverorberd stukje perentaart dat luistert naar de naam Jaja, geschreven met drie puntjes. En daarmee is de beleefdheid weer bediend. Met kerst is het aan nonkel Mark. Alsof die neef niet worstelt met dezelfde noden als wij allemaal.

Ik geloof best dat de makers van Cupido Ofzo vol goede bedoelingen zitten, en dat Damen en Beeckmans het beste met hun kandidaten voorhebben. En ik glimlach als ik zo’n koppel in wording hetzelfde zie doen. Maar het blijft een commerciële zender. En als het doel oprecht goed zou zijn, mocht de tv-wereld écht geven om waarde in plaats van prijs, dan was dit ene programma vrij van reclameblokken gebleven. Dan werden enkel de kandidaten en hun dates getoond, met onbemande camera’s bovendien, en Damen, Beeckmans en de entertainmentwaarde van hun interactietjes achterwege gelaten. Dan kregen we ingetogen portretten van mooie, kwetsbare mensen op zoek naar geluk.

Ergens is het hoopgevend om nog eens tv-liefde te zien zonder lip-, kont- en andere fillers. Alleen voelt het te persoonlijk voor mij om er getuige van te zijn. De combinatie liefde en tv behoeft nog een derde element: fictie. De onbeholpenheid eigen aan de eerste uiting van een oprecht verlangen is een beperking die we allemaal hebben, ik toch alleszins, en ik gun iedereen daarbij de áfwezigheid van een cameraploeg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234