MuziekrecensiesPlaten van de week
Erfzonde, verlossing en mystiek: dit zijn de platen van de week
Tussen spiritualiteit, weemoed en soundtracks die tot introspectie dwingen. Dit zijn de platen van de week.
Robert Plant & Alison Krauss - Raise the roof ★★★★☆
Hij werd bekend als de leeuw van Led Zeppelin. Zij als een van de beste bluegrass-stemmen. Veertien jaar geleden vormden Robert Plant en Alison Kraus voor het eerst een onwaarschijnlijk verbond, waarbij het duo generaties oude songs afstoft én eigen maakt met enige mystiek. Hun album Raising Sand was al van een grote schoonheid, Raise the Roof hoeft niet onder te doen. Plant en producer T Bone Burnett schreven één nieuwe song (‘High and Lonesome’), verder maken covers de dienst uit: van relatief jonge mariachi-folk van Calexico tot stokoude deltablues. Tussenin tref je prachtige versies aan van The Everly Brothers (‘The Price of Love’) en Allen Toussaint (‘Trouble with My Lover’). Ook blij want opnieuw van de partij: gitarist Marc Ribot die de sfeer van de Appalachen oproept met banjo en Stuart Duncan op mandoline. Elders waant u zich dan weer in de woestijn. Of de zevende hemel, maar dat hangt er van af hoe spiritueel u aangelegd bent.
Gabriels - Bloodline EP ★★★★☆
Zo hip als het uit L.A. afkomstige trio Gabriels krijgt u ze vandaag niet op uw bord. Zijn sacrale, weemoedige gospelsongs raken beslist een gevoelige snaar in deze merkwaardige tijden vol isolement en vervreemding. Op zijn tweede ep biedt de band troost met ‘Blame’, een song over schuld en boete, en met ‘Bloodline’ waarin erfzonde en verlossing hand in hand walsen op een afgeleide van de jazzstandard ‘Stormy Weather’. Overal galmen echo’s van Nina Simone en Antony & The Johnsons. ‘Strangers’ is dan weer broze alt-pop à la Sampha, ‘Innocence’ doet aan als een apocalyptische hymne. Hopelijk smelt ook u tot een plasje karamel bij de hartverscheurende zang van Jacob Lusk. Koester deze band!
Jonny Greenwood - The Power of the Dog ★★★☆☆
Unheimisch zijn ook de soundtracks van Jonny Greenwood, de gitarist van Radiohead, die eerder al fenomenale scores componeerde voor films van Paul Thomas Anderson en Lynne Ramsay. Greenwood weeft onrustig modern klassiek doorheen The Power of the Dog, de dreigende, introspectieve western van Jane Campion. Nu met een kamerorkest in de rug, dan weer solo deconstrueert hij de traditionele westernsoundtrack – zoals Nick Cave en Warren Ellis dat ook goed kunnen – of hij stort zich ongegeneerd op avantgarde. Zie: het formidabele ‘Detuned Mechanical Piano’. Een traktatie voor wie tuk is op het genre.