Vrijdag 07/05/2021

NieuwsPretparken

‘Er was een stammenoorlog ontstaan’. Plopsaland schrapt plan voor attractie rond TikTok-sterren Céline en Michiel

Het koppel Céline Dept en Michiel Callebaut, alias CEMI. Ze zijn Vlaanderens populairste vloggers, met miljoenen volgers op TikTok.  Beeld RV
Het koppel Céline Dept en Michiel Callebaut, alias CEMI. Ze zijn Vlaanderens populairste vloggers, met miljoenen volgers op TikTok.Beeld RV

Er komt in Plopsaland dan toch geen zweefmolen rond de populaire TikTokkers Céline en Michiel (CEMI). Het pretpark zet het plan ‘on hold’ nadat een petitie tegen de attractie 86.000 keer ondertekend werd. CEO Steve Van den Kerkhof: ‘We zijn geschrokken van de haatmails en van de toon die sommige jongeren en kinderen hanteren.’

De zweefmolen is 70 meter hoog en staat al sinds 2006 in Plopsaland: eerst stond de attractie in het teken van Spring, later werd ze opgehangen aan ROX, allebei tv-reeksen van Studio 100. Vorige week maakte het pretpark bekend dat de molen een make-over kreeg: de ROX-flyer zou omgevormd worden tot CEMI-flyer, naar de afkorting waarmee het jonge koppel Céline Dept (21) en Michiel Callebaut (24) door het – digitale – leven gaat. Zij zijn Vlaanderens populairste vloggers: op TikTok heeft Céline 12 miljoen volgers, Michiel heeft er 1,2 miljoen. Hun gezamenlijke YouTube-kanaal heeft 564.000 abonnees. Ook op Instagram hebben ze met 632.000 (Céline) en 110.000 volgers een grote schare fans achter zich verzameld.

Logisch dat Studio 100 aan hen dacht toen het idee ontstond om in de parken in België, Nederland, Duitsland en Polen fan­weekends rond influencers te organiseren en sommige van hen een eigen pop-up­attractie te geven. Céline en Michiel kozen zelf de zweefmolen uit, tijdens de paasvakantie zou het publiek van de CEMI-flyer kunnen genieten. Dat plan moest sinds het overlegcomité van vorige vrijdag sowieso opgeborgen worden, toen de regering besliste om de pretparken niet te laten opengaan op 1 april. Maar toch ontstond er de voorbije dagen commotie rond de attractie van de TikTokkers. De lont in het kruitvat was een online­petitie die ene Mike Serneels plaatste: “Plopsaland wil de naam van een attractie veranderen naar CEMI. Maar CEMI heeft niets met Studio 100 te maken, dus vind ik dat het niet mag. De naam ROX-flyer moet blijven bestaan”, was zijn korte tekst. In enkele dagen tijd werd die stelling onderschreven door liefst 86.000 mensen, een volle festivalwei in Werchter.

null Beeld RV
Beeld RV

Volgens Studio 100 wordt het project niet ‘on hold’ gezet omwille van de vele handtekeningen, maar door alle commotie die de petitie heeft doen ontstaan: “Het nieuws is een eigen leven gaan leiden en bepaalde jongeren en kinderen zijn elkaar hierover beginnen te pesten. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.”

Plopsaland zegt dat het geschrokken is van de haatmails en van de toon die voor- en tegen­standers hanteerden. “De discussie is geëscaleerd tot een digitale stammenoorlog”, zegt professor Heidi Vandebosch (UAntwerpen), expert cyber­pesten. “De fans van Céline en Michiel versus de volgers van andere influencers. Het is een begrijpelijke beslissing van Studio 100 om alles even te laten bekoelen. Zo’n negatieve publiciteit kan het bedrijf missen.”

Plopsaland laat weten dat het bekijkt hoe het bedrijf zich in de toekomst kan inzetten tegen haatcampagnes en cyber­pesten. Professor Vandebosch ziet zeker iets in het idee van entertainment­opvoeding, waarbij educatieve boodschappen verwerkt worden in tv-programma’s voor jongeren. Maar de sleutel ligt volgens haar toch vooral bij de sociale­media­sterren zelf. “Een gedrags­code voor influencers lijkt me geen slecht idee. Uit alle onderzoeken blijkt dat hoe zij onderling met elkaar omgaan, bepalend is voor het gedrag van hun volgers. Het probleem is dat het voor hen voordelig is om zich af te zetten tegen hun ‘concurrenten’. Op die manier profileren ze zich, krijgen ze nog meer volgers en wordt hun business lucratiever. Want er hangen aan het aantal volgers natuurlijk allerlei economische voordelen vast.”

Doodsbedreigingen

Mike Serneels, die met zijn petitie alles op gang bracht, wast zijn handen in onschuld als Het Laatste Nieuws hem aan de lijn krijgt. Hij blijkt een jongeman van 18 te zijn, vijfdejaars middelbaar verzorging, met 39.000 volgers op TikTok en 2.300 op Instagram - niet meteen grote concurrent dus van CEMI. “Ik vond dat echt niet kunnen: een CEMI-attractie in Plopsaland. Wat hebben Céline en Michiel met Studio 100 te maken?” Dat er door zijn petitie een lawine aan haatmails is verstuurd door soms erg jonge kinderen, raakt zijn koude kleren niet. “Ik heb nooit opgeroepen tot cyberpesten. Of ik die petitie ook online had gezet als ik op voorhand had geweten dat deze heisa het gevolg was? Jazeker. Als Studio 100 over enkele maanden het project uit de diepvries haalt, voer ik opnieuw campagne.”

Céline en Michiel reageren niet op de commotie. Allicht vanuit de overtuiging dat elk woord uit hun mond nog meer olie op het vuur zou gooien. Het koppel heeft ondertussen ook ervaring met scherpe kritiek. Begin dit jaar lagen ze nog serieus onder vuur nadat Michiel een puppy had gekocht voor Céline. De pluizige chowchow bleek echter afkomstig te zijn van een broodfokker. Dierenliefhebbers schreeuwden moord en brand, Michiel reageerde slechts kort en bondig door te zeggen dat hij nog nooit van broodfokkers of hun illegale praktijken had gehoord en dat de hond zeer goed verzorgd zou worden. Inmiddels heeft Trixie een eigen Instagram-pagina: 28.000 volgers.

In de zomer van vorig jaar laaiden de emoties zo mogelijk nog hoger op toen Céline en Michiel onder vuur werden genomen door ‘collega’ YouTuber Acid (Nathan Vandergunst, 21). Hij liet zich laatdunkend uit over de video’s van het koppel, en de discussie ontaardde uiteindelijk zo fel dat aanhangers van Acid doodsbedreigingen verstuurden naar CEMI. Het weerhield kledingketen ZEB niet om Céline een eigen kledinglijn te laten lanceren en ook Plopsaland wou maar wat graag een stukje van hun populariteit inpikken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234