Dinsdag 15/10/2019

Filmmuziek

Er schuilt een Belg achter Mel Gibson

Sven Faulconer. Beeld rv

Momenteel legt Sven Faulconer de laatste hand aan de muziek voor de Harry Potter-spin-off, als eerste assistent van de beroemde filmcomponist James Newton Howard. Daarna gaat de Belg solo. Zijn eerste 'eigen' score is nu te horen in de bioscoop, in de Mel Gibson-film Blood Father.

Stilaan treedt hij uit de voetsporen van zijn wereldberoemde baas. Sven Faulconer werkte zes jaar voor gerenommeerd filmcomponist James Newton Howard, bekend van soundtracks van The Hunger Games, Pretty Woman en The Sixth Sense. Maar voortaan gaat de Belg als 'independent' door het leven. Vorige week verscheen Blood Father met Mel Gibson, de eerste film met een grote naam waarvan de muziek volledig op zijn naam staat.

"In 2015 deed James het wat rustiger aan", vertelt Faulconer. "In normale omstandigheden zou er geen tijd zijn voor een project van deze omvang, dan heeft hij me fulltime nodig. Maar op dat moment kon het, dus heeft hij me voorgedragen bij een picture editor met wie hij al vaak had samengewerkt."

Volgens Faulconer is zijn (ex-)baas altijd erg vrijgevig geweest. "Als zijn eerste assistent mocht ik vaak aanvullende muziek bij zijn films schrijven. De meeste filmcomponisten claimen dan de rechten op die muziek van hun medewerkers, maar James heeft me altijd een schrijversaandeel gegeven. Voor films als The Hunger Games krijg ik nu royalty's. Een fijne extra."

En ook nu hij zelfstandige wordt, blijft Howard zijn poulain steunen. De komende maanden werkt Faulconer op drie grote projecten die via hem zijn binnengelopen: een documentaire op National Geographic, maar ook een tv-serie en film waar hij als cocomponist optreedt. Maar alvorens daaraan te beginnen, zitten de twee nog tot volgende week vast in Londen, in het appartement van collega-componist Hans Zimmer.

Sven Faulconer. Beeld Cory Barker

Zo is Howard verantwoordelijk voor de muziek bij de Harry Potter-spin-off Fantastic Beasts and Where to Find Them. Die wordt momenteel opgenomen in de befaamde Abbey Road Studios. "Het is een orkestrale score, in dit geval is mijn rol voornamelijk ondersteunend", zegt Faulconer. "Net als bij Maleficent heb ik ook voor Fantastic Beasts geen aanvullende muziek geschreven. Toch is mijn taak vrij complex, omdat we de hele studio van L.A. naar Londen hebben verscheept. Het appartement ligt maar een straat verder dan Warner Bros., dus de regisseur en producers lopen hier gewoon binnen om te overleggen."

Netwerken

Dat is nodig, want gedurende het proces wordt de film nog constant aangepast. En daardoor komt de geschreven muziek niet meer altijd overeen met de beelden. "Je kunt niet zomaar een deel uit de muziek wegknippen en elders bijplakken. Dan is het mijn taak om de muziek toch te doen werken in de nieuwe constellatie. Fantastic Beasts is een fijn, laatste project als werknemer bij James. Maar het begint te wegen. Alles is wat uitgelopen, waardoor ik mijn vrouw Edine en onze twee kinderen Flinn en Fiona de afgelopen maanden maar één week heb gezien."

Bij zijn terugkeer in L.A. zal Faulconer een eigen studio achter zijn huis laten bouwen. Met Blood Father als naamkaartje hoopt hij nog meer opdrachten binnen te halen. Toch zijn grootse Hollywood-producties niet zijn enige ambitie. "Natuurlijk zou ik doodgraag met een orkest van 110 man willen opnemen, voor een gigantische blockbuster die in alle bioscopen over de hele wereld wordt vertoond", zegt Faulconer. "Maar daarvoor moet je een netwerk opbouwen, en dat zal niet in een paar jaar gebeuren. Bovendien hou ik er ook van muziek voor bizarre, onafhankelijke films te maken. Met kleine ensembles of excentrieke instrumenten. Eigenlijk hoop ik vooral een veelzijdige componist te zijn."

Mel Gibson als ex-crimineel in de actiethriller 'Blood Father', momenteel te zien in de bioscoop. Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234