Maandag 17/02/2020

MIA's

"Er ontbreekt een shitload aan artiesten op de MIA's"

Tourist LeMC op de uitreiking van de Mia's in 2016.Beeld Jan De Meuleneir/Photonews

Kanye West en Drake keren de Grammy’s de rug toe. De hiphopsterren vinden de muziekprijzen niet “relevant of representatief”. Wat vinden de hiphopartiesten van bij ons? Donderdag worden in Brussel de MIA’s uitgereikt, en daar is niet eens een categorie voor hun genre.

Na Justin Bieber zullen ook hiphopgrootheden Kanye West en Drake niet naar de uitreiking van de Grammy's afzakken. Ze zijn dan wel genomineerd, toch vinden ze de prijzen niet langer “relevant of representatief”. De organisatie heeft volgens hen geen voeling meer met wat er écht leeft.

Ook bij ons stellen hiphopartiesten zich vragen bij de relevantie van zulke sectorprijzen. Donderdag worden de MIA’s (Music Industry Awards) uitgereikt en daar ontbreekt "een shitload aan artiesten", stelt Omar-G van Stikstof. “Natuurlijk is het leuk dat Coely genomineerd is. Wij ook met onze clip voor ‘Ja dan’. Maar was dat niet zo’n zotte video geweest, waren we er vast niet bij. Er is zoveel interessants aan de gang en toch zie ik amper hiphop- of gekleurde artiesten tussen de nominaties staan.”

Die oorzaak ligt vooral bij het vijfendertig jaar oude muziekgenre zelf, dat in ons land pas de laatste jaren ingang vindt in de mainstream media. Tegenwoordig is er dagelijks hiphop te horen op Radio 1, twee jaar geleden was dat nog ondenkbaar. “De hiphopcultuur staat hier nog in de kinderschoenen”, zegt Omar-G. “In de VS is dat een ware levensstijl, bij ons zijn de pop-, rock- en dancecultuur dan weer mooi uitgegroeid.”

Het Brusselse hiphop-collectief 'Stikstok' is genomineerd voor hun videoclip 'Ja dan'.Beeld Bas Bogaerts

Maar net omdat hiphop lang onderbelicht bleef, is het belangrijk dat het genre toch in aanmerking zou komen voor de prijzen, vindt Stijn Maris, artiestenmanager van onder meer Woodie Smalls. “Het zal artiesten misschien niet meer fans opleveren, maar het is wel een manier om een breder publiek te bereiken. Volgens mij heeft hiphop bij ons de afgelopen jaren bewezen dat het meer dan ooit een plaats verdient in zulke awardshows.”

Een nieuwe categorie ‘urban’ heeft wel degelijk op tafel gelegen. “Elk jaar worden alle categorieën onder de loep genomen”, zegt Gerrit Kerremans, muziekcoördinator bij de VRT, dat de muziekprijzen mee organiseert. “Voor het introduceren van een nieuwe categorie kijken we naar de output van het afgelopen jaar, om de doorstroming te garanderen. Voor urban lag die output lager in vergelijking met andere genre.”

Prijzenkast van Stromae

Toch is een aparte categorie geen must, klinkt het bij de artiesten. “Wij vragen daar niet naar en doen gewoon door”, zegt Omar-G. “Maar ik geloof wel dat het positief effect kan hebben om een moeilijk genre van de grond te krijgen. In onze buurlanden kunnen hiphopartiesten van hun muziek leven, bij ons hooguit een iemand. Of je moet als rapper gaan aanleunen tegen andere genres, zoals Tourist LeMC doet.”

Het is bovendien een groot verschil met de scene aan de andere kant van de taalgrens. Zo vallen namen als Roméo Elvis en Damso, twee Brusselse rappers die als een van de eersten op de affiche van het Luikse festival Les Ardentes werden gezet. “Zet Damso in de AB en dat verkoopt meteen helemaal uit”, aldus Omar-G.

Maar op Vlaamse podia zie je ze zelden, dus ook niet bij de MIA’s. Nochtans zou het kunnen. Om voor de (Vlaamse) muziekprijzen in aanmerking te komen, moet een artiest in Vlaanderen of Brussel wonen, en het afgelopen jaar muziek hebben uitgebracht. Zo kreeg Melanie De Biasio - wonende in Brussel - dit jaar wel een nominatie. Of denk maar aan de hele prijzenkast die Stromae al mee naar huis mocht nemen.

Beeld Bas Bogaerts

“Als rasechte Brusselaar krijg ik het schijt van die navelstaarderij”, zegt de tweetalige Omar-G. “Moeten we Brussel binnenkort dan ook in twee gaan knippen? Twee jaar geleden was ik op de uitreiking van de Red Bull Elektropedia Awards. Ook daar stonden maar weinig Brusselse artiesten, laat staan Waalse, het leek wel een Gents feest. Vorig jaar was er gelukkig al veel veranderd, en was er ook meer aandacht voor hiphop. Dat moeten de MIA’s toch ook kunnen?”

Kerremans is daar niet tegen, maar dan het moet van de jury komen. “De nominaties zijn gebaseerd op de lijstjes van een 150-koppige jury professionals en journalisten”, zegt Kerremans. “Er is een kwalitatief overaanbod en er zijn maar vier namen in elke categorie te kiezen. Als de jury Stan Van Samang boven Woodie Smalls kiest, dan is dat zo. Hoewel ik een grote hiphopliefhebber ben, stoten er inderdaad maar weinig artiesten door. Maar het heeft Coely, Tourist LeMC of Ertebrekers er niet van weerhouden wél genomineerd te zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234