Zondag 08/12/2019

Cultvragen

"Ensor en spaghetti hebben mijn kijk op kunst veranderd"

Carll Cneut (46). Beeld Thomas Sweertvaegher

Cult. vraagt iemand elke dag, de hele week lang, naar zijn voorkeuren, gewoonten en bizarre trekjes. Deze week: Carll Cneut.

Was u of bent u lid van een culturele vereniging? De welke?
"Neen. Geen enkele. Ik ben ooit wel een keer of twee naar de tekenschool geweest maar ik mocht daar alleen doen wat mij opgedragen werd. Ik ben daarna nooit meer teruggekeerd."

Waar hebt u dan leren tekenen?
"Op mezelf. En op Sint-Lucas, waar ik grafische vormgeving heb gestudeerd, daar heb ik natuurlijk ook wat getekend. Maar ik was er nooit de beste, moet ik zeggen. Er zijn verschillende manieren om te leren tekenen. Je kunt tekenen vanuit je gevoel of vanuit de ratio. En ik heb altijd meer vanuit de ratio getekend dan vanuit mijn emoties. Vooral omdat ik dat laatste niet zo goed kon. Maar met de jaren en de ervaring heb ik geleerd beide toe te passen. Ik teken nu deels vanuit de ratio en deels vanuit mijn gevoel. In mijn recentere werk begint het emotionele bijna op het rationele te overheersen."

Wat is voor u het verschil tussen rationeel en emotioneel tekenen?
"Bij het rationele tekenen hanteer je een aantal wetmatigheden en systemen. Ik heb mezelf leren tekenen door me te houden aan systemen die ik zelf ontwikkeld had. Emotioneel tekenen is het beginnen zonder vooropgesteld plan. In het begin kon ik alleen maar binnen het kader van die wetmatigheden tekenen. En dat was heel beperkend, eigenlijk. Maar nu kan ik allebei. Alles wat je doet is het resultaat van wat je daarvoor gedaan hebt. Dat is groeien."

Wat is uw vroegste culturele herinnering?
"De belangrijkste culturele herinnering was waarschijnlijk de ontdekking van de Soubry-boeken. Ik kwam uit een afgelegen dorp waar heel weinig gebeurde, diep in West-Vlaanderen. De jongste zuster van mijn moeder woonde in Brugge en kwam vaak in de weekends bij ons op bezoek. Op een dag had zij spaghetti van Soubry bij. Ik had nog nooit spaghetti gezien.

"Maar nog belangrijker dan de spaghetti waren de spaarpunten die op de verpakking stonden. Die kon je verzamelen. Als je veertig punten had gespaard, kreeg je een mapje met vier reproducties van een of andere kunstenaar. Het eerste mapje dat ik kreeg bevatte vier reproducties van schilderijen van Ensor. En dat mapje heeft een zeer grote impact gehad op mij. Daarvoor betekende schilderkunst voor mij niets meer dan landschappen en fruitschalen. Maar Ensor was voor mij een openbaring. Ensor was de trigger van mijn culturele leven. En die tante zijn we 'Tante Soubry' gaan noemen.

Aan welke culturele hobby geeft u te veel geld uit?
"Aan boeken. Vooral aan kunstboeken. Ik ga vaak ergens grasduinen tussen de boeken, zonder dat ik van plan ben iets te kopen. Soms kom ik dan de winkel uit, enkele honderden euro's lichter. Ik heb geen uitgesproken voorkeuren maar ik geef veel geld uit aan naslagwerken met etsen over schelpen, spinnen, tulpen, vissen enzovoort. Het is een soort verzamelafwijking." (lacht)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234