Donderdag 20/02/2020

Oscars

En de Oscar voor beste reclamecampagne gaat naar...

Regisseur Christopher Nolan laat zich als actieheld opvoeren in de promocampagne voor 'Dunkirk'Beeld awardsdaily.com

Hoe win je een Oscar? Niet alleen door een fantastische film te maken, de pannen van het dak te acteren of een geweldige soundtrack te componeren. Ook door op een slimme manier campagne te voeren. Een handleiding.

Toeval bestaat niet. Zeker niet in Hollywood. Wie zondagnacht het podium op mag om daar met een gouden beeldje in de hand in 45 seconden tijd zoveel mogelijk mensen te bedanken, is daar niet zomaar beland. Aan elke Oscar-triomf gaat immers een uitgekiende campagne vooraf. Die begint al met het kiezen van een releasedatum. Je wil vers in het geheugen liggen van de meer dan zevenduizend Academy-leden wanneer die aan het begin van het nieuwe jaar hun stemformulier invullen. Aangezien het merendeel van die leden ondertussen een gezegende leeftijd heeft bereikt, neem je wat dat betreft best geen risico's. 

En dus worden de bioscopen vanaf begin december overspoeld door films met Oscar-ambities. Maar er zijn ook uitzonderingen. Gladiator bijvoorbeeld, kwam in 2000 al voor de zomer in de zalen en was toen de Oscar-koorts toesloeg voor de meeste Academy-leden niet meer dan een verre herinnering. Een groots aangepakte DVD-release, niet toevallig in december, moest daar verandering in brengen. En met succes, de film van Ridley Scott ging met vijf Oscars lopen.  

Eenmaal je film in de zalen is, moeten de leden van de Academy hem ook nog te zien krijgen. De heren en dames die beslissen over Oscar-winst kampen immers met een acuut tijdsgebrek. Het komt er dus op aan om jouw film voor te stellen als die ene film die ze absoluut niet mogen missen. Alle leden krijgen de film sowieso op DVD, maar een screening organiseren – voorzien van alle mogelijke toeters en bellen – is misschien een beter idee. Ook Academy-leden zullen een kans op een gratis drankje en hapje van het betere soort niet snel laten liggen. Het vooruitzicht op een ontmoeting, of wie weet zelfs een selfie, met een van de sterren uit de film is nog zo'n wondermiddel om de aanwezigheidscijfers in de bioscoopzaal op te krikken.

Die sterren moeten niet alleen bij die screenings komen opdraven. In de aanloop naar de Oscars probeert elke ster met ambitie zo vaak en zo uitgebreid mogelijk in de schijnwerpers te staan. Leonardo DiCaprio bijvoorbeeld, was twee jaar geleden in zowat elke talkshow te zien. Om daar telkens opnieuw te vertellen hoe het voelt om in een dood paard te kruipen. Het leverde The Revenant uiteindelijk drie Oscars op. Ook Marion Cotillard liet niets aan het toeval over om haar Oscar-kansen voor La vie en rose gaaf te houden. De Française verkaste van Frankrijk naar Los Angeles, volgde een intensieve cursus Engels om vervolgens met volle overgave het talkshowcircuit in te duiken. Haar inspanningen werden met een Oscar beloond. 

Tijdens de Oscar-race hoef je ook niet per se op je eigen lijn te blijven sprinten. Vraag maar aan Harvey Weinstein. De verguisde Hollywood-producer haalde de voorbije jaren een hele reeks truken boven om toch maar het Oscar-podium op te geraken. Hoogbejaarde Academy-leden maakte hij warm voor zijn films met speciale screenings in bejaardentehuizen. 

En toen in 2002 Weinsteins Miramax-film The Bedroom het moest opnemen tegen A Beautiful Mind startte hij een lastercampagne tegen John Nash, de Amerikaanse wiskundige waar het in laatstgenoemde film om draait. Niet alleen de homoseksuele relaties van Nash werden verzwegen, beweerde Weinstein, ook zijn antisemitische gedachtegoed werd met de mantel der liefde bedekt. De campagne miste evenwel doel: A Beautiful Mind was goed voor vier Oscars, The Bedroom viel naast de prijzen. 

Toch werd de beproefde Weinstein-tactiek ook vorig jaar nog eens bovengehaald. Toen Manchester by The Sea zich tot volwaardig Oscar-kandidaat ontpopte, dook plots een zes jaar oud verhaal over seksuele intimidatie rond hoofdrolspeler Casey Affleck op. Alweer zonder resultaat.

For your consideration

En dan nog een laatste tip: kies! Eenmaal de nominaties binnen zijn, moet je keuzes durven te maken. De 'for your consideration'-advertenties die nu overal opduiken in de hoop een film een laatste duwtje in de rug te geven, illustreren perfect hoe dat moet. In de reclameboodschappen voor Call Me By Your Name bijvoorbeeld, gaat scenarist James Ivory met de hoofdrol lopen. Kwestie van duidelijk te maken dat ze bij Sony Pictures echt wel de Oscar voor beste scenario willen. Focus Features pakt voor Phantom Thread dan weer uit met een affiche waarop enkel een kostuum te zien is. De hoop om met Daniel Day-Lewis de Oscar voor Beste Acteur mee naar huis te nemen, is duidelijk al opgegeven. 

Ook Warner Bros ten slotte laat weinig aan de verbeelding over. De advertentie voor Dunkirk voert regisseur Christopher Nolan als een soort actieheld op. Zondagnacht weten we of die aanpak heeft gewerkt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234