Dinsdag 24/11/2020

Animatiefilm

En als The Wizard of Oz nu eens op de maan zat? Glen Keane over zijn animatiefilm ‘Over the Moon’

Still uit 'Over the Moon', waarin het Chinese meisje Fei Fei de wereld ontvlucht met een zelfgebouwde raket.Beeld Netflix

Een klassiek Chinees volksverhaal dient als onderlegger voor wat een gemoder­niseerde versie van The Wizard of Oz lijkt. Voor de animatiefilm Over the Moon nam Disney-veteraan Glen Keane voor het eerst in de regisseurs­stoel plaats. ‘Ik wil de angst in mijn keel voelen kloppen.’  

Volgens Chinezen woont er geen mannetje in de maan, maar is het hemellichaam de verblijfplaats van de godin Chang’e. Zij wil verenigd worden met haar verloren geliefde, de boogschutter Houyi. De jonge Fei Fei leert dat verhaal van haar moeder. Die sterft als Fei Fei nog een kind is. Als haar vader enkele jaren later wil hertrouwen, is het meisje allesbehalve klaar voor een plusmama en een hyperkinetisch plusbroertje. Uit onvrede bouwt Fei Fei een raket om naar de maanwereld Lunaria te reizen en Chang’e uit haar eeuwige eenzaamheid te verlossen.

Een tienermeisje dat een raket bouwt, op de maan belandt en daar de meest opmerkelijke creaturen ontmoet: het is onbeschroomd een hedendaagse variant op de belevenissen van Dorothy in The Wizard of Oz. Regisseur Glen Keane werkte tussen 1974 en 2012 voor Disney, waar hij als animator een sleutelrol vertolkte bij onder meer Beauty and the Beast en Aladdin. Drie jaar geleden won hij een Oscar voor de korte animatiefilm Dear Basketball over en met de betreurde Kobe Bryant.

Wijlen Kobe Bryant (l.) en Glen Keane ontvangen een Oscar voor 'Dear Basketball'.Beeld getty

Over the Moon is de eerste lange animatiefilm waarvan Keane de regisseur is. Hij lacht als ik hem vraag hoe het voelt om op zijn 66ste opnieuw een debutant te zijn. “Ik ben dol op die uitspraak van Picasso: ‘Ik doe altijd iets waarvan ik niet weet hoe ik het moet doen, zodat ik kan bijleren.’ Als creatieveling moet je durven het voor jezelf ongemakkelijk te maken zodat je zenuwen uiterst gespannen staan en je de angst in je keel voelt kloppen. Ik wist helemaal niets van Afrika toen ik aan Tarzan begon te werken en ben naar de  jungle getrokken om die beter te leren kennen.”

Dat was niet anders bij Over the Moon. “Wat kende ik van China? We zijn er in dorpen geweest, hebben gezien hoe de mensen leefden, we hebben samen gegeten. Ik heb ginder pas beseft hoe belangrijk voedsel is voor de Chinezen. Ik stond evengoed in bewondering voor hun magneetzweeftrein die 431 kilometer per uur haalt. Die passie om iets nieuws te leren is altijd mijn drive geweest. Daarom voelt regisseren niet als een nieuwe job, maar als een voortzetting van die als animator.” 

Eentje die hij nog niet heeft opgegeven, want voor Over the Moon heeft Keane verschillende personages ontworpen. Contrasterend met de computeranimatie van de rest van de film, heeft hij tevens een cruciale scène over een sjaal zelf met de hand getekend in zijn karakteristieke stijl met wervelende lijnen die ook Dear Basketball zo bijzonder maakte.

Het opvallendste visuele aspect aan Over the Moon is het verschil tussen de aarde en Lunaria: de maan baadt in oververzadigde, psychedelische kleuren. “Het was een van de cruciale vragen: hoe ziet onze versie van Oz eruit? The Wizard of Oz heeft een overgang van zwart-wit naar een explosie van kleur. We hebben gezocht naar een equivalent daarvan, al wilde ik niet van zwart-wit beginnen. De oplossing was: op aarde weerkaatst het licht op muren en objecten, terwijl op de maan ze licht lijken uit te stralen. Het eerste wat ik aan onze production designer Céline Desrumaux gegeven heb, is de hoes van The Dark Side of the Moon van Pink Floyd: een prisma breekt wit licht in een reeks heftige kleuren. Dát is wat ik wilde.  De tweede belangrijke invloed was de Spaanse kunstenaar Joan Miró, bekend om zijn muzikale, kinderlijke schilderijen en tekeningen vol dansende lijnen.”

Afscheidsbrief

Een opmerkelijk aspect aan Over the Moon is dat voor de stemmen zo goed als uitsluitend beroep is gedaan op acteurs met Aziatische roots, zoals Sandra Oh, John Cho en de debuterende Cathy Ang als Fei Fei. Hoezo, opmerkelijk? Is dat niet logisch? In Hollywood tot een paar jaar geleden zeker niet. In Kung Fu Panda III, amper vier jaar geleden, speelde Bryan Cranston Li Shan en J.K. Simmons Kai. 

“Voor onze twee Aziatische producers was dat de logica zelve. Ook voor andere jobs is er gericht gezocht naar medewerkers die weten hoe het voelt om in een Aziatisch gezin op te groeien en de mores en faux pas kennen. (lachend) Ik denk dat ik op elke culturele landmijn gestapt ben, maar gelukkig ben ik keer op keer teruggefloten. Eén voorbeeld: in mijn storyboard had ik een jongen de eetstokjes rechtop in een kom rijst laten zetten. Waarop Peilin (Chou, producer, red.) droogjes opmerkte: ‘Dat zou ik niet doen, Glen, dat is een symbool voor de dood.’”

Over the Moon is geschreven door Audrey Wells, de scenariste van The Truth about Cats & Dogs en The Hate U Give, die twee jaar geleden aan kanker overleed. Ze beschouwde het als een afscheidsbrief aan haar tienerdochter Tatiana. “Die heeft de film ondertussen gezien en is er erg door geraakt. Zelfs voor ons was het een harde emotionele noot om te kraken. Er stonden dozen en dozen wegwerpzakdoekjes in de montagekamer. Toen de film klaar was, was er geen enkel zakdoekje meer over. ‘Elk verhaal dat ik schrijf gaat over genezing’, heeft Audrey me toevertrouwd. Dat is nu niet anders. Iedereen die ooit een geliefde verloren heeft, zal de pijn herkennen die Audrey in Over the Moon oproept. Maar je leert ook hoe je door een rouwproces kunt genezen.”

Over the Moon is te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234