Donderdag 07/07/2022

InterviewElvis Costello

Elvis Costello: ‘Sommige rockbands zijn papegaaien van het verleden. Zo wil ik niet zijn’

Elvis Costello. Beeld Matt Licari/Invision/AP
Elvis Costello.Beeld Matt Licari/Invision/AP

Eind juni speelt Elvis Costello twee keer in het Rivierenhof. Vier jaar geleden speelde de Britse liedjesschrijver al een legendarische show in dat feeërieke openluchttheater. Maar een simpele herhalingsoefening wordt het niet. ‘Ik gruw een beetje van het verleden.’

Gunter Van Assche

Zelf herinnert hij zich van zijn laatste concert in Antwerpen vooral dat hij toen ernstig ziek was. Prostaatkanker. Maar helden sterven in het zadel. Hij stond er toen op om zijn beide OLT-concerten te spelen. “Zal ik ook nooit vergeten”, glimlacht hij vandaag, gelukkig hersteld van die kwaadaardige tumor. “Dat concert in het Rivierenhof werd met een uur of zo uitgesteld zodat jullie het WK konden volgen. Ik had de Rode Duivels dus in mijn voorprogramma. Ik stond versteld van de opkomst: België heeft me altijd geweldig behandeld.”

Behalve eind jaren zeventig, toen hij een avond lang een koude oorlog uitvocht met ons land. In de AB had Costello toen het legendarische elektropunkduo van Suicide uitgenodigd als voorprogramma. “Dat was absoluut niet naar de zin van het publiek. Suicide heeft het iets meer dan twintig minuten volgehouden terwijl ze bekogeld en uitgejouwd werden. Ik was zo pisnijdig over de manier waarop het voorprogramma werd onthaald, dat ik het zelf na een halfuurtje ben afgebold. Niet mijn allerbeste inschatting, geef ik grif toe.” Het woeste publiek sloeg de inboedel daarop aan diggelen, waarna de politie moest uitrukken met knuppels en traangas om de orde te handhaven.

Costello’s grootste ergernis over dat publiek was achteraf bekeken niet eens het hooliganisme. Wel de kortzichtigheid. “Die mensen kwamen voor een rockconcert, en kregen rock-’n-roll in elektrovorm. Maar dat was toen te controversieel. Ik vermoed dat rock me daarom ook niet zoveel zegt. Het gaat namelijk niet om het genre, wél om de attitude en de stijl. Sommige rockbands zijn helemaal niet zo rock-’n-roll (lacht). Het zijn geen vrijbuiters, maar papegaaien van het verleden. Zo heb ik nooit willen zijn, en ik weet dat dit ook nooit zal gebeuren.”

“Frank Sinatra vond ik ook rock-’n-roll. Zijn muziek is mij letterlijk met de paplepel ingegoten. Het verhaal gaat ook rond in onze familie, dat ik nog voor ik als kleine uk hele zinnen kon vormen al wist ik hoe ik bij mijn ouders ‘I’ve Got You Under My Skin’ op de platenspeler moest aanvragen.” Uiteindelijk zouden zijn ouders vrij vroeg scheiden. “Dat heeft mijn kijk op de wereld erg gekleurd. Omdat mijn moeder alleen bleef, ging ik met haar mee naar de cinema. Films die eigenlijk voor volwassenen bedoeld waren. Geen losbandige zaken, maar wel films die in niets leken op de oerslechte, kinderachtige televisie die je toen als tienjarig jongetje op je bord kreeg. De intensiteit van die films heeft me veel sneller doen opgroeien, geloof ik.”

De titel en hoes van zijn laatste album The Boy Named If doen nochtans denken aan een voorleesboek voor de allerkleinsten. Grijpt Costello vandaag bewust terug naar de herinnering aan zijn kinderjaren? “Het doet inderdaad wat aan als de grimmige sprookjes die rond bedtijd voorgelezen werden”, grinnikt hij. “En de meeste songs op deze plaat zijn evenmin opbeurend. Toch probeer ik niet terug te grijpen naar mijn jeugd. Of zelfs maar naar de sound of energie van mijn beginjaren. Ik lees die opmerking wel eens, maar dat is lachwekkend: er zijn hooguit oppervlakkige gelijkenissen te trekken met het verleden. Ik ben allesbehalve een nostalgicus. Ik gruw zelfs een beetje van het verleden. Vroeger was alles beter, hoor je soms. Rot op, man!, denk ik dan. Luister maar eens naar mijn songs van vroeger: ik klonk roekeloos, maar ook stuurloos en angstig. Zo’n fijne tijd was het niet: ik werd elke dag wakker op de verkeerde plaats. Of zo voelde het mentaal toch aan.”

“Ze noemden me destijds een angry young man, maar die titel heb ik altijd wat onnozel gevonden. Verreweg mijn kwaadste en meest tegendraadse punkplaat is Mighty Like a Rose, waarmee ik dat imago van kwaaie jongeling ironisch genoeg aan diggelen heb geslagen in punkmiddens en de newwavescene. Niemand had destijds door hoeveel woede in die songs zat, omdat ze zich blindstaarden op de invloeden van jazz uit New Orleans, of omdat ik songs samen met Paul McCartney schreef. Mensen hebben te lang gezworen bij de cartooneske kritische versie van mezelf. Bij de zogenaamde ‘prins van de punks’ zoals een of ander muziekblad me betitelde. Wat een onzin.”

“Met de jaren komt het verstand. Om die reden besloot ik ook onlangs dat ik ‘Oliver’s Army’ niet meer zou spelen.” Een van zijn grootste classics is daarmee voorgoed van zijn setlist verbannen. De Britse zanger vroeg radiozenders ook om het liedje nooit meer te draaien. “Die song gaat over het conflict in Noord-Ierland en in de tekst wordt het n-woord gebruikt om een soldaat te omschrijven. Zo werd mijn grootvader effectief genoemd toen hij in het Britse leger zat. Het is een historisch feit. Maar als mensen dat woord horen, steigeren ze. En ik wil geen tijd verliezen met een zinloos debat of een vermanende vinger. Maar ik kan het nu niet langer met een zuiver hart zingen. Mijn grote geluk: er zijn genoeg andere goede songs in mijn repertoire. Na twee uur gaat mijn publiek heus niet jengelen om die ene song.”

The Boy Named If van Elvis Costello and The Imposters is eerder dit jaar verschenen bij Universal.

Elvis Costello speelt twee keer in het OLT Rivierenhof. Het eerste concert op 26/6 is uitverkocht. Voor 27/6 zijn nog tickets te koop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234