Vrijdag 24/05/2019

THEATERRECENSIE

Elsschot leeft! Over prestatiedruk en teleurstelling in het Antwerps Atheneum

Beeld Sigrid Spinnox

Tijdens de Zomer van Antwerpen brengt Het Nieuwstedelijk een adaptatie van Elsschots Een ontgoocheling. Begeleid door vier muzikanten geeft Jurgen Delnaet energiek vorm aan deze novelle over prestatiedruk en de teleurstelling die daar vaak mee gepaard gaat.

Louis De Keizer, een weinig succesvol sigarenfabrikant, wil zijn zoon Kareltje Latijn zien studeren zodat hij later advocaat kan worden. Alleen blijkt Kareltje niet mee te kunnen op school. Voor vader De Keizer is dit de teleurstelling teveel. Dat is de korte samenvatting van de korte roman die de Vlaamse auteur Willem Elsschot zo’n honderd jaar geleden schreef.

Jurgen Delnaet brengt in zijn eentje een uitgepuurde versie van deze oervlaamse tekst in het atheneum waar Elsschot zelf ooit nog school liep. De schrijver verwerkte er deels zijn eigen trauma in. Hij werd als puber van het atheneum verwijderd omwille van zijn gedrag.

In een knappe wisselwerking met vier muzikanten geeft Delnaet vorm aan het dromerige Kareltje dat zich probeert te verhouden tot de aspiratie en frustratie van zijn vader. De acteur pakt de zaal in met zijn subtiele maar beweeglijke spel en houdt zijn concentratie ondanks de lange tekst moeiteloos vol. Daarbij speelt de muziek een belangrijke rol. Tijdens de sterkste momenten vullen woord, beeld en melodie elkaar wondermooi aan.

Beeld Sigrid Spinnox

Ooit een elitair bolwerk, staat het atheneum met meer dan zeventig nationaliteiten vandaag bij uitstek symbool voor de huidige stedelijke realiteit. Het oude Antwerpen dat in Een ontgoocheling geëvoceerd wordt, bestaat al lang niet meer. Prestatiedruk en gerateerde toekomstdromen zijn in het actuele tijdsgewricht echter herkenbaarder dan ooit.

De makers slaan de broodnodige brug naar die actualiteit via een audiowandeling die parallel ontwikkeld werd met de voorstelling. Het Nieuwstedelijk ging daarvoor aan de slag met interviewfragmenten van leerlingen over hun toekomstverwachtingen. De vraag is echter waarom schrijver en regisseur Adriaan Van Aken ervoor koos om naast die audiowandeling niet ook Elsschots tekst zelf te actualiseren.

Het is met andere woorden jammer dat de interviewfragmenten van de leerlingen geen directere impact hebben gehad op de voorstelling. Omdat de audiowandeling voor het publiek optioneel is, dreigt de productie aan inhoudelijke zeggingskracht en relevantie in te boeten.

Tot 26/7 op de Zomer van Antwerpen. Daarna op tournee. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.